Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, "Avrasya Tüneli`ni 20
Aralık`ta açtıktan sonra yaklaşık bir ay ile 40 günlük bir periyotta 24 saat
esaslı değil, belli bir süre tüneli çalıştıracağız"
Arslan,
10 gün sonra açılışı yapılacak İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesi'ni
gezerek incelemelerde bulundu.
İncelemelerin
ardından Tünelin Anadolu Yakası girişinde basın mensuplarına açıklamalarda
bulunan Arslan, açılışın 20 Aralık'ta Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan,
Başbakan Binali Yıldırım, diğer ilgililer ve İstanbulluların katılımıyla
yapılacağını bildirdi.
Projenin
ismiyle ilgili tartışmalara değinen Arslan, 10 gün önce Türk milletinin pratik
zekasına dayanarak çok farklı isim önerileri gelebileceğini düşünerek öneri
kabul etmeye başladıklarını anımsattı.
Gelinen
noktada Türk milleti için kıymetli isimlerin birbiriyle yarıştırıldığını
savunan Arslan, cumhuriyetin kurucusu Başkomutan Mustafa Kemal Atatürk'ün adını
herhangi bir şey için yarıştırmanın doğru olmadığını söyledi.
"Zenginliklerimizi
birbirleriyle yarıştırarak bir yere varamayız"
Yaşanan
tartışmaların kendisini üzdüğünü belirten Arslan şöyle konuştu:
"Bizim
amacımız 150 yıllık rüyamızı olan, dünyada bir ilk olan ve bugüne kadar da
Avrasya Tüneli diye andığımız bu tünele çok daha çarpıcı, çok daha estetik, çok
daha insanımızla bağdaşan bir isim önerisi gelebilir mi? Bunun için
insanlarımızdan öneri alalım istedik. Ancak olay umduğumuzdan ve
beklediğimizden çok farklı bir mecraya çekildi. Doğrusu bu bizi üzdü, üzmeye
devam ediyor.
Sebebi
şu, dünyada mühendislik anlamında bir ilki gerçekleştiriyorsunuz ve denizin
106,5 metre altından böyle bir tünel yapıyorsunuz. Ancak ne yazık ki zaman
zaman ortaya çıkıp 'o projeyi istemeyiz, bu projeyi istemeyiz, bu proje
İstanbul'un siluetine, tarihine zarar verir' deyip ortaya çıkanlar ne zaman ki
gördüler bu proje İstanbul'un siluetine zarar vermiyor, tam tersine katkı
sağlıyor. Tarihi dokuyu koruyor. O zaman olayı bir başka noktaya çektiler, bir
başka polemik oluşturdular ve biz insanımızdan ilginç farklı bir isim önerisi
gelebilir mi derken ülkemizin ve insanımızın çok önemli değerlerini
çarpıştırır, yarıştırır hale geldiler ve bu da gerçekten amacından saptı. Niye
saptı? Ulu önder Atatürk'ü alıp başkalarıyla yarıştırıyorlar. Atatürk hepimizin
değeri, Atatürk bu ülkenin değeri, hatta dünyanın değeri. Dehasıyla,
askeri-idari dehasıyla, kurtuluş savaşında verdiği mücadeleyle, cumhuriyeti
kurmasıyla bir değerimiz. Dolayısıyla, onun ismini alıp yarıştırıyor olmanın
amacı bence bu projeye ve Atatürk'e karşı olan değerimize saygıdan değil, tam
tersine ülkede ikilik yaratılması üzerine kurulan bir senaryonun parçasıydı.
Abdülhamit
Han'ı aldılar yarıştırıyorlar. Böyle bir projeyi hayal olarak da olsa
insanımızın önüne koymuş bir değerimiz. Böyle bir değeri alıp yarıştırıyorlar.
Daha da önemlisi Mevlana'yı yarıştırıyorlar, Hacı Bektaş-ı Veli'yi
yarıştırıyorlar… Bunların hepsi bu ülkenin zenginlikleri, değerleri. Biz
zenginliklerimizi ve değerlerimizi birbirleriyle yarıştırarak bir yere
varamayız. Tam tersine hepsinin bize bıraktığı mirasın hakkını vererek, onların
izinden yürüyerek birlik beraberlik içerisinde 2023'e, 2053'e, 2071'e
yürümeliyiz."
"21
Aralık sabahı 7'de araçlar geçebilecek"
Arslan,
projenin ölçümler ve ulaşım ağlarına sağlıklı entegrasyonu için ilk bir ay
boyunca 24 saat hizmet vermeyeceğini kaydetti. Arslan şu bilgileri verdi:
"Avrasya
Tüneli'ni 20 Aralık'ta açtıktan sonra yaklaşık bir ay ile 40 günlük bir
periyotta 24 saat esaslı değil, belli bir süre tüneli çalıştıracağız. Sonra
değerleri göreceğiz, ölçümleri yapacağız, ayarlamaları yapacağız. Böylece de
tedricen başlangıçta 14 saatle başlayarak ayarlamaları yaptıkça, trafik
akışının ayarlamasını büyükşehir belediyemizin ulaştırma koridorlarıyla da
entegre ederek ilerleyeceğiz ve en geç 30 Ocak itibarıyla 24 saat çalışma
esasına dönmüş olacağız."
