Cumhurbaşkanı
Erdoğan, 20 Aralık`ta hizmete sunulacak Avrasya Tüneli`ni kullandı. Erdoğan’a
Başbakan Yıldırım ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslan eşlik
etti.
Cumhurbaşkanı
Erdoğan, kullandığı makam aracıyla Avrasya Tüneli'nden geçtikten sonra Harem'deki
şantiyede brifing aldı.
Erdoğan,
brifingin ardından yaptığı konuşmada, bugün Türkiye'nin tarihi projelerinden
birinin daha son testini yaptıklarını belirterek, 20 Aralık'ta tünelin açılışının
yapılacağını bildirdi.
Cumhurbaşkanı
Erdoğan, 14 yılda ulaşım sektöründe tarihi adımların atıldığını vurgulayarak,
"'Olmaz' denilenler hamdolsun oldu, 'yapılamaz' denilenler yapıldı.
'Bırakın canım bunlar palavra' diyenler, aldandı ve bunlar hayata hamdolsun
geçirildi. Bizler doymadık, 'Çok çalışacağız, çok gayret edeceğiz ve
milletimizin asırlardır beklentilerini inşallah gerçekleştirmek suretiyle
hayata geçireceğiz.' dedik" diye konuştu.
Bugün
itibarıyla Marmaray'ı kullanan kişi sayısını Ulaştırma, Denizcilik ve
Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan'a sorduğunu ve 156 milyon yanıtını aldığını
aktaran Erdoğan, "29 Ekim 2013'ten bugüne 156 milyon Marmaray'dan, Asya
kıtasından Avrupa, Avrupa kıtasından Asya'ya geçmiş oldu. Tabii bunlar hayaldi,
gerçek oldu. Şunu da biliyorduk, hayali olmayan bir şeyin gerçeği de olmazdı.
Bunlar o inancın, o azmin içinde olanların gerçekleştireceği işlerdir. Bu
gerçekleşti. Bu raylı sistemdi. Şimdi lastikli sisteme geçiyoruz. Lastikli
sistem çift katlı. Az önce bizler, 'Şöyle bir test yapalım' dedik, Asya'dan
Avrupa'ya, Avrupa'dan Asya'ya aracımızla gittik, döndük." dedi.
Erdoğan,
Avrasya Tüneli'nin Türkiye-Kore iş birliğiyle yapıldığına değinerek, inşaat
süresiyle işletme süresi bir arada olmak kaydıyla 30 yıl 6 ay, 20 Aralık'tan
itibaren 26 yıl firmaların burayı işleteceğini ve yap-işlet-devret sistemiyle
daha sonra devlete bırakılacağını anlattı. Erdoğan, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Bu
anlayış, bu mantık aslında Türkiye Cumhuriyeti tarihinde devlet olarak,
devletin işletilmesinde, devletin yürütülmesinde bir bütçe yapma anlayışının,
bir çeşitliliğin nasıl olacağını, hazırdan mı yoksa yeni yeni bütçe
tasarımlarıyla kaynak çeşitlendirmesiyle mi olacağını, işte bunları biz 14 yıl
içerisinde ülkemizde gösterdik. Bu tabii bizim bütün yatırımlarımıza hız
kazandırdı. Hele hele ulaşım altyapısında, üst yapısında, Sağ olsun uzun yıllar
Ulaştırma Bakanım olarak çalışan Binali Yıldırım kardeşimle bunları başarılı
bir şekilde yürüttük, sürdürdük. Şimdi de Başbakan olarak Sayın Yıldırım'la
inşallah bunları yine başarılı bir şekilde sürdüreceğiz.
Yavuz
Sultan Selim Köprüsü bizim bir medarı iftiharımız oldu. Dünyanın en geniş asma
köprüsü olarak bu anılacak. Osmangazi Köprüsü aynı şekilde bizim iftihar
vesilemiz, İstanbul-İzmir arasını hemen hemen yarı yarıya indiren bir yol
haline geldi. Birinci etabını açtık, şu anda köprümüz çalışıyor. Yolların
yapımı hızla devam ediyor. İznik'e kadar olan bölümünü zaten açılışta
gerçekleştirmiştik. Bununla kalmadık. Şimdi Avrasya Tüneli bu işin bir adımı
oluyor. Fakat bizim için önemli adımlar 2018'in başında havalimanın birinci
etabını, 90 milyon yolcu kapasiteli kısmını açacağız. Tamamı bittiği zaman 150
milyon yolcu kapasiteli, hatta 200 milyona kadar çıkacak bir adım olacak. O da
hızla devam ediyor şu anda. İnşaat yaklaşık, kaba inşaat olarak yüzde 40'a
doğru ulaştı."
