‘Kırmızı Hat’a düşen konteynerler için acente
ve hat operatörleri, yönergede bulunmamasına rağmen ‘bildirim ücreti’ adı
altında ihracatçıdan 5 dolar kesinti yapıyor. Bu bazı limanlarda 20-70 dolar
arasında değişiyor.
İhracatçılar, yıllık 360 milyon lirayı limanda
kaybediyor. ‘Kırmızı hat’a düşen koyteynerler için acente ve gümrük
operatörleri, ihracatçıdan kesinti yapıyor. Yönergede, kendisine ait tartı
aletiyle konteynerin doğrulanış brüt ağırlığını (VGM) tespit eden ihracatçılardan
bir bedel alınmayacağı ibaresi bulunmasına rağmen bildirim ücreti adı altında
yapılan 5 dolar kesinti ihracatçının cebinden çıkıyor. Limanlardaki kantarlarda
yapılan ağırlık tespitlerinde 20-70 dolar arasında farklı fiyat uygulamalarıyla
karşı karşıya kalan ve yıllık 3.5 milyon konteyner kullanan ihracatçılar,
toplamda 360 milyona yakın bir bedeli limanlarda bırakıyor. Konu ile ilgili
DÜNYA’ya bilgi veren ihracatçılar, zorunlu verilen konteynerlerin VGM'nin
tespit hizmeti için serbest rekabet şartlarından söz edilemeyeceğini, bu konuda
ücret sınırlamasının getirilmesi konusunda birleştiler.
"Kaptana
bildirdim 5 dolar"
İhracatçının
konteyner ağırlığını doğru yazmadığı takdirde geminin batma ihtimalinin
bulunduğunu kaydeden PAGEV Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Eroğlu, ihracatçının
kendi bölgelerinde ve firmalarında doğrulanmış tartıyı kullanabileceğini
belirterek, limanda bu tartının doğru olduğunu belirlendiği takdirde hiçbir
ücret alınmaması gerektiğini ifade etti. Acentelerin ‘ben bunu kaptana
bildirdim’ diyerek 5 dolar aldığını kaydeden Eroğlu, şöyle devam etti: “Böyle
bir uygulama yönergede yok. Kanunsuzluk yapılıyor. Firmanın kendi tartısı var
ise böyle bir ücret talep edemez. Kendi tartısı yok ise acenteler daha fazla
kesinti yapıyor. Ücretler 20-70 dolar arasında değişiyor. Her limanda farklı
ücret kesiyorlar. Cezai uygulamalar da yetersiz.”
Hat
operatörlerinin durumu fırsata çevirdiğini söyleyen Eroğlu, şu ifadeleri
kullandı: “Bildirim ücretleri alınmamalı. Hat operatörleri kendi oluşturdukları
yazılım sisteminin belli bir ücret karşılığı kullanılması yönünde baskı
oluşturuyor. ‘Sürekli üye ol. 40 dolarsa sana 30 dolar olsun’ diyorlar. Bu
uygulamayı 1 Temmuz 2016’dan beri yapıyorlar. Bu sistemi bakanlığın kurması
daha doğru olur. ”
‘Lokal
masraflar navlunu geçti’
Limanda
alınan bildirim ücretlerinin haksız bir uygulama olduğunu kaydeden İstanbul
Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) Yönetim Kurulu
Başkanı Murat Akyüz de, “Taşıyıcı konteyner ağırlığını kendisi hesaplamalı.
Limanda hem taşıma ücreti hem bildirim ücreti kesiliyor” dedi. Lokal
masrafların en çok Türkiye’de olduğuna değinen Akyüz, cezai yaptırımların
yetersizliğinin bu sonucu ortaya çıkardığını kaydetti. “Dünyanın hiçbir yerinde
böyle bir fiyatlandırma yok” diyen Akyüz şöyle devam etti: ”2023 ihracat hedefi
belirleyip, 3. dünya ülkesi gibi ihracatçının önüne böyle rakamlar koyup,
masraflandırıyorsun. Lokal masrafların navlun masrafları geçti ” şeklinde
konuştu.
“İhracatçının
önünü açacak hamleler yapılmalı”
İhracatçının
kendi tartısını zaten yaptığını ancak, ‘limanda da biz yapıyoruz’ diyerek
ekstra ücret alındığını kaydeden İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve
Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Zekeriya Mete, “İhracatçı, kolaylık ve
yenilikten yanadır. İş yapma enerjisi artar. İhracatçının önünü açacak hamleler
yapılmalı” dedi.
VGM
ücreti doğru uygulama değil
“Ambarlı’da
bulunan Marport Liman İşletmeleri'nin verdiği VGM hizmetini; kendi
limanlarından değil de farklı bir kantardan almışsa bu konteynerlerden 5 dolar
+ KDV VGM çek (kg kontrol) bedeli tahsil edip kg kontrolü yaparak sahasına
almakta” diyen Güler Dinamik Yönetim Kurulu Başkanı Kenan Güler de diğer
limanlarda eşya sahiplerinin kendi tartım sonuçlarını limana bildirdiğinde
herhangi bir tartım ücreti ödemelerinin söz konusu olmadığını dile getirdi.
Güler, sadece Ambarlı’daki liman işletmesi tarafından “ VGM kontrol hizmeti “
adı altında ücret talep edildiğini sözlerine ekledi.
PAGEV’in
önerisiyle gündeme geldi
TOBB
Plastik Kauçuk ve Kompozit Meclisi’nde PAGEV önerisiyle gündeme gelen konu
hakkında çalışmalar başlatıldığını dile getiren PAGEV Yönetim Kurulu Başkanı
Yavuz Eroğlu, “Önerimiz; Bakanlıkça bir yazılım yönetim sistemi oluşturulup tüm
tarafların hizmetine sunulması ve konteynerlerin brüt ağırlığına yönelik tartım
ücretinde bir standardizasyona gidilmesi, yurt çapında bir uygulama bütünlüğü
oluşturulması ve maliyetin minimuma düşürülmesi ile ihracatçımızın
rekabetçiliğini azaltan ve toplamda yıllık 360 milyon TL’ye varan bir sorunun
çözülmesidir” dedi.
Kaynak:
dunya.com