Pegasus
Havayolları Kargo’nun düzenlediği konferansta konuşan Turgut Erkeskin, “Çoğu
gelişmiş ülkede lojistik birinci sektör konumunda. Türkiye’de ise henüz sektör
bu alanda derinleşme yok. Değişik sektörlere hala tek tip bir hizmet veriliyor.
Hak ettiği yer sektörün hizmetler sektöründe bir numaralı sektör haline
gelmelidir” dedi.
İzmir
9 Eylül Üniversitesi Çakabey Denizfeneri Konferans Salonu’nda yapılan Uluslararası
Taşımacılık ve Lojistik Konferansı’na Pegasus Havayolları Kargo Direktörü Aydın
Alpa, 9 Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Lojistik Yönetimi Bölümü
Başkanı Prof. Dr. Okan Tuna, Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Adnan
Kasman, Oturum Başkanı Doç. Dr. Soner Esmer, UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı
Turgut Erkeskin, Lufthansa Cargo AG Genel Müdürü Hasan Hatipoğlu, Reibel
Taşımacılık Genel Müdürü Arif BAdur, Borusan Lojistik Genel Müdür Yardımcısı
Savaş Yaşar, Damco Doğu Akdeniz Bölgesi CEO’su Okyay Öztugran katıldı.
AYDIN
ALPA: ÖĞRENCİLERİN YABANCI DİLE ÇOK ÖNEM VERMELERİ GEREKİYOR
Konferansın
açılış konuşmasını yapan Pegasus Havayolları Kargo Direktörü Aydın Alpa,
lojistik sektöründeki rekabete dikkat çekerek, öğrencilere yabancı dil bilmenin
vurguladı. Alpa, günümüz koşullarında öğrencilerin istihdam edilebilmeleri için
yabancı dil bilmelerinin büyük önem taşıdığını ifade etti.
9
Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Lojistik Yönetimi Bölümü Başkanı Prof.
Dr. Okan Tuna ise yaptığı konuşmada, Pegasus’un sektörde çok sevilen bir şirket
olduğunu belirterek, köklü bir üniversitesin köklü fakültesinin bir bölümü
olduklarını ifade etti ve 28 öğrenciyle eğitim öğretime başladıklarını söyledi.
OKAN
TUNA: İYİ UYGULAMALAR VERİMLİLİĞİ ARTTIRIYOR
Tuna,
“İyi uygulamalar verimliliği arttırıyor, sürdürülebilir kılıyor. Çok genç bin
üniversitesi olmamıza rağmen ikinci konferansı düzenliyoruz. Köklü bir
üniversitenin bir bölümü olarak iyi uygulamaları uluslararası boyutta ele
alıyoruz” diye konuştu.
HALE
ÖREN: ÜNİVERSİTEMİZ ÇOK KÖKLÜ BİR ÜNİVERSİTEDİR
9
Eylül Üniversitesi Rektör Yardımcısı Hale Ören ise “Üniversitemiz çok köklü bir
üniversitedir. Denizcilik Fakültesi, çok iyi bir eğitim veren bir fakültedir.”
Diyerek, konferansın sektör için çok faydalı olduğunu belirterek, “öğrencilerin
de bu konferanstan alacakları çok şey var” diye konuştu.
Açılış
konuşmalarının tamamlanmasının ardından konferansın birinci oturumuna geçildi.
Konferansın 1. Oturumunun başkanlığını Doç. Dr. Soner Esmer yaptı. UTİKAD
Başkanı Turgut Erkeskin, Nilan Ganatilaka, Savaş Yaşar, Oktay Öztugran ise
konferansın konuşmacıları olarak sıralandı.
UTİKAD
Başkanı Turgut Erkeskin, konferansta yaptığı konuşmada, “Pegasus
üniversitelerle sektörü bir araya getirme konusunda bir numara diyebilirim”
diyerek sözlerine başladı. Almanya’da en
büyük sektörün lojistik olduğunu söyleyen Erkeskin, şöyle devam etti:
TURGUT
ERKESKİN: “DEĞİŞİK SEKTÖRLERE HALA TEK TİP HİZMET VERİLİYOR”
“Taşımacılığa
birçok yeni kavram eklendi. Lojistik firmaları üretimin içine girerek üretim
süreçlerinde yer almaya başladı. Çoğu gelişmiş ülkede lojistik birinci sektör
konumunda. Türkiye’de ise henüz sektör bu alanda derinleşme yok. Değişik
sektörlere hala tek tip hizmet veriliyor. Hak ettiği yer sektörün hizmetler
sektöründe bir numaralı sektör haline gelmelidir. Önümüzdeki 5 yıl içinde
lojistik en büyük sektör haline gelecek. Sektörün bir miktar desteğe var.
Siyasi irade bu konuda desteğini beyan etti. Böylece lojistik en büyük hizmet
ihracatçı sektör konumuna gelecek” dedi.
