Asya
ve Avrupa kıtalarını ilk kez, deniz tabanı altından geçen iki katlı karayolu
tüneliyle birbirine bağlayan Avrasya Tüneli, 700 mühendis ve 12.000’den fazla
kişinin 14 milyon adam/saat çalışmasıyla, planlanandan 8 ay önce tamamlanarak
20 Aralık 2016 tarihinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali
Yıldırım’ın katıldıkları görkemli bir törenle hizmete açıldı. Konumu, teknik
üstünlükleri ve çok yönlü özellikleri ile “tünel inşaatçılığında” çığır açarak
dünyanın ilgisini çeken Avrasya Tüneli,kıtalar arası yolculuğu 5 dakikaya
indirdi. Törende konuşan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, “Avrasya Tüneli
sayesinde İstanbul’un iki yakası arasında dışarıdaki iklim şartlarından
etkilenmeden kesintisiz araç ulaşımı mümkün hale geldi” dedi. Cumhurbaşkanı
Erdoğan’ın konuşmasının ardından kurdele kesilerek Tünelin resmi olarak açılışı
gerçekleştirildi. Avrasya Tüneli 22 Aralık Perşembe günü saat 07.00’den
itibaren trafiğe açılacak.
Avrupa
yakası Kumkapı tünel girişinde düzenlenen açılış törenine Cumhurbaşkanı Recep
Tayyip Erdoğan başta olmak üzere Başbakan Binali Yıldırım, Ulaştırma Denizcilik
ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan ve çok sayıda Bakan, Güney Kore Büyükelçisi
Yun-Soo Cho, İstanbul Valisi Vasip Şahin, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı
Kadir Topbaş, Yapı Merkezi Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ersin Arıoğlu, SK
E&C CEO’su Yong Chul Choi, ATAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, ATAŞ
CEO’su Seok Jae Seo ve davetliler katıldı.
Cumhurbaşkanı
Recep Tayyip Erdoğan, açılış törenine yaptığı konuşmasında, Avrasya Tüneli’nin
yaklaşık dört yılda tamamlandığını ve birçok ilke imza attığını vurguladı.
Cumhurbaşkanı
Erdoğan, şöyle devam etti:
“Günde
100 bin araç dışarıdaki hava şartlarından etkilenmeden rahat bir şekilde burayı
kullanacak. Artık fırtına çıktı, vapur seferleri iptal oldu, sis çöktü, köprüde
trafik durdu gibi haberleri geride bırakıyoruz. Avrasya Tüneli sayesinde
İstanbul’un iki yakası arasında dışarıdaki iklim şartlarından etkilenmeden
kesintisiz araç ulaşımı mümkün hale geldi.”
1
OCAK’A KADAR TOPLANAN GELİRLER ŞEHİR AİLELERİNE BAĞIŞLANACAK
Avrasya
Tüneli’nin geçiş ücretini 15 TL olarak açıklayan Cumhurbaşkanı Erdoğan, 1
Ocak’a kadar elde edilen gelirin şehit ailelerine ulaştırılmak üzere Aile ve
Sosyal Politikalar Bakanlığı’na bağışlanacağını söyledi.”
Avrasya
Tüneli’nin inşası için kamu kaynaklarının kullanılmadığını vurgulayan
Cumhurbaşkanı Erdoğan, “Bu eser için devletin kasasından tek kuruş çıkmamıştır.
