Bankalar
ve fonların yeni gemilere finans sağlama konusundaki isteksizlikleri
siparişleri frenledi. Gemi arzı düştü. Bu gelişmenin navlunları bu yıl %30
artırması bekleniyor.
Denizcilik
navlunlarında 2016 ortalarından başlayan artış devam ediyor. Bu yıl yüzde 30
artış bekleniyor. Ancak bunun nedeni dünya ticaretindeki canlanma yani talep
kaynaklı bir artış değil, tersine arz kaynaklı. Gemi siparişleri düşüyor, hatta
bazı gemi tiplerin de hurdaya ayrılan gemi sayısı siparişlerden daha fazla.
Gemi arzı düştükçe de navlunda artışı hızlanıyor.
Armatörler
Birliği Başkan Vekili, TOBB Denizcilik Meclis Başkanı Erol Yücel, bankalar ve
fonların yeni gemilere finans sağlama konusundaki endişelerinin siparişleri
frenlediğini belirterek, gemi arzındaki bu düşüşün navlun piyasasında yüzde 30
artış getireceğini düşündüklerini söyledi.
2008
global krizinin ardından özellikle fonların düşmüş gemi inşa fiyatlarını
fırsata çevirmek için ellerindeki kaynakları yeni gemi siparişlerine
çevirdiğini hatırlatan Erol Yücel, bu durumdan en büyük zararı gerçek işleri
armatörlük olan kişi ve firmaların gördüğünü söyledi.
Yücel,
özellikle kuruyük ve konteyner piyasasının krizde ağır darbe aldığını ifade etti.
Aşırı gemi arzının navlun piyasasında tarihi diplere sebep olduğunu ve bunun da
fonların ve bankaların sektöre yönelik iştahını söndürdüğünü belirten Erol
Yücel, “Günümüzde gerek fonların ve gerekse bankaların yeni gemi siparişlerine
girme konusundaki korku ve endişeleri siparişleri frenlemiş görünüyor.
Buna
ilaveten özellikle Çin Halk Cumhuriyeti’nde sayıları üç binin üzerinde olan
tersanelerin, devlet tarafından getirilen düzenlemeler doğrultusunda
sayılarının ilk etapta elli tersaneye indirilmesi ve Japonya ile Güney Kore
örneklerinde olduğu gibi büyük yatırımlar yapmış olan tersanelerin muhafaza
edilmesine yönelik kararlar da önem taşıyor” diye konuştu.
'2017'de
hızlanacak'
Filodaki
gemilerin yüzde 40'tan fazlasının 2010, 2011 ve 2012 yıllarında inşa edildiğine
dikkat çeken Erol Yücel, 2016-2020 yılları arasındaki siparişlerde ise büyük
düşüşler olduğunu vurguladı. Yücel, bu durumun arz fazlasıyla düşüşe geçen
navlun piyasını da hareketlendirdiğini, 2016'nın ikinci yarısında toparlanmaya
başlayan artışın 2017'de hızlanacağını ifade etti. Yücel, “Bu yıl deniz
taşımacılığı navlunlarında yaklaşık yüzde 30 artış olabilir” dedi.
Hurdaya
giden gemi sayısı yeni siparişten fazla
Önümüzdeki
4 yılda özellikle büyük tonajda hurdaya giden gemi sayısının yeni gemi
siparişlerinden daha fazla olmasını öngördüklerini ifade eden Erol Yücel, şöyle
konuştu: “100 bin DWT ve üzeri gemileri temsil eden 'capesize' gemilerde mevcut
filonun neredeyse yarıya yakın bölümü 2010/2011/2012 yıllarında inşa edildi.
2017 yılı dahil önümüzdeki 4 yılda inşa edilecek gemilerin tamamının inşası
gerçekleşse bile sadece 165 adet ve 40 milyon DWT olacak. Ancak son üç yılda
196 adet gemiden oluşan 33 milyon DWT’lik capesize geminin hurdaya çıkmış
olduğunu biliyoruz. Buradan şu sonucu çıkarabiliriz ki önümüzdeki 4 yıllık
sürede inşa edilecek gemi sayısından daha fazlasının hurda çıkabilir. Benzer
durum 'panamax' ve 'handymax' gemiler için de geçerli.”
Kaynak:
dunya.com