Tehlikeli
Mal ve Kombine Taşımacılık Düzenleme Genel Müdür V. İzzet Işık, ADR’ye uyum
kapsamında son dört yılda yapılan düzenlemeler ve bu alanda atılan adımlarla
karayoluyla tehlikeli madde taşımacılığında önemli bir yol kat edildiğini
söyledi.
Türkiye,
1 Kasım 2011 tarih ve 28102 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan, 655 Sayılı
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile kurulan Tehlikeli Mal ve Kombine
Taşımacılık Düzenleme Genel Müdürlüğü ile tehlikeli madde taşımacılığını
uluslararası seviyeye çıkarmak için adımlarını hızlandırdı. Özellikle tehlikeli
madde taşımacılığının çok yoğun olarak yapıldığı karayolu sektöründe, son dört
yılda yapılan düzenlemelerle önemli bir ilerleme kaydedildiğinin altını çizen
Tehlikeli Mal ve Kombine Taşımacılık Düzenleme Genel Müdür V. İzzet Işık,
“Tehlikeli madde taşımacılığında tüm tarafları kapsayan bir farkındalık
oluşturulmuştur, sektör büyük oranda UN sertifikalı ambalaj ve kapları
kullanmaya başlamıştır. Taşımacılar artık uluslararası geçerli SRC5 sertifikalı
şoför çalıştırmaktadırlar. Tehlikeli madde taşıyan araçların, işaretleme ve
etiketleme kuralları ile araçlarda bulunması gereken sevk belgeleri ve teçhizat
kurallarına büyük oranda uyduğu
gözlenmektedir. İşletmeler TMGD istihdam etmeye/hizmet almaya, taşımacılar 2015
yılından itibaren filolarını ADR’li araçlarla yenilemeye başladılar. Bu olumlu
gelişmeler, yaptığımız düzenlemeler ve etkin denetimler ile taşımacılık
sektörünün konuya verdiği önemin ve hassasiyetin bir göstergesidir” dedi.
Türkiye’de
tehlikeli madde taşımacılığı hangi kurallara göre yapılıyor? Bu kapsamda
yapılan düzenlemeler hakkında bilgi verir misiniz?
Tehlikeli
mal taşımacılığının, ilgili uluslararası sözleşme ve standartlara uygun olarak
ve modlar arası uyumu sağlayacak şekilde; ekonomik, seri, güvenli çevreye kötü
etkisi en az, serbest, adil ve sürdürülebilir bir rekabet ortamında yapılmasını
sağlamaya yönelik iş ve işlemler Bakanlığımızca yürütülmektedir. Tehlikeli
maddelerin karayolu, denizyolu, demiryolu ve havayoluyla taşınmasına ilişkin
düzenleme ve denetimler, Bakanlığımız bünyesinde oluşturulan Tehlikeli Mal ve
Kombine Taşımacılık Düzenleme Genel Müdürlüğümüzün sorumluluğunda toplanmıştır.
Tehlikeli Maddelerin dört farklı modda taşınmasına ilişkin yaptığımız tüm
düzenlemelerde taraf olduğumuz uluslararası sözleşmeler esas alınmaktadır.
Tehlikeli
Maddelerin Karayoluyla Uluslararası Taşınmasına İlişkin Avrupa Anlaşmasına
(ADR) uyumlu olarak hazırlanan “Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması
Hakkında Yönetmelik” 24/10/2013 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanarak
yürürlüğe girmiştir. Tehlikeli maddelerin,
insan sağlığı ve diğer canlı varlıklar ile çevreye zarar vermeden
güvenli ve düzenli bir şekilde kamuya açık karayoluyla taşınmasını amaçlayan bu
yönetmelik, taşımacılık sektörüne pek çok yenilikler ve yükümlülükler
getirmiştir. Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmeliğin
yayımlanması ile ADR’ye uyum süreci başlamıştır. Yönetmeliğe bağlı olarak
gerekli olan alt mevzuat düzenlemeleri Bakanlığımızca yayımlanarak yürürlüğe
konmuştur. Bu yayımlanan mevzuat ile ülkemiz ADR’ye tam olarak uyum sürecine
girmiştir. Tehlikeli Madde Taşıyan Araç ve Üst Yapılarına İlişkin Muayene
Merkezlerinin Kurulması, İşletilmesi ve Teknik Muayeneleri Hakkında Yönetmelik
21/04/2016 tarihli ve 29691 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe
girmiştir.
