Treyler
Zirvesi'nde yapılan 1. Panel'de Uluslararası Standart ve Konvansiyonlara Uyum
konusu tartışıldı. Panele Treden Başkan Yardımcısı Murat Tokatlı, Erman
Nakliyat'tan Emrah Deniz, TÜV Nord Uzmanı Jens Zillman, TSE Ulaşım ve Lojistik
Sistemleri Merkezi Başkanı Nihat Kölük ve Ulaştırma Bakanlığı TMKTD Daire
Başkanı Kadir Erkan katıldı. Panilistler kendilerine sorulan soruları
cevaplandırdılar.
Murat
Tokatlı yaptığı konuşmada Treylerde 3 milyar dolarlık ihracat hedefi söylemine
değinerek bu rakamı yakalamak için dünya standartlarında üretim yapılması
gerektiğini söyledi. Tokatlı, "Avrupa'da ikinci sıradan beşinci sıraya
geriledik. Bundan rahatsızlık duyuyoruz ve yukarı çıkarmak zorundayız. ADR ve
ATP geç oldu ama güzel oldu. 2015 yılında üreticiler olarak ADR konvansiyonuna
uygun üretime girildi. TİP onayı alan 31 üretici oldu. Tank tipiyle 57''ye
ulaştı. 8 üretici de onay aşamasında. 40'a yakın üretici onay almış olacak.
ADR'de kendi adımıza bir sıkıntı olmadı. TSE kendini geliştirdi. Sancılı
başlayan süreç şimdi çok hızlı ilerliyor.
Asıl
konu denetim. Şu anda 22 bin aracı tespit yapıldığı bilgisini aldım.
Türkiye'deki parkın 50 bin civarında olduğunu biliyoruz. Tespitte yarıya
ulaşılamamış. Bunu hızlandırmak lazım. Tespite gelmeyenleri trafikten men etmek
gerekiyor. Bu süreç daha fazla uzamaması gerekiyor. Çünkü sektör buna hazır.
Gelecek taleplere cevap verebilecek durumdayız.
Hem
TSE hazır hem bakanlık hem üreticiler hazır. Tabi şu anda ATP gündemde. Kanun
olarak henüz yürürlüğe girmedi. Türkiye'deki üreticiler 1990'lı yıllardan beri
ATP sertifikalı araçlar üretiyoruz. Üreticiler ve kullanıcılar açısından
sıkıntı yok. Dolayısıyla durum tespitinde kolay. İç nakliye buna hazır değil. Bozulabilir
gıda da inan hayatı çok önemli. dolayısıyla yurtiçi nakliyenin de denetim
altına alınması gerekiyor.
TREDER
olarak bu yola baş koyduk. Dünya standartlarına uygun treyler üretmek için
birlikte çalışalım ve 1 milyar dolarlık değil 3 milyar dolarlık ihracata
birlikte gidelim.”
Emrah
Deniz de yaptığı konuşmada şu anda ATP sertifikasına sahip araçlarla taşıma
yaptıklarını belirterek şöyle konuştu: ATP'nin kapsamı o kadar dar ki bugün
devreye alacağız desek yarın alabiliriz. Çünkü ATP bozulabilir gıdaların
uluslararası dolaşımını içeriyor. Birçok ürün bu mevzuata girmiyor. Türkiye'nin
içinde çok büyük eksikliklerimiz var. Mersin'den bir kamyon meyveyi alıyor
hiçbir ekipmanı olmadan İstanbul'a getiriyor buradan da gübre alıp gidebiliyor.
Birçok ülke ATP konvansiyonunu kendi ülkelerine uyguladılar. ATP ne
gerektiriyorsa kendi ülkemde uygularım diyorlar. ATP içerisinde yaş sebze meyve
yok ama İspanya bunu ATP içine kattı. Çünkü bu ürünlerin ihracatını yapıyorlar
ve kalitenin artırılmasını istiyorlar. Türkiye’de de bunu yapabiliriz.
TÜV
Nord Uzmanı Jens Zillman ise "28 Avrupa ülkesinde standartlar var ve
bunlar çok önemli. Biz de araçları standartlara göre kontrol ediyoruz.
Ölçümlerini gerçekleştiriyoruz. Bu standartlara nasıl uyulacağını gösteriyoruz.
Bütün ülkelerin kendilerine özel stant-dartları var ama 28 Avrupa ülkesinin
kendi standardı var" dedi.
TSE
Ulaşım ve Lojistik Sistemleri Merkezi Başkanı Nihat Kölük:
300
Treyler üreticisinden 15’ninin denetimden geçmesi Treyler üreticilerinin karşı
karşıya kaldığı bir tehdidin sonucu. Bu firmalar zaten üretici vasfında
firmalar değil. Dolayısıyla bu denetimler sektörün zafiyeti değil sektörün
karşı karşıya kaldığı bir tehdidi gösteriyor. Süreç işbirliği içerisinde
ilerliyor ve sonuçları ihracat rakamlarıyla görüyoruz.
ATP
konusunda görevlendirme yapıldı. OTOKAR ile aramızda protokol yaptık. TİP onay
belgesi için Otokar’ın altyapısını kullanacağız. Bakanlıkla yetkilendirmemiz
tamamlandı. Talimatlar, formlar, uzmanların yetiştirilmesi tamamlandı, test
merkezi tamamlandı. Otokar Test merkezi ziyaretinden sonra start verecektir.
Başta aksamalar olabilir. TSE’nin en önemli rolü şu olacak: Biz ara yüz
görevini yerine getireceğiz. Bakanlık ve Sektörün bize olan güveni boşa
çıkarmayarak görevimizi yapmaya çalışıyoruz.
Ulaştırma
Bakanlığı TMKTD Daire Başkanı Kadir Erkan:
Tehlikeli
maddelerin 4 modda taşınması için düzenlemeler yapıyoruz. Tüm bu modlardaki
çalışacak kişilerin eğitimiyle ilgili. Diğer bir kısımda sürücülerle ilgili bir
bölüm var. Ayrıca firmalar danışmanlık eğitimi verecek eğitmenlerle ilgili.
Eğitim kurumların yetkilendirilmesi, denetlenmesi. Bunların belgelendirilmesi… Tüm
bunları bakanlık adına kurumumuz yapıyor. Bin 500 sürücüde SRC belgesi vardı. 9
tane eğitimci vardı. Şimdiden 130 kişi oldu. SRC belgesi olan sürücü sayısı 36
bin oldu. Eğitimlerimiz başladı ve başarılı şekilde gidiyor. Yol kenar denetimleri
ile yol üzeri denetimlerini ve işletmeleri denetliyoruz. Denetimler için
kapsamlı eğitimler verdik. 1 Ocak 2015 tarihinden itibaren 58 binin üzerinde
araç denetlendi. ATP konusunda TSE yetkilendirildi. Altyapı hazırlıklarımız
tamamlayıp en kısa sürede bu işlemlere başlayacağız.
Kaynak:
transmedya.com