Çeşme-Sakız
hattını canlandıracaklarını belirten TURYOL Başkanı Yunus Can, "İpsala
gümrük kapısında saatler süren geçiş sıkıntısı yaşanmaması için Türkiye’yi
Çeşme - Sakız üzerinden Yunanistan'a ve Balkanlar'a bağlayacağız" dedi.
Çeşme-
Sakız Adası ile Ayvalık- Midilli Adası hatlarında yolcu gemisi ve feribot
çalıştıran S. S. Turizm ve Yolcu Deniz Taşıyıcılar Kooperatifi (TURYOL) Yönetim
Kurulu Başkanı Yunus Can, Travel Turkey İzmir (TTI) fuarında başarılı bir
tanıtım çalışması yaptıklarını, yıl içinde yaşanan olumsuzluklar nedeniyle her
iki hatta da kan kaybı yaşandığını, belirsizliklerin sona ermesiyle hatların
kısa sürede toparlanacağını söyledi.
MİDİLLİ
HATTINDA YÜZDE 20 - 25 ARTIŞ BEKLERKEN YÜZDE 35 DÜŞÜŞ YAŞADIK
Çeşme
- Sakız hattında bu yıl seferlere başladıktan hemen sonra, 15 Temmuz’da darbe
teşebbüsü nedeniyle hattın durgunluğa girdiğini söyleyen Yunus Can, “Özellikle
yeşil pasaportlu olanların yurt dışına gidişleri hemen hemen bloke edildi.
Bordo pasaportlu vatandaşların yurt dışına kontrollü bir şekilde çıkışlarına
izin verildi. Bunlar Sakız’ı da, Midilli’yi de ciddi boyutta etkiledi. Yolcu
sayısında önemli düşüşler yaşadık. Midilli hattında 2015 yılına göre yüzde 35
civarında bir yolcu kaybımız oldu. Oysa biz bu yıl, geçen yıla oranla yüzde 20
- 25 gibi bir artış bekliyorduk. Bu açıdan bakınca yüzde 60’lık bir kayıp söz
konusu diyebiliriz. Her şeye rağmen yine Midilli’ye gitmek isteyenler vardı
ancak 15 Temmuz’dan sonra bıçak gibi kesildi. İlk haftalarda yolcu sayısında
yüzde 80 - 90’lara varan düşme yaşandı” diye konuştu.
SAKIZ
HATTINDA TIR TAŞIMACILIĞINI CANLANDIRMAK İSTİYORUZ
Yolcu
trafiği dışında Sakız hattını canlandırmak için bir takım girişimlerde
bulunacaklarını belirten TURYOL Başkanı Can konuyla ilgili olarak şu bilgileri
verdi:
“Binek
arabasıyla Çeşme’den Sakız’a gidenler ile Ayvalık’tan Midilli gidenler arasında
ciddi oranda fark var. 15 Temmuz nedeniyle bu yıl Sakız hattında sağlıklı bir değerlendirme
yapma imkanımız olmadı. OHAL bir kalksın, bir yaz sezonu daha yaşayalım ve
değerlendirmemizi ona göre yapalım diyoruz. Ayrıca çok önem verdiğimiz bir konu
da hattaki TIR taşımacılığı. Bazı TIR nakliyeci firmalarıyla da yakın bir zaman
içerisinde görüşmelerimiz olacak. Sakız adasından Atina ve kuzey
Yunanistan’daki Selanik ile Kavala’ya seferler var. Başta Ege ve Akdeniz
bölgelerinden olmak üzere İç Anadolu ile Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da üretilen
malları tüm Balkan ülkelerine götüren TIR’lar karadan da gitse Kavala ve
Selanik’ten geçiyor. Hem zamandan ve nakliye ücretinden tasarruf, hem de İpsala
gümrük kapısında saatler süren geçiş sıkıntısı yaşanmaması için Türkiye’yi
Çeşme - Sakız üzerinden Yunanistan anakara ve Balkanlara bağlayabilirsek,
nakliyeci de kazanacak Türk ekonomisi de. Yapacağımız temaslar sonucu çeşitli
nedenlerle kaybedilmiş bu hat müşterilerini yeniden kazanmalıyız. Başlangıçta
sadece Ege firmalarını tekrar bu hatta yöneltebilirsek gerisi gelir. Bu şekilde
bu hattı rantabl hale getirebiliriz. Onlarla bir anlaşmamız söz konusu olursa o
zaman Chios feribotuyla Çeşme’de devam edeceğiz. Eğer TIR taşımacılığında Çeşme
- Sakız hattı tercih edilmeyecekse o zaman feribotu Midilli’ye çekebiliriz.