"Akaryakıt
teminindeki sıkıntımızı büyük ölçüde aşmış olacağız"
Cumhurbaşkanı
Recep Tayyip Erdoğan, Karadeniz'i Marmara'ya bağlayacak Kanal İstanbul
Projesi'nin yakın bir zaman içinde ihalesinin yapılacağını bildirerek, şunları
söyledi:
"Bütün
bunlarla beraber, bir diğer adım olarak inşallah bu projenin (Avrasya Tüneli)
bedeli, -tabii önem arz ediyor- o da 1 milyar 250 milyon dolar. Tabii burada
artık her şey hız kazandığı için bizi ayrıca mutlu ediyor ve bütün bu tüneller
birbirine bağlanıyor, bir taraftan Yenikapı'ya ulaşmamız, Yenikapı'ya
Taksim'den gelenlerin metro sistemiyle, oradan Anadolu yakasına geçerken yine
aynı sistemle buluşmaları, bütün bunlar artık Türkiye'de bizi nereden nereye
götürüyor, bu anlamda çok çok önemli. Artık ağır vasıtalar hepsi malum, Yavuz
Sultan Selim Köprüsü'nden geçiyor dolayısıyla Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün
böyle bir yük alma durumu kalmadı, geçti o iş ve 15 Temmuz Şehitler
Köprüsü'nden zaten böyle bir yük kalmadı, yok ve şimdi burasının da 20 Aralık
itibarıyla hayata geçmesiyle bir defa 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nün otomobil
yükü de ne yapacak, ciddi manada azalacaktır. Bunun bize kazandıracağı başka
şeyler de var. En önemlisi yıllık buradaki yakıt tasarrufu çok çok önemli ve bu
yakıt tasarrufu mesafenin bu denli kısalması sebebiyle yılda 160 milyon liralık
yakıt tasarrufunu sağlayacağız. Bu çok önemli... Bununla birlikte de bizim
akaryakıt teminindeki sıkıntımızı büyük ölçüde aşmış olacağız. Zaman tasarrufu
sağlayacak bize. Zaman tasarrufuyla, 'vakit nakittir' olayı burada bir araya
gelmiş oluyor, bunu da bu şekilde gerçekleştirmiş oluyoruz."
Tünel
için her türlü güvenlik önleminin düşünüldüğünü ve uygulandığını vurgulayan
Erdoğan, "100 yıllık bu projeyle artık 'Havalar sisliymiş', 'Deniz
dalgalıymış' filan, böyle endişeleri taşıma durumumuz olmayacak, ister
Marmaray'ı kullan raylı sistemle ister Avrasya Tüneli'yle aracınla burayı
kullan..." dedi.
"Yenikapı
ruhunu zedelemeye çalışanlara en güzel cevabı millet veriyor"
Cumhurbaşkanı
Erdoğan, tünelin çıkışında trafik sıkışıklığı olmaması için de hassasiyetle
çalışıldığını aktararak, "Her şeye rağmen yatırımlarımızı sürdürdüğümüz ve
2023 vizyonumuzla birlikte de hedefe emin adımlarla yürüdüğümüz modern
Türkiye'nin geleceğinde sizleri el ele, omuz omuza, özellikle 15 Temmuz akşamı
bize o alçaklığı, o vahşeti yaşatanlara gereken cevabı gerektiği yerde veren
bütün milletime, ekranları başında bizi izleyen milletime inanarak söylüyorum.
Burada bir şeyi daha söylüyorum. Yenikapı ruhunu zedelemeye çalışanlara da ben
inanıyorum ki, millet olarak, milletçe en güzel cevabı, her yerde veriyorsunuz,
vermeye devam edeceksiniz. Buna da inanıyorum. Şimdi de diyorum ki, 20
Aralık'ta inşallah açılışı yaparken (Avrasya Tüneli) sizlerle bir arada olacağız."
ifadelerini kullandı.
Cumhurbaşkanı
Erdoğan, Başbakan Yıldırım'a, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı
Arslan'a, yüklenici firmaların yöneticilerine, mimar, mühendis, işçilere
teşekkürlerini sundu.