Tehlikeli
maddelerin denizyoluyla taşınması faaliyetleri, ülkemizin de taraf olduğu
Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün (IMO)
SOLAS ve MARPOL Sözleşmeleri
hükümleri ve bu iki sözleşmenin alt mevzuatı ile düzenlenen kurallar
çerçevesinde yürütülmektedir. IMO tarafından yayımlanan Denizyoluyla Taşınan
Tehlikeli Yüklere İlişkin Uluslararası Kod’un (IMDG Kod) ülkemizde
uygulanmasına yönelik ve denizyoluyla yapılacak tehlikeli madde taşımacılığı
faali¬yetlerinin ekonomik, seri, güvenli, kaliteli, çevreye olum¬suz etkisi en
az ve diğer taşımacılık faaliyetleri ile uyumlu şekilde yapılmasını sağlamak
amacıyla “Tehlikeli Maddelerin Deniz Yoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelik” 03.03.2015 tarihinde yayımlanarak yürürlüğe
girmiştir. Söz konusu Yönetmelik ile kıyı tesisi işleticilerine, gemi
işleticilerine ve yük ilgililerine de yükümlülükler getirilmiştir. Tehlikeli
yük elleçleyen kıyı/liman tesislerinin bu yüklerin elleçlenmesine ve taşınmasına
uygun olduğunu onaylayan “Tehlikeli Madde Uygunluk Belgesi” alma zorunluluğu
getirilmiştir. Bu kapsamda, bu güne
kadar 36 kıyı tesisi için Tehlikeli Madde Uygunluk Belgesi düzenlenmiştir. IMDG
Kod eğitimlerinin ülkemizde uygulanmasındaki usul ve esasları belirlemek
amacıyla “Denizyoluyla Taşınan Tehlikeli
Yüklere İlişkin Uluslararası Kod Kapsamında Eğitim ve Yetkilendirme
Yönetmeliği” 22 Ocak 2016 tarihinde yayımlanmıştır.
Yine
demiryolu sektörüyle ilgili olarak da; Ülkemizin taraf olduğu “Tehlikeli
Eşyaların Demiryollarıyla Uluslararası Taşınmasına İlişkin Sözleşmeye” (RID) uyumlu olarak hazırlanan Tehlikeli
Maddelerin Demiryolu ile Taşınması Hakkında Yönetmelik 16/07/2015 tarih ve
29418 Sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmış ve 01/01/2016 tarihi itibarıyla
yürürlüğe girmiştir. Tehlikeli maddelerin havayoluyla taşınması faaliyetleri,
ülkemizin de taraf olduğu, Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’nün (ICAO)
Teknik Talimatları (ICAO-TI), Tehlikeli Maddelerin Havayoluyla Taşınması
Düzenlemeleri (IATA-DGR) ile ulusal mevzuat çerçevesinde yürütülmektedir.
Havayolu tehlikeli madde taşımacılığı faaliyetinde bulunan tüm tarafların
yükümlülükleri ile bu sektördeki çalışma usul ve esasların belirlenmesi
amacıyla “Tehlikeli Maddelerin Havayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelik”
taslağı hazırlanmış ve ilgili kurum ve kuruşların görüşleri alınmıştır.
Çalışmaları devam eden Yönetmeliğin 2016
yılı ikinci yarısında yayımlanması
hedeflenmektedir.
Tehlikeli
madde taşımacılığına ilişkin yayımladığımız tüm mevzuat (Yönetmelik, Tebliğ,
Yönerge ve genelgeler) Genel Müdürlüğümüz web sayfası www.tmkt.gov.tr de
yayımlanmaktadır.
36.528
KİŞİYE ADR SÜRÜCÜ EĞİTİM SERTİFİKASI VERİLDİ
Kara,
hava, deniz ve demiryolunda yetkili kaç eğitim merkezi bulunuyor? Bu
merkezlerde bugüne kadar kaç kişiye eğitim ve belge verildi?