Bunun kararını zaman içerisinde vereceğiz. Böyle bir durum olursa Çeşme - Sakız
arasına sadece iki yolcu gemisiyle hizmet vermeye devam edeceğiz.”
İZMİR
- MİDİLLİ HATTI BİZİ ETKİLEMEZ, YETER Kİ YOLCUYU DENİZDEN SOĞUTMASIN
Mayıs
ayında İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin İZDENİZ’e ait bir gemisiyle başlaması
gündemde olan İzmir - Midilli seferlerinin kendilerini etkilemeyeceğini
belirten Yunus Can, “Bizim Ayvalık - Midilli hattında ağırlıklı olarak hitap
ettiğimiz yolcu daha çok İstanbul’dan, Trakya, Bursa, Çanakkale’den yani
kuzeyden geliyor. Elbette İzmir, iç Ege, Balıkesir yolcumuz da var ama ağırlık
kuzeyden. Bu nedenle Ayvalık - Midilli seferlerimizin olumsuz etkileyeceğini
düşünmüyorum. Belki şöyle bir şey olabilir; İZDENİZ bu hata katamaran
koyacakmış. Katamaranların altına deniz vurduğu zaman gemiyi hayli sarsar. İzmir
- Midilli arası gidiş veya dönüşte gemiler ağır bir denize ya da hafif bir
fırtınaya maruz kalırlarsa, yaklaşık 2,5 saat sürecek bu yolculukta denizin
çalkantısından oluşan rahatsızlık ve tedirginlik insanları denizden
uzaklaştırabilir. Bir daha gitmez o yolcu. Hatta artık o yolcuyu Ayvalık’tan
bile Midilli’ye gönderemezsin. İzmir - Midilli hattının bize o açıdan belki bir
zararı dokunabilir, onun dışında bizi etkilemez” dedi.
YATIRIMCININ
ÖNÜNÜ KESEN BELİRSİZLİKTİR
TURYOL’un
İstanbul’da hem kent içinde, hem Marmara limanları arasında, hem de İzmir
Körfezi’nde seferler yapan, İstanbul boğazında özel turistik turlar ve şirket
kokteylleri düzenleyen 68 gemilik filoya sahip bir firma olduğunu, yurt dışına
Midilli ile başlayan, Sakız ile süren seferlerin başka hatlarla da süreceğini,
bunun için yeni yatırımlar planladıklarını ama belirsizlikler nedeniyle
beklemede olduklarını vurgulayan Yunus Can sözlerini şöyle sürdürdü:
“İlk
Midilli hattıyla yurt dışı seferlerimize başlamıştık. Oradaki seferlerimiz
oturdu artık düzenli bir şekilde devam ediyor. Bu yıl da Sakız hattına girdik
ve kendi tanıtımımız için biraz daha süreye ihtiyacımız var. Çeşme - Sakız
arasında şu anda Midilli’de ilk senelerdeki aynı dönemi yaşıyoruz. Her şey
normal olsaydı biz bir senede açığı kapatır, kendi yolcu sayımızı ikiye üçe
bile katlayabilirdik. Fakat ülkenin hem ekonomik hem de siyasi açıdan bir
belirsizlik içine girdiği bir ortamda en çok etkilenecek olan sektör turizmdir.
Dolayısıyla 2017’de durağan bir döneme girmiş olacağız ki, belirsizlik kötü bir
şey. İş adamı neye göre yatırım yapacak? Belli değil. Otel sahibi de, tur
operatörü de, seyahat acentesi, uçak uçuran, gemi kaldıran da kendi çapında
yatırım yapmak, en azından mevcut yatırımını sektörde rekabet edebilir seviyede
tutabilmek için takviye yapmak durumunda. İş dünyası için geçerli bu durum,
tatile çıkmayı düşünenler için de farklı değil. Tatil için ne kadar bütçe
ayıracaksınız? Belirsizliklerin hüküm
sürdüğü zamanlarda, insanların ilk önce para harcamasını kesecekleri, tasarruf
edecekleri yer tatildir. Bir aile “Bu yıl tatile çıkmayıverelim” diyerek
bütçesinden ilk tırpanı turizmciye vurmuş oluyor. Bu nedenle de ben 2017’yi
2016’dan daha iyi olacak diye beklemiyorum. Umarım ben yanılırım, bir sihirli
değnek ülkeye değer de uçarız, herkes huzur içerisinde tatilini yapar. 2017
için kara bir tablo da çizmek istemiyorum, muhalif kesim zaten bunu yapıyor ama
bazı gerçekleri de görmeden kendi kendimizi sabote etmemeliyiz.”
