Tüm dünyada
olduğu gibi bilişim teknolojileri ve dijitalleşme Türk Lojistik sektöründe de
önemini her geçen gün arttırıyor. Doğru ve zamanında bilgi akışı hem hizmet
kalitesini arttırıyor hem de ortaya çıkabilecek birçok sorunun önüne geçerek
rekabet avantajı sağlıyor.
Fakat mevzuattaki
gelişim, bilişim teknolojileri ve dijitalleşme ile ortadan kalkan sınırlardaki
kadar süratli yaşanmıyor. Özellikle gümrük işlemlerinde dijitalleşme hızını
yakalamamızın önünde hiçbir engel bulunmazken değişim, beklediğimiz ölçüde
gerçekleşmiyor ve sektörümüzün hizmet kalitesinin arttırılmasının önünde
otoyoldaki çakıl taşları gibi kalıyor.
İş akışında
vakit kaybettiren, hizmet kalitesini düşüren, hata yapma ihtimalini arttıran,
yinelenen veri girişlerini ortadan kaldırmamız gerekiyor. UTİKAD olarak
işlemlerin dijital ortama taşınarak azaltılması ve e-freight’e geçiş sürecinde
ülkeler arası uygulama farklılıklarının ortadan kaldırılması yönünde lokal
olarak çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bağlı olduğumuz federasyon olan FIATA da
bu konuda çok ciddi çalışmalar yapıyor ve bizim gibi ülke derneklerine ışık
tutuyor. Lojistik sektörünün müşterileri son Dünya Ekonomik Forumu
toplantılarında da gündeme gelen Endüstri 4.0’a geçerken sektörümüzün de bu
gelişmelerin dışında kalması mümkün değil. Hizmet sektöründen ‘insan’ olgusunu
çıkarmamız mümkün olmasa da insana özgü hataları en aza indirgemek için
elimizdeki tüm imkanları kullanmamız gerekiyor, bu noktada bizim en büyük
destekçimiz de kuşkusuz bilgi ve iletişim teknolojisindeki gelişmeler. Bu
konuları yakından takip etmemizin getirdiği sorumluluk ve üniversite sektör
birlikteliğinin yaratacağı sinerji hedefiyle geçtiğimiz aylarda İstanbul
Ticaret Üniversitesi ile birlikte lojistik sektöründe dijitalleşme süreçleriyle
ilgili olarak ortak bir çalıştay gerçekleştirdik. Ticaret, bankacılık, sigorta ve lojistik
sektörleriyle akademisyenlerin bir araya geldiği Elektronik Belge Çalıştayı’nda
ortaya çıkan sonuçların sonraki çalışmalara ışık tutması için çalıştay sonuç raporunu
basarak paydaşlarımıza ulaştırdık.
Özel sektörün
temsilcileri olarak bilişim teknolojileri ve dijitalleşme süreçlerini yakından
takip etmenin ve bu gelişime ayak uydurabilmenin hız ve maliyet ekseninde
birçok avantajı olduğunu öngörüyoruz. Hızın ve maliyetin en önemli iki unsur
olduğu sektörümüzde günlük işlemlerimizde hızlı ve verimli işleyen bir süreçle
birlikte maliyetlerimizi düşürmek istiyorsak işlemlerimizi elektronik platforma
taşımalıyız. Özel sektör temsilcileri için elektronik ortama taşınan bilgiler
ve dijitalleşen süreçlere uyum sağlamak rekabette öne geçmek için olmazsa olmaz
bir şart olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu noktada kamunun da ‘dijitalleşmeye’
gereken önemi vermesinin ve bu süreçlerin önünü aşacak mevzuat düzenlemeleri
yapmasının özel sektör ile kamu arasında sinerji yaratacağına kuşkumuz yok, bu
konuda ciddi bir iş birliği yapılması gerekiyor.
Gelişmeler
kaliteyi arttırdığı gibi farkındalığı da arttırıyor. Müşterilerimiz
sektörümüzden gelişim ve değişim bekliyor. Özellikle yaşadığımız dünyaya karşı
sorumluluğumuzun farkındalığı arttıkça tüm sektörlerde olduğu gibi lojistik
sektöründe de sürdürülebilirlik konusu öne çıkıyor. Lojistik sektöründeki ‘sürdürülebilirlik’
kavramı artık sadece hizmet üretenlerin amaçladığı bir kavram olmaktan çıkmış,
hizmet satın alanların talep ettiği bir kavram haline gelmiştir. 2015 yılı
sonunda Paris’te gerçekleşen COP21 toplantısı sonrası küresel firmaların bu
noktada hizmet alırken çok daha seçici olduğunu görmekteyiz.
Tüm bu
gelişmelerin ışığında hizmet kalitesinin geliştirilmesinin odağındaki en temel
kaynağımız hiç kuşkusuz insandır. Teknolojiyi en iyi şekilde kullanan,
farkındalığı ile çözümler sunan, yaşanabilecek sorunları oluşmadan
engelleyebilecek öngörülü profesyoneller sektörümüz açısından tartışılmaz bir
öneme sahiptir. Değişime ayak uydurabilen meslektaşlarımızın sektörümüzün
gelişimine de katkı sağlayacağına inanıyorum.
UTİKAD olarak
tüm çalışmalarımızın arasında ‘Mesleki Eğitimi’ en önemli unsur olarak
görmekteyiz. Türkiye’nin lojistik sektöründeki çatı sivil toplum kuruluşu
olarak sektörün mesleki bilgisinin geliştirilerek hizmet kalitesinin
arttırılmasını sağlamak bizim en baştaki hedeflerimizden biri. FIATA’nın
lojistik sektörüne yönelik belirlediği minimum standartlar çerçevesinde
gerçekleşen FIATA Diploma Eğitimi bu noktada bizler için önemli bir adımdı.
FIATA Diploma Eğitimini Türkiye’nin en köklü üniversitelerinden İstanbul Teknik
Üniversitesi iş birliğiyle hayata geçirdikten ve ilk mezunlarımızı verdik.
Ayrıca FIATA Lojistik Akademisi’nin tüm çalışmalarını yakından takip etmeye ve
katkıda bulunmaya devam ediyoruz. UTİKAD olarak sektörümüzün gelişimi için çalışmayı
sürdüreceğiz.
Turgut ERKESKİN