Değer
zincirinin efektif çalışmasını sağlayan lojistik sektörü olduğunu söyleyen “Erkeskin,
sektörün sağladığı imkanlar olmasa, globalleşme de olmaz” dedi.
Erkeskin,
dijitalleşmenin her alana girdiğini belirterek, şunları söyledi: “Teknolojide
öyle noktaya geldik ki bir cep telefonuyla verilen sipariş, dünyanın bir
ucundan başka bir ucuna ulaşıyor. Bunun arkasında bir fiziksel altyapının
çalışması gerekir. 1985 yılından bu yana lojistik sektöründeyim. Sektör,
dünyada çok farklı bir noktaya geldi. Örneğin alibaba.com’dan verilen bir saat
Çin’den 5 liraya getiriliyor. Bu ise üç beş günlük süre içinde gerçekleşiyor.
alibaba.com 24 saat içinde 14,5 milyar dolar satış yaptı. Türkiye’nin bir yıl
içinde yaptığı ihracatın yüzde 10’una denk geliyor.”
Dünyada
üretim süreçlerinde ve lojistikte çok farklı bir döneme girildiğini söyleyen
Erkeskin, şöyle devam etti: “Örneğin Amazon’un, dronlar için uçuş sahalarının
belirlenmesi gerektiği söyleniyor. Çok değişen bir yapı içindeyiz ve bunların
hepsi lojistiğin unsurlarıdır. Yapılan ticaretin en hızlı ve en ucuz şekilde
yapılmasına yönelik. Amazon prime Air diye bir şirket kurdu. Bu uçaklarla
Amerika içinde teslimat yapacak. Kendi sitelerinden alınan ürünlerin taşımasını
yapacak. Dolayısıyla bizim alanımıza girmeye başladı. Bütün bu yatırımı
yapmasının nedeni malı bir gün daha erken teslim etmek istemesi. Çünkü internet
üzerinden sipariş verildiğinde sahiplik ilişkisi mal tüketicinin eline ulaşana
kadar kurulmuyor. Ne kadar hızlı ulaşırsa, sahiplik süreci kısalıyor.”
Dünya ticaretinin hegemonyası altına alan
sitelerin bir yandan da iş hacminin büyümesini sağladığını söyleyen Erkeskin,
“Bu siteler, artık lojistik hizmetlerini satmaya da kendilerini hazırlıyorlar.
Amazon denizyolu taşımacılığı lisansı da aldı” diye konuştu.
“Dijitalizasyon
ve elektronikleşmenin sektörde çok kullanılmaya başlandı. Robotlar devreye
girdi. Lojistik sektörü tamamen dijitalleşmeye başladı. Klasik anlamdaki
hizmetler ortadan kalkıyor. Bize nelerin dijitalleşmesin gerektiğini düşünmek
kalıyor. 2030 yılında geldiğimizde şu anda yapılan işlerin yüzde 50’si
yapılmıyor olacak” diyen Erkeskin, “Bu dehşet bir rakam. Dolayısıyla bizim her
konuda nasıl dijitalleşmesin gerektiğine kafa yormamız ve buna nasıl adapte
olabileceğimizi düşünmemiz lazım” dedi.
Türkiye’nin
lojistik sektöründeki konumunu ele alan Erkeskin, şunları söyledi:
“Son seçimlerde de lojistik sektörü öne çıktı.
Siyasi partiler Türkiye’nin lojistik merkezi hale gelmesi konusunu öne
çıkarıldı. Türkiye’de lojistik merkezlerinin yapılandırılması tam bir felaket.
Örneğin Eskişehir’deki lojistik merkezinin ihtiyacı karşılamayacak düzeyde
olduğunu gördük. Bu konuyla ilgili rapor hazırladık ve bakanlığa sunduk.”
“LOJİSTİK
PERFORMANSINDA YERİMİZDE SAYIYORUZ”
Lojistik
performans endeksinde önde olan ülkelerin yatırımları çektiğini söyleyen
Erkeskin, “2016 yılında lojistik performans endeksinde 34. Sıradayız ve işler
iyi gitmiyor” diyerek sözlerini tamamladı.
Lufthansa
Kargo Genel Müdürü Hasan Hatipoğlu, konuşmasında inovasyon konusuna yer verdi.
“Lufthansa grubunda 120 bin kişi çalışıyor. Servis aldıklarımızla birlikte 600
bin kişiye ulaşıyor. Yılda 108 milyon yolcu taşıyoruz. Bir uçağın maliyeti 200
milyon dolara ulaşıyor. Dolayısıyla zorlu bir sektörde karlı olmak
zorundasınız. Diğer türlü faaliyetinizi sürdüremezsiniz. Karlılık; verimlilik
ve inovasyonla geliyor.” diyen Hatipoğlu, hava kargoda güvenlik ve inovasyon
konularına değindi.
İnovasyon
konusunda bir firma ile anlaştıklarını ve neler yapılabileceği konusunun ele
alındığını söyleyen Hatipoğlu, geliştirdikleri yeni projeleri anlattı.
Kaynak:
lojiyol.com