Başbakan
Yıldırım
Başbakan
Yıldırım ise , "Dünya şehri İstanbul"a büyük bir projeyi daha
kazandırmanın arifesinde olduklarını ifade ederek, Avrasya Tüneli'nin dünyada
bugüne kadar yapılmış en derin denizaltı geçişi olduğunu söyledi.
Tünelin
kısa sürede Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın uğurlu elleriyle açılacağını ve hizmete
alınacağını dile getiren Yıldırım, "Sayın Cumhurbaşkanım. Bu proje beni
çok heyecanlandırıyor. Başbakanlığınız döneminde İstanbul'un ulaşım sorunlarını
çözmek, dünya şehri İstanbul'a büyük projeler kazandırmak üzere verdiğiniz
talimatlar birer birer yerine geliyor." diye konuştu.
Yıldırım,
önce asırlık Marmaray'ın hizmete girdiğini, 29 Ekim 2013'ten beri Marmaray'ı
150 milyonu aşkın kişinin kullandığını aktardı.
"150
milyon İstanbullu 2013'ten beri trafik derdi çekmeden 2 dakikada bir kıtadan
başka bir kıtaya geçmenin rahatını, konforunu yaşıyor." diyen Yıldırım,
sonrasında da İstanbul ve Ankara'yı birleştiren hızlı tren projesine
hükümetleri döneminde başladıklarını ve hizmete aldıklarını anlattı.
"Boğaza
üçüncü inciyi taktık"
Yıldırım,
bununla da yetinmeyip boğaza üçüncü inciyi, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü
taktıklarını belirterek, şöyle devam etti:
"Dünyanın
en geniş asma köprüsünü de yine geçtiğimiz günlerde sizin huzurlarınızda
hizmete aldık. Böylece İstanbul şehir içindeki kamyon, tır, otobüs gibi ağır
araçların Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü kullanmasının önünü açtık. Şehir içi
trafiğine önemli ölçüde rahatlatma sağladık. Yedi tepeli İstanbul'a bu eserler
yetmez. Yedi tepeli İstanbul'a tam 7 eserimiz var. Bunların devamında Osmangazi
Köprüsü'yle İstanbul'u Bursa'ya, Balıkesir'e, Manisa'ya, İzmir'e, Yalova'ya
bağladık ve birinci bölümünü hizmete aldık. Diğer çok önemli proje de şu anda
yapımı devam eden yeni havalimanı projemizdir. Yeni havalimanı projemizin
inşallah 2018'in Şubat ayında birinci bölümünü hizmete almış olacağız. Böylece
90 milyon yolcu kapasiteli ilk bölümüyle bile dünyanın en büyük havalimanı
dünya şehri İstanbul'da hizmete girmiş olacak. Bununla da yetinmiyoruz Sayın
Cumhurbaşkanım. Yine Türkiye'ye yakışan, sizin talimatlarınızla yapımı
öngörülen Kanal İstanbul Projesi de etap etap gerçekleşme yolunda
ilerliyor."
Başbakan
Binali Yıldırım, insanların huzuru, mutluluğu ve beklentilerini karşılayacak
çok güzel projelere 14 yılda, AK Parti hükümetlerinde hem başladıklarını hem de
bitirdiklerini vurguladı.
Yıldırım,
"Onlarca sene, asırlarca sene milletimizin hayali olan projeleri
gerçekleştirmek Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde hükümetlerimize nasip
oldu. Mevla’ma ne kadar şükretsem azdır. Böylece büyük projelerin yapımında yer
alma şansını bulduğumuz için Rabbime şükrediyorum. Avrasya Tüneli gün sayıyor.
İstanbul'umuza, milletimize hayırlı uğurlu olsun." Diyerek sözlerini
bitirdi.
UDHB
Bakanı Arslan
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Avrasya Tüneli'nin zaman ve yakıt
tasarrufu ile sera gazı salınımını azaltacağını belirterek, "En az bunlar
kadar önemli olan tarihi yarımada üzerindeki olumsuz etkiyi azaltmış
olmaktır." dedi.
Bakan
Arslan, Göztepe ile Kazlıçeşme arasında boğazın altında lastikli araç geçişine
olanak sağlayan ve 20 Aralık'ta açılışı yapılacak Avrasya Tüneli'nin Harem
girişinde gazetecilere açıklamalarda bulundu.