Tehlikeli
madde taşımacılığı alanında verilen eğitimleri temelde iki grupta
değerlendirmek mümkündür. Bu doğrultuda, öncelikle tehlikeli madde yüklü
araçları kullanan araç sürücüleri ile tehlikeli madde operasyonlarında
işletmelere yardımcı olmak üzere görev yapan Tehlikeli Madde Güvenlik
Danışmanları’nın eğitim ve sınavları ilk grubu oluşturmaktadır. Sürücülere
yönelik Türkiye genelinde Temel Eğitim, Tanker Eğitimi, Sınıf 1 (Patlayıcılar)
ve Sınıf 7 (Radyoaktif madde) eğitimleri vermek üzere bugüne kadar 134 eğitim
merkezi ve 158 eğitici yetkilendirilmiş; 47.286 araç sürücüsü eğitim almıştır.
Sınavı başarı ile geçenlere; aldıkları eğitim konularına uygun SRC5 Belgesi
verilmekte olup, bu kapsamda 36.528 kişiye uluslararası geçerli ADR Sürücü Eğitim
Sertifikası düzenlenmiştir.
Bilindiği
üzere, tehlikeli madde taşımacılığı
sürecinde yer alan ve bir takvim yılı içerisinde net elli ton ve üstü
miktarlarda işlem yapan; taşıyan, gönderen, paketleyen, yükleyen, dolduran ve
boşaltan konumunda olan işletmelere yaptıkları işleri, uluslararası anlaşmalar
ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak yapmalarına yardımcı olmak amacıyla Tehlikeli
Madde Güvenlik Danışmanı bulundurma zorunluluğu getirilmiştir. Bu kapsamda,
tehlikeli madde güvenlik danışmanı eğitimi düzenlemek üzere 106 eğitim kuruluşu
ve 145 eğitici Bakanlığımızca yetkilendirilmiştir. Bu eğitim kuruluşlarından
bugüne kadar 26.246 kişi eğitim almış, Bakanlığımızca yapılan TMGD sınavları
sonucunda 6.988 kişi başarılı olarak belge almaya hak kazanmıştır. TMGD
Sertifikası sahibi kişi ile firmanın anlaşma yapmasına ilişkin tüm iş ve
işlemler e-devlet kapısı üzerinden Bakanlığımızın geliştirmiş olduğu sistem
kullanılarak yapılabilmektedir. Ayrıca, web-tabanlı veri bankasında
Sertifikalandırılan TMGD’lerin iletişim bilgileri mevcut olup, Genel Müdürlüğümüzce
güncel tutulmaktadır.
Ayrıca,
havayolu, denizyolu ve demiryolunda tehlikeli maddeleri taşıyan, gönderen,
paketleyen, yükleyen, dolduran, boşaltan, elleçleyen, kabul eden personelin
ilgili uluslararası mevzuat çerçevesinde eğitim alma zorunluluğu bulunmaktadır.
Bu kapsamda, eğitim düzenlemek üzere Bakanlığımızca havayolunda 19, denizyolunda
24, demiryolunda 2 eğitim kuruluşu yetkilendirilmiştir. Bu eğitim
kuruluşlarında düzenlenen eğitimler sonrası DGR kapsamında havayolunda 51.727
kişi, IMDG kod kapsamında 19.449 kişi eğitim almıştır. RID kapsamında ise
eğitimler önümüzdeki dönemde başlayacaktır.
Tehlikeli
madde taşımacılığı içinde olan işletmelere TMFB alma zorunluluğu getirildi.
Bugüne kadar kaç işletmeye TMFB belgesi verildi?
Tehlikeli
madde taşımacılığında yer alan tarafların sorumluluk ve yükümlülükleri "Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla
Taşınması Hakkında Yönetmelik" ile “Tehlikeli Maddelerin Demiryoluyla
Taşınması Hakkında Yönetmelik”lerde tanımlanmıştır. Söz konusu Yönetmelikler
kapsamında, tehlikeli madde taşımacılığı alanında faaliyet gösteren işletmelere
Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi alma zorunluluğu getirilmiştir. Tehlikeli
madde taşımacılığı zinciri içerisinde yer alan; dolduran, paketleyen, yükleyen,
gönderen, alıcı, boşaltan ve tank-konteyner/taşınabilir tank işletmecileri,
Yönetmeliklerde belirtilen şartlar çerçevesinde, Ulaştırma, Denizcilik ve
Haberleşeme Bakanlığına bağlı Bölge Müdürlüklerine başvurarak Tehlikeli Madde
Faaliyet Belgesi almaktadırlar. Nisan 2014 tarihinden itibaren işletmelere TMFB
düzenlenmektedir. Bu çerçevede, bugüne kadar 18.786 adedi karayolu, 30 adedi
demiryolu olmak üzere toplam 18.816 adet Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi
düzenlenmiştir. Bu süreç devam etmekte ve yayımlanan yönerge kapsamında TMFB
almak zorunda olduğu halde almayan işletmelere yapılan denetimlerde cezai işlem
uygulanmaktadır.