Tünelin inşasını ve işletmesini üstlenen firmanın bir bölümü öz kaynak bir
bölümü kredi olarak projenin finansmanını kendileri sağlamıştır. Yaklaşık 25
sene boyunca kamu payı ve vergilerle hazineye yılda 180 milyon lira gelir
getirecek tünelin işletmesi bu sürenin sonunda tamamen devlete geçecektir” diye
konuştu. Erdoğan şöyle devam etti:
“Harem
ve Çatladıkapı arasındaki Tünel ve geliştirilen yaklaşım yolları sayesinde
Kazlıçeşme-Göztepe arası 15 dakikaya iniyor. Bu sayede zamandan ve yakıttan
sağlanacak tasarrufu ben sizlerin takdirine bırakıyorum. İlk etapta Ocak sonuna
kadar sabah 07.00 ile akşam 21.00 arasında hizmet verecek olan bu Tünel gerekli
sistem düzenlemeleri ve diğer ulaşım ağlarıyla operasyon entegrasyon bunlar
yapıldıktan sonra inşallah 30 Ocak itibarıyla de 7 gün 24 saat işletmeye
geçecektir.”
Müzede,
teknolojinin yanı sıra insan gücünün ve yaratıcılığının ürünü olan bu muhteşem
eserin baş döndürücü inşaat süreci, en ileri dijital haritalama teknikleriyle
anlatılıyor. Avrasya Tüneli Müzesi, etkileşimli dokunmatik tablolar,
sanal-gerçeklik gözlükleri, etkileşimli dokunmatik yüzeyleriyle ziyaretçilerin
ilgisini çekecek. Tümüyle sürükleyici “surround vision” projeksiyon ortamında,
bu süreci dijital şekilde anlatma teknikleri öne çıkıyor.
Avrasya
Tüneli’nin ilklerle ve başarılarla dolu nefes kesen hikayesi, 2017’de ekranlara
getirilmek üzere bir belgesel filmde de anlatılacak.
İLKLERE
VE REKORLARA İMZA ATILDI
Büyük
bir depreme karşı dayanıklılığı artırmak amacıyla monte edilen sismik
bilezikler, 106m derinlikte ve 13,7m çapta kullanılması ile ‘dünyadaki ilk’
uygulama oldu.
788
olimpik havuz dolduracak kadar kazı yapıldı. 18 stadyum yapacak kadar beton, 10
Eyfel Kulesi yapacak kadar demir kullanıldı.80 bin metreküp segment üretildi.
60 binden fazla deney yapıldı.
Tünel
yapısındaki yangın motosikleti, özel çekici, yangın ve devriye araçları ile
tüneldeki olumsuz olaylara bir kaç dakika içinde ulaşılacak.
İş
güvenliği kuralları eksiksiz uygulandı ve14 milyon saatlik toplam çalışma, can
kaybı yaşanmadan tamamlandı. Mega Proje, Mimar Sinan’dan çizgiler taşıyor
Avrasya
Tüneli’nin iç mimari ve aydınlatma tasarımlarında, yaklaşım kemerlerinde ve
portal girişlerinde, Mimar Sinan’ın eserlerinde yer alan ‘gülbezek’,
‘çarkıfelek’ gibi motif ve çizgilerden esinlenen dış yüzey uygulamaları, eserin
içinde saklı mühendislik başarısını ve sağlamlığı dışa vuruyor. Tarihe saygılı
tasarım, ‘yeşil’ konsept, kesintisiz ışıklandırma ve akıllı sistemler ile,
estetik ve fonksiyonellik en ileri seviyeye ulaştırıldı.
Yüzde
95’ini Türk çalışanların oluşturduğu projede günde 1800 kişiye istihdam
sağlanıyor. Tünel sayesinde yılda toplam 160 milyon TL’lik (38 milyon litre)
yakıt tasarrufu sağlanacak. Bu sayede otomobillerden kaynaklanan emisyon yılda
82 bin ton azalacak.
Boğaz
geçişlerinde sağlayacağı ek kapasite ve yolculuk sürelerindeki kısalma ile
yılda yaklaşık 52 milyon saat zaman tasarrufu sağlanacak.
Avrasya
Tüneli’nin araç geçiş ücretlerinden elde edilecek gelirin kamu ile paylaşımı ve
ödenen vergiler sayesinde yılda yaklaşık 180 milyon TL devlet geliri sağlanacak.
Kaynak:
lojiyol.com