Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, İstanbul Yeni Havalimanı`nın
ekonomiye sağlayacağı katkılara ilişkin, "İstanbul Yeni Havalimanı`nın
yaratacağı ilave hane halkı gelirinin yaklaşık 4 milyar dolar olacağı,
Türkiye`nin ulusal ekonomisine katkısının da milli gelirinin yüzde 4,2-4,9
arasında olacağı raporun sonuçlarından çıkmakta" dedi.
Arslan,
Ekonomi ve Dış Politika Araştırma Merkezi (EDAM) tarafından hazırlanan
"İstanbul Yeni Havalimanı Ekonomik Etki Analizi" sonuçlarını,
İstanbul Yeni Havalimanı şantiyesinde düzenlediği basın toplantısında açıkladı.
Havalimanının
inşaatında kar-kış, gece-gündüz demeden çalışmaların sürdürüldüğünü ifade eden
Arslan, havalimanında şu anda 22 bin 500 kişinin çalıştığını, bu rakamın geçen
yıl 23 binin üzerine çıktığı zamanlar olduğunu, süreç ilerlediğinde haziranda
çalışan sayısının 30 binin üzerine çıkacağını, bu şekilde havalimanının 2018'in
ilk çeyreğine yetiştirileceğini bildirdi.
Havalimanında
Türkiye'nin 2023 ve 2053 hedeflerine ulaşması için gereken altyapı
ihtiyaçlarının esas alındığını belirten Arslan, uluslararası hava taşıma
sektörünün son 10 yılda yıllık ortalama yüzde 5,6 büyüdüğünü, bu rakamın
Türkiye'de yıllık yaklaşık yüzde 14 olduğunu, 2002'de 2,2 milyar dolar olan sektör
büyüklüğünün 2015 sonu itibarıyla 23,4 milyar dolara ulaştığını, aynı dönemde
istihdamın da 3 katına çıktığını, sektörde yakalanan bu ivmenin gelecek
yıllarda devam edeceğinin tahmin edildiğini söyledi.
Geçen
yıl havacılıkta yolcu sayısının iç ve dış hatlar olmak üzere 174 milyona
ulaştığını bildiren Arslan, "Beklentimiz, 2018 sonlarında bu rakamın 230
milyonun üzerine çıkacağı yönünde. Ayrıca, İstanbul havalimanları Avrupa'nın en
çok büyüyen ilk 3 havalimanı arasında." dedi.
Arslan,
İstanbul'un, ilave bir hizmet kapasitesi oluşturacak şekilde yeni bir
topla-dağıt-işle-aktar (hub) havalimanına kavuşmasının söz konusu ivmenin devam
ettirilmesini sağlayacağını ve bunun gerekli olduğunu vurguladı.
"Dünyanın
en büyük yap-işlet-devret projesi"
Ahmet
Arslan, İstanbul Yeni Havalimanı'ndan 350 destinasyona uçuş
gerçekleştirileceğini ve projenin birinci etap yatırımlarının devam ettiğini
belirterek, "Burası ilk hizmete girdiğinde 90 milyon yolcuya hizmet
verebilecek." dedi.
Arslan,
havacılıkta yaşanacak gelişmelerle ilk etabın 90 milyon yolcuya yaklaşmasından
sonra hedeflerinin diğer etaba başlamak olduğunu ve kapasiteyi 150 milyona
çıkarmayı istediklerini, kapasitenin 200 milyona kadar yolcuyu
kaldırabileceğini söyledi.
Havalimanı
için öngörülen yatırım bedelinin 10,2 milyar avro olduğunu bildiren Arslan,
"Yaklaşık 25 milyar avroluk da bir kira geliri elde etmiş olacak. Hem
yatırım hem kira geliri itibarıyla dünyanın en büyük yap-işlet-devret projesini
gerçekleştirmiş olacağız." dedi.
"Proje
alanı San Marino'dan büyük"
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslan, inşa edilen 1 milyon 300 bin
metrekarelik terminal binasının kapalı alanının 5 adet Empire State binası
alanına denk geldiğini belirterek, şunları kaydetti:
"Havalimanı
toplam proje alanı San Marino ülkesinin yüz ölçümünden daha büyük. 3,5 milyon
metrekarelik birinci etap toplam inşaat alanı Monako'nun toplam alanının 1,7
katına, terminal binasında kullanılacak 1,2 milyon metreküp beton Empire State
binasının hacminin 1,4 katına, terminal binası inşaatında kullanılacak 180 bin
donatı miktarı Eyfel Kulesi'nin metal yapısının 24 katına, terminal binasının
450 bin metrekarelik çatısı Roma Collosseum alanının 23 katına eşittir."