CİDDİ
BİR DÖVİZ KAYBININ ÖNÜNE GEÇİLDİ
Test,
muayene ve belgelendirme işlemlerinin Türkiye’de yapılmaya başlanmasıyla ülke
ekonomisi açısından nasıl bir kazanım sağlandı? Bugüne kadar kaç tane uygunluk
belgesi verildi?
Tehlikeli
madde taşımacılığı konusunda, uluslararası anlaşma ve sözleşmeler gereği,
tehlikeli madde taşımacılığında kullanılacak her türlü tank, ambalaj ve
kapların yetkili otorite tarafından test edilip sertifikalandırılması,
tehlikeli maddelerin karayoluyla taşınmasında kullanılacak taşıtların ise ADR
Uygunluk Belgesine sahip olmaları gerekmektedir. Bu kapsamdaki, iş ve
işlemlerin ülkemizde yapılabilmesi için yetkili otorite olan Bakanlığımız
tarafından 6 Mart 2013 tarihinde Türk Standartları Enstitüsü (TSE)
yetkilendirilmiştir. TSE konuyla ilgili altyapısını tamamlayıp 1 Temmuz 2013
tarihi itibarıyla belgelendirme işlemlerine başlamıştır. Ayrıca, Konteyner ve
taşınabilir basınçlı kapların test, muayene ve belgelendirilmesi hususunda Türk
Loydu Vakfı İktisadi İşletmesi’ni de yetkilendirdik.
Bu
yetki devri yapılana kadar, araç, ambalaj ve kapları üreten firmalarımızın
ürettikleri ürünleri onaylatmak ve sertifikalarını (UN Numaralı) alabilmek için
numunelerini yurt dışına gönderip, yüksek ücretler ödemekteydiler. Yapılan
çalışmalar sonucu oluşturulan sistemle bu kapsamdaki onay ve belgelendirme iş
ve işlemleri artık ülkemizde yapılabilmektedir. Oluşturduğumuz bu sistem ile
ciddi bir döviz kaybının önüne geçilmiş oldu. Bugüne kadar TSE tarafından; 64
ayrı ambalaja, 3 adet orta boy konteynere, 84 adet tanka tasarım tip onay
sertifikası verilmiştir. Ayrıca, tehlikeli madde taşımacılığında kullanılan
3.596 adet tankın ara/periyodik muayenesi ile 10.534 aracın da yıllık teknik
muayeneleri gerçekleştirilerek ADR Uygunluk Belgesi düzenlenmiştir.
ADR
kapsamında denetimler nasıl yapılıyor? Geçerli ADR uyumlu belgesi olmaması
halinde şirketler ne tür cezalarla karşı karşıya kalıyor?
Tehlikeli
madde taşımacılığının tehlikesiz hale getirilmesinde sadece kurallar ihdas
etmek yeterli değildir. Tehlikeli maddelerin karayoluyla taşınması
faaliyetlerinin, belirlenen ulusal ve
uluslararası normlara uygun olarak yapılıp yapılmadığının denetlenmesi de önem
arz etmektedir. Bakanlığımız tarafından tehlikeli madde taşımacılığı yol kenarı
denetimlerine 1 Ocak 2015 tarihinden itibaren başlanmıştır. Denetimler bu
konuda çok detaylı teorik ve pratik eğitim verilmiş personelimiz tarafından
yapılmaktadır. Ayrıca, bu konuda Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel
Komutanlığı’nın eğitim almış personeli de denetimler yapmaktadır. Bu
denetimlerde sadece ADR Uygunluk Belge kontrolü değil, aynı zamanda
dokümantasyon, araç teçhizatı ve ekipmanları ile yükleme güvenliğine yönelik
denetim faaliyetleri icra edilmektedir. Uygunsuzluk bulunması halinde hangi
konuda ihlal yapılmış ise mevzuata göre o konuda cezai müeyyide tatbik
edilmektedir. Bu cezaların güncel miktarlarına www.tmkt.gov.tr adresinde
bulunan Mevzuat bölümünün Genelgeler kısmından ulaşılabilir. Fiziki ve teknik
durumu müsait olan 28 adet yol kenarı denetim istasyonunda, denetimler
yapılmaktadır. 2015 yılında 33.859 adet taşıt,
2016 yılında ise bu güne kadar 19.156 adet taşıt denetlenmiştir. Ayrıca,
1 Kasım 2015 tarihinden itibaren işletme içi denetimler çerçevesinde, TMFB ve
TMGD bulundurma zorunluluğu olan işletmeler de denetlenmektedir.