Bir
mühendis olarak bu proje ile büyük mutluluk yaşadığını belirten Arslan,
"Geçmişte başka ülkelerin yaptığı büyük projeleri konuşurken gıptayla
izliyorduk. Ama artık Türkiye'de dünyanın gıptayla konuştuğu projeleri konuşur
hale geldik. Bunların bir tanesi de girişinde bulunduğumuz Avrasya Tüneli."
diye konuştu.
Denizin
106 metre altından geçmesi dolayısıyla dünyada bir ilk olan tünelin bu anlamda
rekor kırdığını kaydeden Arslan, şu bilgileri verdi:
"Gerek
13.7 metre çapındaki TBM makinesiyle yine günde ortalama 8-10 metre hızla
açılmış bir tünel anlamında bir rekor oluşturuyor. Daha büyük TBM makineleri
var dünyada ancak, bu hızla hem yapılmış hem bitmiş hiç bir tünel yok. Bu
anlamda da ilk proje. Elbette ki Asya'yı, Avrupa'ya denizin altından kesintisiz
şekilde bağlayan 5,4 kilometrelik tüneli Göztepe'den Kazlıçeşme'ye
düşünürseniz, toplam yaklaşık 15 kilometrelik bağlantı yollarıyla birlikte
önemli bir proje.
Ancak
proje, sadece iki kıtayı denizin altından bağlamakla kalmıyor. Bence tarihi
yarımada ki bizim için çok önemli. Tarihi yarımadadaki trafik hareketini kısa
sürede denizin altından karşıya geçirmek, tarihi doku üzerindeki olumsuz
etkileri azaltmak adına çok önemli. Her şeyden önemlisi zaman tasarrufu, yakıt
tasarrufu diyebilirsiniz, karbondioksit salınımı anlamında daha az sera gazı
salınımı diyebilirsiniz ama en az bunlar kadar önemli olan tarihi yarımada
üzerindeki olumsuz etkiyi azaltmış olmaktır."
Arslan,
Avrasya Tüneli'nin, Türkiye'nin son yıllarda başardığı yap-işlet-devret
projeleri anlamında çok güzel bir örnek olduğunu belirtti.
Tünelin,
kamu kaynağı kullanmadan tamamen özel sektör dinamikleri devreye sokularak
yapıldığına işaret eden Arslan, şu değerlendirmelerde bulundu:
"Düşünce
aşamasında herkes 'Yok canım böyle bir proje gerçekleşemez.' diyordu. Ama Sayın
Başbakanımız, Sayın Cumhurbaşkanımız 'Yapın' diyorlardı. Biz de onların izinden
giderek, çalışma arkadaşlarımızla 'Evet yapacağız' dedik ve bugün yapıldığını
görmek de en büyük mutluluk olsa gerek. Bu mutluluğun sahipleri elbette ki
karar vericiler, ama çalışma arkadaşlarımız, yüklenicilerimiz, onlardaki
mühendisler, işçiler, teknisyenlere bu vesileyle teşekkür ederim."
"Çift
yönlü ücretli olacak"
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslan, bir soru üzerine, tüneli 20 Aralık'ta
hizmete açmayı planladıklarını bildirdi.
Tünelin,
yap-işlet-devret modelli proje olması nedeniyle çift yönlü ücretli olacağını
belirten Arslan, şunları kaydetti:
"Sözleşmemiz
gereği 4 dolar artı KDV olacak. Ancak doların yıllık eskalasyonu söz konusu ki,
20 Aralık'ta hesaplamalarını yapacağız. Ücreti, KDV'yi de katarak, her yıl 1
Şubat'taki dolar kuruna göre belirleyeceğiz. Ona göre de insanlarımız Türk
Lirası ödeyerek, ama nakit para değil, HGS, OGS sistemleri de burada entegre
olarak çalışacak. Ücret dolar kuruna endeksli olarak yılda bir revize
edilecek."
Tüneldeki
hız sınırının saatte 70 kilometre olacağını anlatan Arslan, "Beklediğimiz
120-130 bin aracın geçmesi ki, bütün çalışmalarımız bunu gösteriyor. Bu kadar
aracın rahatlıkla geçebileceği şekilde planlama yapıyoruz. İki gidiş, iki geliş
olması hasebiyle de gişelerdeki ücret alımı veya HGS, OGS geçişi, bu iki
şeritle entegre olacak şekilde olacağından sıkışıklık olmadan belli bir akışla
sağlamış olacağız." diye konuştu.
