Bu
köşeyi takip eden okuyucular bilirler. Geçen yazımda gündeme ilişkin konuları
öne aldığım için, Aralık ayı başında ziyaret ettiğim Kore ile ilgili
gözlemlerimi bu yazıma bırakmıştım.
Şimdi sizlere Kore notlarımı aktarıyorum.
Güney
Kore’nin ticareti ağırlıklı olarak Çin ile gerçekleşmektedir. Bu durumun devam
edeceği gözleniyor. Ancak, Türkiye için de son dönemlerde önemli bir konu olan
OBOR (One Belt One Road- Bir Kuşak Bir Yol) projesi Kore’liler için de çok
kritik.
OBOR,
Çin Hükümeti tarafından, Çin’in üretiminin Batı’ya aktarılması amacıyla desteklenen
ve içerisinde liman, yol, köprü v.b. unsurlarında olduğu bir Ekonomik İpek Yolu
Kuşağı olarak değerlendirilebilir. Kore, bu kuşak içerisinde bypass edilmekten
çok ürküyor ve nasıl içinde yer alabilirim kapsamında yoğun tartışmalara
başlamış bile.
Kore
limanları ve de özellikle konteyner limanları ile önemli bir ülke. Uzakdoğu’nun
aktarma merkezi olarak da kendini konumlandırmış durumda. Bu durum, lojistik
anlamında da bu ülkeyi önemli bir noktaya getiriyor. Ancak, son dönemlerde liman sayılarındaki artış
(diğer bir ifade yatırım fazlalılığı), Kore limanlarının sadece uluslararası
limanlar ile değil kendi ülkesindeki limanlar ile de rekabetini kızıştırmış
durumda. Örneğin, benim 30. yılı kutlamalarına katıldığım ve bir konuşma
yaptığım Pyeongtaek limanının en büyük sorunlarından biri yine bu bölgeye çok
yakın olan Incheon Limanı ile yaşadığı rekabet. Bu rekabetin yıkıcı olacağı
konusunda hemen herkes hem fikir durumda. Çözüm olarak ise, kümelenme
stratejisinin ön plana çıkarılması konuşuluyor.
Liman
rekabetinde farklılaşma aracı olarak e-ticarete uyumlu liman unsuru çok öne
çıkıyor. Alibaba gibi, e-ticaret dünyasında iş yapan işletmelerin, limanlardan
en büyük beklentisi de dijital çözümleri müşterilerine sunabilme yeteneği
oluyor. Yani sözün özü dijitalleşen her yerde kazanır.
2016
yılının bu son günlerinde hepinize güzellikler ile dolu bir 2017 yılı
diliyorum. 2017 yılının ilk yazısı o yıla ilişkin tahminlerim üzerine olacak.
Bakalım becerebilecek miyim?
Prof.
Dr. Okan TUNA / Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Lojistik Yönetimi
Bölüm Başkanı
Kaynak:
yesillojistikciler.com