LOJİSTİK
ŞİRKETLERİ İŞ SÜREÇLERİNİ YENİDEN DİZAYN ETMELİ
Tehlikeli
madde taşımacılığında lojistik şirketlerine ne tür sorumluluklar düşüyor?
Öncelikle
ADR hükümleri tehlikeli madde taşımacılığında can, mal ve çevre güvenliğini
sağlamak maksadıyla hazırlanmış ve uluslararası tatbiki olan bir sözleşmedir.
Bu kurallara uyulmaması halinde çok büyük can ve mal kayıpları ile büyük çevre
felaketleri meydana gelmektedir. Bu konularda gerek taşımacı firmalara gerekse
de tehlikeli madde ile uğraşan işletmelere danışmanlık hizmeti vermek için ADR
Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığını ihdas etmiştir. Bu kişiler danışmanlık
verdiği firmalara taşıma ile ilgili her türlü konuda bilgi vermektedir. Hangi
ürün hangi ambalajla taşınır, ne miktarda taşınır, hangi araç veya tank
kullanılır, evrakın hazırlanması, yükleme güvenliği, işaretleme ve etiketleme,
yükleme ve boşaltma konularında çok kritik konularda bilgiler verir. Tehlikeli
madde taşımacılığı alanında şirketlerimiz bazında farkındalık oluşturmaya
çalışıyoruz. Gerçekleştirdiğimiz çalıştaylarla ve eğitim programlarıyla konunun
ehemmiyetinim sektörümüze aktarmaya çalışıyoruz. Bu konuda özellikle ilgili
derneklerimizle yakın işbirliği içerisindeyiz. Sektördeki gelişmeleri doğrudan
takip eden ve kamuoyunu bilgilendiren medya kuruluşlarımız aracılığıyla da
taşımacılarımızı, tüketicileri ve tüm paydaşlarımızı yapılan hukuki düzenlemeler
ve yeni uygulamalar konusunda bilgilendirmeye çalışıyoruz. Bu alanda özellikle
UTA Lojistik Dergisi’nin de çok büyük faydası oldu. Konuyu sürekli takip ederek
sektörümüz ilk elden ve doğru bilgilendirilmesi konusunda sizlerin de çok
önemli katkıları oldu. Bunun için sizlere de ayrıca çok teşekkür ediyoruz.
Taşımacılarımız,
lojistik hizmet üretenlerimiz tehlikeli madde taşımacılığıyla iştigal eden tüm
tarafların başta uluslararası kurallar olmak üzere tehlikeli madde
taşımacılığının tehlikesiz hale getirilmesinde ortaya koyduğu kural ve
prosedürleri iyi takip etmesini ve buna göre şirket yapılanmalarını
oluşturmasını beklemekteyiz. Çalışanların (sürücülerin, elleçleyenlerin vb.)
yöneticilerin tehlikeli madde taşımacılığının risklerini iyi idrak etmesine bu
konuda deneyim kazanmasını ve nitelikli iş gücünün sektörde oluşmasını
beklemekteyiz. Öte yandan taşımacılıkta ADR uygunluğu olan araçların ve
ekipmanların kullanılmasına lojistik firmalarımızın önem vermesi gerektiği
böylelikle taşımacılık güvenliğinin daha da arttırılması gerektiğini
düşünmekteyiz. Son olarak, lojistik firmalarımızın iş süreçlerini ve yönetim
anlayışını tehlikeli madde lojistiğinin gereklilikleri ışığında yeniden dizayn
etmesi gerekmektedir. Bu konuda, istihdam ettikleri eğitimli ve nitelikli
tehlikeli madde güvenlik danışmanlarından destek alabilmeleri de
mümkündür.
Kaynak:
lojistikhatti.com