"Tarihi
doku herkes için önemli"
Avrasya
Tüneli'nin tarihi yarımadaya zarar vereceği yönündeki iddiaların dile
getirilmesi üzerine Arslan, "Tarihi yarımadanın üzerindeki yükü aldığımız
bir vaka ve kesin. Geçiş olarak zaten denizin doldurulduğu yerde, Yenikapı'dan
yüzeye çıkıyoruz, tarihi yarımadaya erişmiyor bu anlamda." dedi.
Kullanılan
TBM yöntemi ve farklı metotlarla herhangi bir çökme ve tahribata fırsat
vermediklerini aktaran Arslan, şunları aktardı:
"Ola
ki böyle bir şey olursa, biz zaten aksi basınçlı yöntemle çalıştık. Dolayısıyla
tedbirlerimizi peşin peşin aldığımız için, dünyada gerçekten en modern, en üst
teknolojiyle çalışan bir TBM kullanıldığı için böyle bir şey söz konusu değil.
İnsanlarımız akıllarına getiriyorlarsa bile bilsinler ki, her türlü tedbir
alınarak çalışıldı. Öyle bir şey söz konusu değil, olamaz da. Çünkü tarihi
yarımada, tarihi doku herkes için önemli sadece bazı kesimler için değil, bütün
insanlık için, Türkiye için, Türk insanı için daha da önemlisi bu değerli
mirasımızı çocuklarımıza ve torunlarımıza taşımak adına geleceğimiz için de
önemli. Dolayısıyla orada herhangi bir taviz vermemiz söz konusu değildi,
vermedik. Bunu özellikle vurgulamak isterim."
Bakan
Arslan, tünelde alınan güvenlik önlemlerine değinerek, tünelde her 600 metrede
bir herhangi bir aracın arızalanması, yakıtının bitmesi durumunda durabileceği
cepler olduğunu söyledi.
Tünelin
içinin elektronik sistemlerle sürekli takip edileceğini, bir aksilik durumunda
sinyal verileceğini ve tünelin orta yerinde ve uçlarında buna müdahale
edebilecek ekiplerin olacağını aktaran Arslan, bunun dışında da her 200 metrede
yolcuların gerektiğinde bir alt tünele geçebileceği geçişler bulunacağını
kaydetti. Arslan, "O geçişler aynı zamanda belli bir süre insanların
emniyetle kalabileceği yaşam alanları halinde. Dolayısıyla alt kat, üst kat
herhangi birinde problem olduğunda diğerine de aktarma olabilecek." diye
konuştu.
Ahmet
Arslan, tünelde hava temizliğinin de büyük önem taşıdığını dile getirerek,
uluslararası kuralların öngördüğünün üzerinde havalandırma sistemi yapıldığını
aktardı.
Işıklandırmaya
da ayrıca önem verdiklerini dile getiren Arslan, konuşmasını şöyle sürdürdü:
"Sayın
Cumhurbaşkanımıza da arz ederken özellikle vurguladık, led ışıklandırma sistemi
olacak ki, insanlar gün ışığında yol alıyormuş psikolojisinde olsunlar.
İkincisi, tünellerin giriş ve çıkışlarında ışıklandırmada kademeli bir geçiş
olacak ki, insanlar aydınlık havadan tünele girdiklerinde birdenbire gözleri
kamaşmasın, bir karanlığa gidiyor psikolojisi oluşmasın. Tersi tünelden yüzeye
çıkarken de karanlıktan birdenbire çok güçlü bir ışığa çıkıyor psikolojisi
oluşmasın diye ışıkta da bir geçiş sistemi olacak. Dolayısıyla insanlar adeta
dışarıda araç kullanıyormuş psikolojisiyle araçlarını kullanacaklar. Bu da
önemli bir tarafıydı, bunu da özellikle önemsedik."
Bakan
Arslan, bir soru üzerine, tünelin en az yerde zeminin 26, en fazla yerinde de
55 metre altında olacağını dile getirdi.
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, konuşmasının ardından tünelin en
derin noktası olan 106,4 metreye inerek hatıra fotoğrafı çektirdi.
Kaynak:
T.C. ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI