TCDD
Taşımacılık ve demiryolu lojistik sektöründe hizmet veren operatörler, vagon
imalatçıları ve yük verenler, UTİKAD ve DTD yetkilileri Ankara’da bir araya
geldiler. 9 Aralık 2016 tarihinde Ankara’da düzenlenen toplantıya TCDD
Taşımacılık Genel Müdürü Veysi Kurt, Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Uras ve
daire başkanları katıldı.
Toplantının
açılış konuşmasını yapan Veysi Kurt; 14 Haziran 2016 tarihi itibarıyla TCDD
Taşımacılık AŞ’nin yüzde yüz kamu sermayeli bir şirket olarak hizmet vermeye
başladığını, serbestleşme sürecinin en önemli safhasının TCDD Taşımacılık
AŞ’nin faaliyete başlaması olduğunu dile getirdi. Sözlerine devam eden Kurt;
demiryolu taşımacılığının üçayağı olacağını, bunların da DDGM, TCDD ve TCDD
Taşımacılık AŞ olduğunu, ayrıca TCDD’nin bağlı ortaklıklarının da demiryolu
işletmecilerine hizmet vereceğini söyledi.
Kurt;
serbestleşme sonrasında Hükümet’in işletmecilerden önemli beklentileri
olduğunu, demiryolu sektörünün
kalitesinin ve taşımacılıktaki payının artması gerektiğini, Türkiye’deki
demiryolu mevzuatının buna uygun olduğunun altını çizdi. Şirketlerin sadece
vagonlarıyla yük taşımayıp talep etmeleri durumunda TCDD Taşımacılık AŞ’den
lokomotif kiralayabileceklerini ya da kendilerine ait lokomotifleri, vagon ve
personeli çalıştırarak tren işletebilmelerinin mümkün olduğunu vurguladı. Kurt;
TCDD Taşımacılık AŞ’nin diğer operatörlerle ve şirketlerle rekabet etmekten
ziyade onlarla birlikte hareket ederek demiryolu sektörünü güçlendirmek istediklerini
sözlerine ekledi.
Kurt;
taşımacılık pastasından demiryolu sektörünün daha fazla pay almasının çok
önemli olduğunu, serbestleşme sonrası hiçbir şeyin eskisi gibi olmamasının
gerektiğini, önceki yıldaki taşıma miktarının yeterli olmayacağını, sektöre
mutlaka yeni yük çeşitlerinin girmesi gerektiğinin altını çizdi.
Bugüne
kadar hep yurtiçi yükler konusunda fikir üretildiğini dile getiren Kurt;
dünyadaki taşımacılık sektöründe birlikte hareket edilmesi halinde 12 bin
kilometrelik demiryolu hattında değil de 25 milyon metrekarelik alan üzerinde
taşıma yapılabileceğini belirtti. Ayrıca Kurt, Türkiye’nin lojistik sektöründe
çok önemli atılımlar yaptığını ancak ülkemizde demiryolu altyapısının tam
manasıyla oluşmadığını, bunun da sağlanması için herkese görev düştüğünü ve
herkesin elini taşın altına koyması gerektiğini söyledi.
Demiryolu
lojistiğinde eskiden diğer ülkeleri örnek aldıklarını vurgulayan Kurt, yapılan
atılımlardan sonra dünyanın Türk lojistik sektörünü örnek alacağı zamanın
yakınlaştığını bunun için altyapı eksiklerini tamamlamak ve birlikte çok çalışmak
gerektiğine işaret etti.
Yıllardır
demiryoluyla taşınan ekonomik değeri düşük yüklerin (kömür, kum, seramik,
cevher vs.) konteynırla taşınmasının günümüzde pek mantıklı olmadığını, bu
yüklerden ziyade konteynırlarla teknolojik ve elektronik ürünlerin taşınmasının
ülke ekonomisine daha çok katkı sağlayacağını belirten Kurt, gelişmiş ülkelerde
benzer taşımaların yapıldığını belirtti.
Genel
Müdür Veysi Kurt, TCDD Taşımacılık AŞ’nin bir taşıma tarifesi olduğunu ancak
daha çok pazar koşullarına göre hareket etmeye çalıştıklarını ve sermayesi
devlete ait bir şirket oldukları gerçeğini göz ardı edemeyeceklerini vurguladı.
Özellikle uluslararası koridorlar bulmak için çalıştıklarını, yeni taşıma
güzergâhları bulmanın sektörü daha da güçlendireceğini, bulunan koridorlarda
diğer operatörlerle uyumlu çalışabileceklerini söyledi.
Demiryolu
sektöründe karşılaşılan sorunların paylaşıldığı ikinci oturumda UTİKAD ve DTD
üyeleri, operatörler ve vagon üreticileri de karşılaştıkları sorunları dile
getirip sektörün gelişmesi adına istek ve önerilerde bulundular.
Kaynak:
tcddtasimacilik.gov.tr