Projenin
21 Aralık sabahı 7.00'da araç kabulüne başlamasını öngördüklerini ifade eden
Arslan, aynı gün araç geçişlerinin saat 21.00'a kadar devam edeceğini söyledi.
Gerekli
sistemler ayarlanıp oturdukça bu süreyi uzatacaklarını söyleyen Arslan, Ocak
sonunda 24 saat hizmet vermeyi hedeflediklerini yineledi.
"TL
olarak ücret belirlenecek ve belirlenen ücret bir yıl boyunca geçerli
olacak"
Tünel
geçişlerinin fiyatına ilişkin de bilgi veren Arslan, şunları söyledi:
"Bütün
büyük projelerimizde olduğu gibi uluslararası projeler olması nedeniyle,
uluslararası yüklenicilere de açık olması ve uluslararası finans kuruluşlarının
da finanse etmesi adına yola çıkıldığı için sözleşmesinde dolar olarak
belirtilmiş olmakla birlikte biz her sene yıl başındaki kuru esas alarak, Türk
Lirası'na çeviriyoruz ve bir yıl boyunca ücret TL olarak uygulanıyor.
Türkiye'de herhangi bir projede insanımızdan dolar, avro toplamak gibi hiçbir
şekilde uygulamamız olmadı, olamaz da zaten. Dolayısıyla Ocak başı itibarıyla
TL olarak ücret belirlenecek ve belirlenen ücret bir yıl boyunca geçerli
olacak. Yılın sonunda tekrar eskale edeceğiz, değerlemeyle yeniden ücret
belirlemiş olacağız. Dolayısıyla dolarla geçiş, avroyla geçiş diye bir şey söz
konusu değil."
Aralık
ayının son 10 gününde geçiş ücretlerinin ne olacağına yüklenicilerle birlikte
karar vereceklerini anlatan Arslan, "İnsanımıza nasıl bir kolaylık
sağlayabiliriz onu çalışacağız. Dolayısıyla 202 Aralık ile 31 Aralık arası
farklı bir uygulama yapıp bunu bir sosyal sorumluluk projesi olarak da düşünüp
o kısmını sosyal sorumluluk çerçevesinde değerlendireceğiz. Ücretsiz yapmamayı
düşünüyoruz ilk on gün ancak sosyal
sorumluluk kapsamında fayda sağlayacak bir uygulama yapacağız."
bilgilerini verdi.
"Asıl
ödülü inşallah 20 Aralık itibarıyla insanımızdan alacağız"
Projenin
başvuru olmamasına rağmen 1,5 ay önce Amerika'da ödüle layık görüldüğünü
belirten Arslan, "Dünya bu büyük projeleri gıpta ile izliyor. Orada bir
ödül aldık ama biz asıl ödülü inşallah 20 Aralık itibarıyla insanımızdan
alacağız. Sebebi, insanımızın hayatını kolaylaştıracağız, çok daha hızlı ve
konforlu eriştirebiliyor olmanın mutluluğuyla onlardan alacağımız duayla biz en
büyük ödülü almış olacağız." diye konuştu.
Kalan
10 günde aksaklık yaşanmaması adına projeyi incelediğini söyleyen Arslan,
projede emeği geçen teknik personelin sona gelinmesi nedeniyle hüzün yaşadığını
kaydetti.
Avrasya
Tüneli projesinin Göztepe'den Kazlıçeşme'ye kadar 15 kilometrelik bir güzergahı
kapsadığını anımsatan Arslan, projeye ilişkin şu bilgileri verdi:
"Tünelin
dışındaki kısmının da 4 şerit gidiş 4 şerit geliş olacak şekilde ve
kavşaklarıyla birlikte düzenlenmesini içeriyordu. 5,4 kilometrelik tünel kısmını
da hesaba katarsanız köprüleri dolaşarak bu mesafeyi kat etmek için 1 ile 1,5
saatlik seyir süresi gerekiyorken biz Avrasya Tüneli'yle burayı 15 dakikada
geçmiş olacağız. Sadece tünel kısmını düşünürseniz 4,5 dakikada bir kıtadan bir
kıtaya geçmiş olacağız. Denizin 106,5 metre altında kıta değiştireceğiz.
Avrasya'yı otomobiller ve minibüsler kullanacak, büyük araçları bu tünele
sokmayacağız. İnşallah seyahat süresini kısaltarak zaman ve akaryakıt tasarrufu
sağlayacağız."
Basın
mensuplarıyla hatıra fotoğrafı çekildi
Yapı
Merkezi Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ersin Arıoğlu ve ATAŞ CEO’su Seok Jae ve
teknik ekiple hatıra fotoğrafları çektiren Arslan, çalışanlara 7 gün 24 saat
aralıksız gayretleri nedeniyle teşekkür etti.
Arslan,
tarihi projeyi yıllar boyunca takip ederek kamuoyuna aktaran basın
mensuplarıyla da hatıra fotoğrafı çektirdi.
Kaynak:
T.C. ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI