DTO
Başkanı Metin Kalkavan, "Hanjin gemilerinin piyasadan çekilmesi ile
fiyatlarda bir artış olması kesin. Ancak bence bu yıl içinde Hanjin dışında
başka oyuncular da zor duruma düşecek ve piyasadan çıkacak" dedi.
Dünyanın
en büyük denizcilik firmalarından Koreli Hanjin iflas edince 14 milyar dolarlık
mal denizde kaldı. Hanjin'in piyasadan çekilmesi ile konteynır taşımacılığında
% 50'ye varan fiyat artışı yaşanacağı belirtiliyor
Geçtiğimiz
hafta etten beyaz eşyaya, hammaddeden mobilyaya kadar tam 14 milyar dolarlık
mal denizlerde mahsur kaldı. Limanlara yanaşamayan bu durumun sebebi ise
dünyanın en büyük konteynır taşımacılığı firmalarından biri olan Hanjin
Shipping'in çöküşü. İflas başvurusunda bulunan firma denizde işleri karıştırdı.
Gemiler ve üzerlerinde mahsur kalan ürünler, sorunun küçük bir bölümü. Asıl
kaygılar şimdi iki nedenle başlıyor. Birincisi arzda oluşan daralma nedeniyle
fiyatlardaki olası artış. İkincisi ise bu iflasın diğer firmalara sıçraması.
YÜZDE
10-50 ARASI ARTIŞ
Hanjin'in
piyasadan çekilmesi ile farklı coğrafyalarda taşımacılıkta yüzde 10-50 arasında
fiyat artışı yaşanacağı belirtiliyor. ÖrneğinABD'de yüksek sezon olan yıl
sonunda fiyatların yüzde 50 artacağı tahmin ediliyor. Türkiye'de acenteliğini
2002'den bu yana Arkas Denizcilik'in yürüttüğü Hanjin'in 141 gemisi bulunuyor.
Yüzde 33 ile en büyük hissedarı olan Kore Havayolları da zor durumda kaldı.
Havayolu şirketi ortağına, fon desteği sağlayacağını açıkladı.
2017'DE
YENİLERİ GELECEK
Konu
ile ilgili SABAH'ın sorularını yanıtlayan Deniz Ticaret Odası Başkanı Metin
Kalkavan, "Hanjin gemilerinin piyasadan çekilmesi ile fiyatlarda bir artış
olması kesin. Ancak bence bu yıl içinde Hanjin dışında başka oyuncular da zor
duruma düşecek ve piyasadan çıkacak. Sektörde 2017'de yaşanacak bir
konsolidasyonla bu rakamlar olması gereken seviyelere gelir" dedi.
ŞİMDİDEN
%30 ARTIŞ OLDU
Akdeniz
İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Bülent Aymen, Hanjin gemisindeki
kendilerine ait yükleri zor da olsa aktarabildiklerini belirterek,
"Fiyatlara şimdiden yüzde 20-30 arasında zam geldi. Yüksek sezonda bu daha
da artar. Bu tür gelişmeler ihracatımızı doğrudan olumsuz etkiliyor" dedi
FİYATLAR
ZATEN ÇOK DÜŞÜKTÜ
2017'de
Hanjin'e başka firmaların eklenmesi ile yüzde 100'e varan fiyat artışları
görülebileceğini söyleyen Kalkavan, "Bu o kadar da kötü bir durum değil
çünkü şu anda kapasite fazlası nedeniyle neredeyse bedavaya taşıma yapılıyor.
Doğal seleksiyon gibi bir şey olacak" şeklinde konuştu.
Kaynak:
lojiport.com