Havalimanının
tüm fazları tamamlandığında her türlü uçak tipinin operasyonuna uygun toplam 6
bağımsız pisti, 16 taksi yolu ve 500 uçak park kapasitesi olacağını bildiren
Arslan, havalimanında kendi aralarındaki ulaşım raylı sistemle
gerçekleştirilecek 3 ayrı terminal binası, 280 akıllı yolcu köprüsü, 3 teknik
blok ve hava trafik kontrol kulesinin bulunacağını, toplam 4,5 milyon metrekare
büyüklüğünde apron, şeref salonu, kargo ve genel havacılık terminali ve devlet
konuk evi olacağını anlattı.
Arslan,
proje kapsamında yapılacak otoparklar, duty free alanı, oteller, mağazalar,
ibadethaneler ve diğer sosyal donatı alanlarına da değindi.
"Havacılık
sektörüne yapılan yatırımın ekonomiye doğrudan ve dolaylı etkileri var"
Ahmet
Arslan, İstanbul Yeni Havalimanı'nın oluşturacağı doğrudan istihdamın 100 bin
kişi olacağını belirterek, havacılık sektörüne yapılan yatırımın ekonomiye
doğrudan, dolaylı ve tetikleyici etkilerinin bulunduğunu kaydetti.
İngiltere'de
yapılan bir araştırmaya göre, hava yolu taşımacılığındaki koltuk kapasitesinde
yüzde 10'luk bir artışın kısa vadeli ekonomik büyümede yüzde 1'lik bir artışa
yol açtığını vurgulayan Arslan, hava trafik yoğunluğu 10 milyonu geçen
havalimanlarında, her 1000 birimlik artışın havalimanı hizmetleri ile
bağlantılı olarak yüzde 0,85 ilave istihdam yarattığını söyledi.
Arslan,
Amsterdam Schiphol Havalimanı'nın Hollanda'nın GSYH'sine her yıl 26 milyar
avrodan fazla katkı sağladığını ve havalimanında yaklaşık 65 bin kişinin
istihdam edildiğini bildirdi.
Turizm
sektörüne de katkı sağlayacak
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslan, Avrupa Hava Seyrüsefer Güvenliği Örgütü
(Eurocontrol) verilerinden istifade ederek İstanbul Yeni Havalimanı'nın
ekonomiye sağlayacağı etki konusunda bazı senaryolara çalıştıklarını
belirterek, konuşmasını şöyle sürdürdü:
"İstanbul
Yeni Havalimanı'nın doğrudan ve dolaylı olarak yaratacağı istihdamın 2025 yılı
için 195 bin ila 225 bin kişi aralığında olacağı öngörülüyor. Doğrudan ve
dolaylı yaklaşık 200 bin kişiye istihdam sağlanacak. Yine yaratacağı ilave hane
halkı gelirinin yaklaşık 4 milyar dolar olacağı, Türkiye'nin ulusal ekonomisine
katkısının da milli gelirinin yüzde 4,2-4,9 arasında olacağı raporun
sonuçlarından çıkmakta."
Özellikle
Hollanda'dan verilen örneklere bakıldığında, bu rakamların üzerine rahatça
çıkılabileceğinin görüldüğünü de ifade eden Arslan, havalimanının turizm
sektörüne katkısına değinirken de, 90 milyon yolcunun yüzde 10'unun turist
olduğu ve bu ziyaretçilerin kişi başına 700 dolar harcama yaptığı
düşünüldüğünde, ülke ekonomisine yine ciddi katkılar sağlanacağını vurguladı.
"Yüzde
40'ı bitti"
Ahmet
Arslan, hava yolu yük taşımacılığının gelişmesinin yüksek katma değerli
ürünlerin ihracatını da kolaylaştıracağını ifade ederek, İstanbul Yeni
Havalimanı'nın kara yolları ve raylı sistemlerle donatılacağını, buraya ulaşımın
kolaylaştırılacağını söyledi.
Havalimanının
kentin dönüşümünü de sağlayacağını dile getiren Arslan, şu değerlendirmelerde
bulundu:
"İstanbul
Yeni Havalimanı'nın dünyayı Türkiye'ye, Türkiye'yi de dünyaya bağlayacak
perçinleri kuvvetlendirmesi, Türkiye'nin hem bir köprü ve hem de bir merkez
niteliği kazanmasına olumlu etki edeceği kaçınılmazdır. Bu etkinin, yönetilmesi
zaruri jeopolitik tepkileri oluşturacağı ve bu çerçevede İstanbul Yeni
Havalimanı'nın küresel politikanın dinamiklerinden etkilenmesi beklenmelidir.
Son tahlilde İstanbul Yeni Havalimanı, en başta da belirttiğim üzere
Türkiye'nin önümüzdeki 50 yıllık büyüme hikâyesinin itici güçlerinden biri
olacaktır."
Arslan,
havalimanı inşaatının yüzde 40'ının bittiğini de sözlerine ekledi.
Bakan
Arslan, havalimanı inşaatının son durumu ile ilgili yetkililerden bilgi aldı.
Kaynak:
T.C. ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI