Yasal
düzenleme sonrası, trafik sigortasında beklenen oldu, primler düşmeye başladı.
Son
3 ayda yüzde 12’ye yakın indirim yapılırken, Ağustos’ta ortalama trafik primi
513 liraya geriledi.
GÖRÜNEN
o ki, nisan ayında yapılan yasal düzenlemenin üzerinden dört ay geçmesine
rağmen, halen trafik sigortasında fiyat tartışması bitmiş değil. Geçenlerde,
Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Başkanı Bendevi Palandöken,
primlerde beklenilen indirimin gerçekleşmediğinden, hatta prim artışlarının
devam ettiğinden yakınarak, sigorta şirketlerinin yeni fiyatları ilan etmesini
istiyor. Diğer kesimlerden de benzer eleştiriler geliyor. Sigortacılar ise yeni
yasa çıktıktan sonra trafik fiyatlarının düşmeye başladığını savunuyor.
Peki,
gerçekte durum ne? Söylendiği gibi primler bırakın düşmeyi aksine artıyor mu,
yoksa nisan ayından bu yana düşüyor mu? Tabloda, bu yılın başında itibaren
otomobilinden taksisine, motosikletinden kamyonuna tüm araçların ortalama
trafik sigortası primlerini göreceksiniz. Ortalama ile kasıt, o araç grubundaki
tüm sürücülerin, trafik sigortasına ödedikleri paranın ortalamasıdır. Elbette,
aracına, sürücünün hasar geçmişine göre bu fiyatın üzerinde de ödeyen vardır,
altında da.
ORTALAMA
FİYAT 513 LİRA
Rakamlar
ortada. Trafik sigortasında, son birkaç yıldır süren fiyat tartışmasını
bitirecek yasal düzenlemenin yapıldığı nisan ayında ortalama prim 568 lirayken,
hatta bir sonraki mayıs ayında 571 lirayken; ağustosta prim, 513 liraya
gerilemiş. Yani, son üç ayda trafik sigortasının primi yüzde 12’ye yakın
düşmüş. Demek ki, ‘primler düşmüyor, aksine artış devam ediyor’ söylemi, pek de
doğru değil.
Anlıyorum,
beklenti bu değildi. Nisan ayından sonra fiyatların yarı yarıya düşmesi
bekleniyordu. Hatta kimi kesimler, özellikle de yüksek fiyattan sigorta
yaptıranlar, yasal düzenleme sonrası prim iadesi bile bekliyordu. Şunu da
biliyorum; 2015 Ağustos ayında sigortaya 250 lira prim ödeyenler, hiç hasarı
olmamasına rağmen bu ağustosta, 500 liraya poliçelerini yenilediler. Bunların
hepsini biliyorum ve hak da veriyorum. Buradan, sigortacıları ve yüksek fiyat
artışlarını savunacak da değilim. Ben de bir tüketiciyim. Ama ‘dost acı söyler’
misali bazı gerçekleri de sizlerle paylaşayım.
NE
BEKLENİYORDU, NE OLDU?
Geçen
senelerde, trafik sigortasına, belki 100 lira, 200 lira ödemiş olabiliriz ama
artık, bu ülkede, 200-300 liralara, hatta 400 liralara trafik sigortası
yapılmayacağını bilmeliyiz. Yani, geçen seneyle, evvelki seneyle bu seneyi
kıyaslamayın. Bu, bir.
İkincisi,
trafik sigortasındaki fiyat artışı, üç-beş aylık bir mevzu değil. İki yıldan
daha fazla geçmişi var. Örneğin, otomobillerde, 2014 yılında ortalama prim 200
lirayken, 2015’de önce 350 liraya, 2016’nın başlarında ise 571 liraya yükseldi.
İki yılda ortalama prim neredeyse yüzde 200 arttı. Hasarlı sürücülerde ise bu
artış yüzde 300’leri bile buldu. Ne mi demek istiyorum? İki yılda yüzde 200
artan fiyatın, yasal düzenleme yapıldı diye son üç-beş ayda düşmesini beklemek
pek de gerçekçi olmaz.
İNDİRİM
DEVAM EDER Mİ?
Açıkçası
benim beklentim, bu yılın sonuna kadar fiyatların yüzde 25 düşeceği yönünde.
Nitekim bazı şirketler, son iki ayda, yüzde 15’ün üzerinde bir fiyat indirimine
gittiler. Daha açık bir anlatımla; geçen sene 200 liraya yaptırdığınız
sigortaya, bu sene 500 lira ödemiş olabilirsiniz, ama önümüzdeki sene böyle bir
artış söz konusu olmayacak, hatta hasarsız sürücülerin primi 500 liranın da
altına düşecektir.
Son
olarak şunu da belirteyim, yanlış algıyı da düzelteyim. Nisan ayındaki yasal
düzenleme, fahiş fiyat artışını durdurmak için yapıldı. Eğer önlem alınmasaydı,
önümüzdeki senelerde de primler katlanarak artacaktı.
Küçük
hasarları cepten ödeyin
TRAFİK
sigortasında fiyat artışına neden olan konulardan biri de küçük hasarlar. Çoğu
sürücü, “geçen sene 300 liralık küçük hasar oldu, primimi yüzde 150
artırmışlar” diye şikayet ediyor. Doğru. Sigortacılar, artık trafik
sigortasında öyle temkinli hareket ediyorlar ki, küçük hasarlarda bile
sigortalıyı ‘hasarlı sürücü’ kategorisine sokup, primleri ciddi artırabiliyorlar.
O nedenle tavsiyem; 200-300 liralık hasarları sigortaya konu etmeyip, karşı
tarafla anlaşıp, cebinizden ödemeniz. Böylece, sigorta şirketinin gözünde
hasarlı sürücü olmazsanız ve önümüzdeki yıl priminiz artmaz.
Kaynak:
lojiport.com