Türk
ticaret filosundan uzun aradan sonra güzel haber geldi.
Türk
sahipli deniz ticaret filosunda erime durdu, büyüme başladı. İstanbul Navlun
Endeksi (ISTFIX) Türk sahipli deniz ticaret filosuna yönelik yaptığı
araştırmanın sonuç raporunu ilk kez DÜNYA ile paylaştı. Rapora göre; son iki
yıldır hızlı düşüşe geçen Türk sahipli deniz ticaret filosunun, 2016'da gelen
yeni gemilerle yeniden yükselişe geçtiği görülüyor. 2014 ve 2015 yıllarında 30
milyon DWT'lerden 27 milyon DWT'nin altına kadar gerileyen filo, 2016 Eylül ayı
itibariyle 28 milyon DWT'yi aştı. Filodaki gemi sayısı eylül ayı itibariyle
1.505 adede yükseldi. Bu sayı geçen yılın aynı döneminde ise 1.448 adetti.
Sektör uzmanları Türk sahipli deniz ticaret filosunun 2014 ve 2015 yıllarında
yaşadığı kayıpları bu yıl telafi etmeye başlayabileceğini öngörüyor.
ISTFIX
uzmanı Engin Koçak, filoya yönelik araştırmanın Türk sahipli deniz ticaret
filosunun toplam tonajı ve kompozisyonunu incelemek amacıyla
gerçekleştirildiğini belirtti. Ayrıca bu çalışmada “Türk sahipli deniz ticaret
filosu” nun Türkiye’de mukim armatörlerin kontrolü altında bulunan; gerek Türk
bayrağı altında gerekse yabancı bayraklarda çalıştırılan 1.000 groston ve
üstünde bulunan; ticari gemilerden oluştuğunun öngörüldüğünü söyledi. Faaliyeti
herhangi bir sebepten kesintiye uğramış veya zayi olmuş fakat halen sicilden
terkin edilmemiş gemiler elemeye tabi tutulmadı. Ancak bunun için de ayrıca bir
çalışma yapılacak. 1.000 GT altında kalan koster, römorkör gibi deniz
araçlarının incelemesi ise çalışma içinde ayrı bir bölüm olarak yapıldı.
Siparişler
yeniden devrede
Rapora
göre; Türk sahipli deniz ticaret filosu Eylül 2016 itibariyle, bin 505 gemi
sayısına ulaştı. Toplam deadweight tonajı (DWT) ise 28,11 milyon civarında ve
ortalama yaşı da 18.6 yıldır. Koçak, "Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü
verilerinin 150 GT ve üstünü aldığı için gemi sayısı ve tonajı bir miktar daha
yüksek çıktığını buna göre hesap yapıldığında yaş ortalamasının 21.8 çıktığına
dikkat çekti. Bir önceki yıl yani Eylül 2015 itibari ile ise Türk sahipli deniz
ticaret filosunda bin 448 gemi mevcuttu ve toplam 26.94 milyon DWT gemi bulunuyordu.
Engin Koçak, bu yıl filoda artış olmasınının üç ana nedeni olduğunu belirterek,
"Hurda fiyatları bu yıl düştü. Bu nedenle hurdaya gidişler azaldı. Gemi
fiyatları da düştü. Ayrıca ertelenen siparişler bu yıl devreye girdi"
dedi.
Tankerde
Avrupa'da güçlüyüz
Türk
sahipli filonun tür dağılımına da raporda yer veriliyor. Buna göre Türk
filosunun genel tonaj olarak “dökmeci”, adet nüfusu olarak ise “genel kargocu/kosterci”
olduğu görülüyor.
Ham
petrol ve ürün tankerleri adet olarak az olsa da tonaj olarak ikinci sırada
bulunuyor. Adet olarak lider olan genel yük gemileri tonaj olarak 3.5 milyon
DWT ile üçüncü sırada yer alıyor. Kimyasal tanker konusunda Türk armatörünün
Avrupa’da güçlü bir konumda olduğu görülüyor. Dökmeci filonun ve kimyasal
tanker filosunun deniz ticaret filomuzun en genç unsurları olduğu dikkat
çekiyor. 2003-2010 yılları arasında Türk armatörünün gerek yurtdışından sipariş
ettiği ve teslim aldığı gerekse Türk tersanelerinde inşa ettirip filosuna
kattığı gemilerin etkisi bu iki segmentte göze çarpıyor.
Türk
bayrağına talep azalıyor
Türk
filosunun adet olarak yüzde 36.5’i, tonaj olarak yüzde 29’u Türk bayraklı. Bu
durum 2014’te adet olarak yüzde 37.6 civarında, tonaj olarak ise yüzde 30
civarındaydı. Bu durumda Türk bayrağındaki erimenin yavaş da olsa devam
ettiğini gösteriyor. Adet olarak Türk Bayrağı halen zirvede olsa da filonun
büyük bir kısmı Malta bayrağı altında.
Erol
Yücel: Umutluyuz
Aynı
zamanda TOBB Denizcilik Meclis Başkanı olan Armatörler Birliği Başkan Vekili
Erol Yücel, Türk armatörünün uluslararası bir oyuncu olarak kabul edildiğini,
Türkiye'nin armatörlükte ve tersanecilikte bilinen önemli bir oyuncu olduğunu
söyledi. Yücel, "Devlet desteği almamamıza rağmen filoda çok büyük
düşüşler yaşamıyoruz. Armatörümüz gemisini alıyor, satıyor yani belirli bir
dengede gidiyoruz. Sektörün geleceğinden umutluyum" dedi.
Kaynak:
lojiport.com