BAŞARIYI
GETİREN EN ÖNEMLİ FAKTÖR ÖZ DENETİMDİR
Çok
uzun yıllardır başarılı bir şekilde denizde yolcu taşımacılığı yapmanın kolay
bir şey olmadığına dikkat çeken TURYOL Başkanı Can, bu başarının ardında yatan
gerçeğin ise müşteri memnuniyeti için sürekli bir öz denetim olduğunun altını
çizerek, “Yolculuk için tercih edilmemizin nedenlerinin başında, şirket iç
disiplini ve yönetmeliklerinden kaynaklanan hizmet kalitemiz ve konfor geliyor.
Bir defa her personelin ne şekilde çalışacağı kayıt altına alınmıştır. Ayrıca
bizim istikrarlı sefer yapma gibi asli bir prensibimiz var. Hava koşulları
müsaade ettiği sürece, bizde sefer iptali olmaz. İlan edilen tarife ne ise, onu
birebir uygularız. Bu beraberinde yolcu nezdinde güven duyulmasını getiriyor.
Bu da bizim için gurur verici bir şey. Örneğin Çeşme’de Sakız gemisi 09:00’da
kalkıyor, saat 08.40’da kontuar kapatılır, artık bilet satışı yapılmaz. Liman
Başkanlığı’na yolcu listesi verilip çıkış izni alınır, pasaportta bir yığılma
yoksa gemi tam saatinde hareket eder. Bunu yapmazsak yolcu güvenini
sağlayamayız. Biz önce kendi açımızdan üzerimize düşenleri eksiksiz yerine
getirmeliyiz ki, ondan sonra yolcuya ‘Buyurun gemimize bekleriz’ daveti
çıkarabilelim. Yolcunun memnuniyetini kazanabilmek için, biz kendimizi her
zaman yolcu yerine koymuşuzdur. Bu özeleştiri ve denetimi kendimizin yapması
halinde ancak yolcuyu memnun edebilecek bir ortam yaratılmış olabiliyor. Bizde
sürekli bu öz denetim vardır. Yolcunun bütün isteklerini dikkate alarak yerine
getirmek lazım. Çeşme hattında hizmet veren Necdet Ali Yıldırım gemisi denizci
bir yapıda, ağır gemidir, makineleri güçlüdür. Su geçirmez kapaklarından tutun
da, bütün can sandallarına kadar hepsi olağanüstü hallerde işlevini yerine
getirecek şekilde otomasyonlu yapılmışlardır. Bunları güvenlik açısından
söylüyorum. Yolcu konforu açısından koltukların hem rahatlığı hem de koltuk
arası mesafesi ve geçiş - yürüme alanları rahatlığı çok önemli. Biz bütün
gemilerin alt salonları ve üst güvertedeki koltukların tamamını belirli
aralıklarla ıskartaya çıkarıyoruz. Yerlerine yeni ve belli standartlarda
koltuklar getiriyoruz. 68 geminin hepsinde bu böyledir. Ayrıca seyahat
esnasında gemi içerisinde rahatça dolaşabilme, belli bir sahada hapsolmamak
için geniş tutulmuş alanlar mevcut. Gemi yolculuğunu keyifli hale getirebilecek
şekilde tasarlanmış gemilerdir ve hemen hemen hepsi aynı niteliktedir.
Aralarında yaş farkları vardır sadece. Necdet Ali Yıldırım şimdilik Çeşme -
Sakız hattında hizmet veriyor. İleride bir değişiklik olacak olursa, yerine
gelecek gemi, bu gemiden daha üstün niteliklere sahip olacaktır” dedi.
Kaynak:
lojiport.com