Bakü-Tiflis-Kars
demiryolu hattı Mart'ta açılıyor. Bakan Arslan "Yaklaşık 2 aylık bir
işimiz kaldı. Şu anda yoğun bir şekilde çalışıyoruz ama kış şartlarının zorluklarını
da hesaba katarak mart, nisan gibi inşaatı bitirmeyi planlıyoruz" dedi.
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı
inşaatıyla ilgili açıklamalarda bulundu. Bakan Arslan "Yaklaşık 2 aylık
bir işimiz kaldı. Şu anda yoğun bir şekilde çalışıyoruz ama kış şartlarının
zorluklarını da hesaba katarak mart, nisan gibi inşaatı bitirmeyi
planlıyoruz" dedi. Arslan, Çankaya Köşkü'nde, basın kuruluşlarının Ankara
temsilcilerine verilen akşam yemeğinde değerlendirmelerde bulundu. Türkiye
İnşaat Sanayicileri İşveren Sendikasının (İNTES) geçtiğimiz günlerde katıldığı
bir programında, kamu ihale süreçlerine ilişkin kullandığı bir ifadenin
eleştirildiğini dile getiren Arslan, Bakü-Tiflis-Kars projesinin yapımında yaşanan
sıkıntılardan bahsetti.
İHALE
SÜREÇLERİ 1 YIL SÜRDÜ
Söz konusu
projenin ikmal ihalesinin yapılmasının ardından ihale süreçlerinin,
itirazlardan dolayı 1 yıl sürdüğünü dile getiren Arslan, "Bu süre sonunda
işe başlandı. İşin yüzde 70'i yapılmışken, İdare Mahkemesi itiraz edeni haklı
buldu. 1 sene değerlendirme süreci ile geçti. İnşaat başlayana kadar yaklaşık
2-2,5 sene kayboldu, 2,5 senenin sonunda İdare Mahkemesi 'İşi ilk firmaya
vereceksiniz.' dedi. İdare 1 yıldır iş yapan firmanın işini tasfiye etti,
tasfiye de yine 5-6 ay sürdü. Daha sonra da Danıştay, İdare Mahkemesinin
kararını bozdu. Tekrar üçüncü firmayla olan sözleşme feshedildi, Tekrar birinci
firmaya dönüldü. Bütün bu işlemlerden ne elde ettik? Projenin 3 yılı aşkın bir
süre gecikmesine neden oldu. Son 8 aydır ihaleyi kazanan firma olağanüstü bir
gayretle çalışıyor. Başlangıçtaki hedef 2012 idi. Ama ihale süreçlerinden
dolayı proje gecikti. Şimdi yaklaşık 2 aylık bir işimiz kaldı. Şu anda yoğun
bir şekilde çalışıyoruz ama kış şartlarının zorluklarını da hesaba katarak
mart, nisan gibi inşaatı bitirmeyi planlıyoruz." diye konuştu.
ÇİN'E GİDEBİLECEK
ŞEKİLDE İKİYE AYIRACAK
Arslan,
Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattının "orta koridor"un önemli bir
halkası olduğuna dikkati çekerek, projenin Kars-Tiflis-Bakü üzerinden daha da
ileri gideceğini bildirdi. Projenin detayları hakkında bilgi veren Arslan,
"Kars'tan sonra Bakü'ye kadar tek hat, Bakü'den sonra hem Kazakistan hem
de Türkmenistan üzerinden Orta Asya'nın devamına, Çin'e gidebilecek şekilde
ikiye ayıracaklar. Ciddi bir yük hareketi olacak, demiryollarında yaklaşık 26,5
milyon ton yük taşıyoruz. Sadece Kazakistan'ın 'Bu hatta vereceğim' dediği yük
yılda 10 milyon ton. Çin'in deniz aşırı ülkelere gönderdiği, Amerika'yı
saymıyorum, AB'ye gönderdiği yükün yüzde 10'unu alsak ki 240 milyon ton
konteyner gönderiyor. Bunun yüzde 10'unu alsak 24 milyon ton konteyner yük
demektir. Diğer ülkeler de buna göre pozisyon alıyor zaten hatlarını
yeniliyorlar, yeni hatlar yapıyorlar. Herkes buna göre hareket ediyor çünkü
güney koridorda ve kuzey koridorda denizi de dahil ettiğiniz zaman yol yaklaşık
50 gün sürüyor, Çin'den bir yükü İngiltere'ye, Almanya'ya, Fransa'ya göndermek
yaklaşık 45-62 gün sürüyor. Orta koridordan gönderirseniz 12-15 gün sürüyor.
Yaklaşık dörtte biri kadar bir zamanda yük istenilen adrese ulaştırılmış olacak."
ifadesini kullandı.
"DÜNYADAKİ
TAŞIMA KORİDORLARININ BİR PARÇASI"
Bakan Arslan,
ABD Başkanı Donald Trump'ın seçmenlerine köprü ve otoyol yapma gibi vaatlerde
bulunmasına ilişkin değerlendirmelerinin sorulması üzerine şöyle konuştu:
"Trump'ın söylediği Amerikalılar açısından önemli. Bizim açımızdan
Amerika'daki yollardan ziyade, bu coğrafyada ve dünyada izleyeceği politika ve
strateji çok daha önemli, asıl bizi bağlayan odur. Ancak yollar, köprüler
kısmına gelince biz ulaştırmacılar olarak hep şunun sıkıntısını yaşardık,
herkes doğruyu bilir ama uygulamaya sıra gelince, bu coğrafyanın köprü olması
için gerekeni yapmaya sıra gelince istediğimiz desteği bulamazdık. Son 14
yıldır ulaştırmaya sağlanan destek gerçekten kimsenin aklından hayalinden
geçmeyen destekler ve rakamlar olduğunu söyleyebilirim. O yüzden ülkemiz ulaşım
ve erişim imkanları bakımından iyi bir noktaya geldi. Ulaştırmanın her türünde,
Orta koridorda olduğu gibi, bütün koridorlarımızı dünyadaki taşıma
koridorlarının bir parçası olarak düşünüp yapıyoruz. Memnuniyetimiz odur ki biz
çoğunu yaptık, azı kaldı ve azını da yaptıkça birbirini tamamlıyor. Ulaşım
yolları, ulaşım koridorlarına entegre edildikçe çok daha ekonomik, çok daha
kullanışlı oluyor. Kullanıcıların hayatı çok daha konforlu hale geliyor. Burada
herkes biliyor, neden üçüncü havalimanına karşı çıkılıyordu, neden köprülere
karşı çıkılıyordu, neden tünellere karşı çıkılıyordu? Çünkü bunlar büyük
koridorların tamamlayıcısı. Ulaştırma koridorları aynı zamanda ekonominin,
kalkınmanın, ticaretin ve endüstrinin olmazsa olmazı. Ulaştırmacılar olarak biz
14 yıldır bunun iyi bir şekilde farkındayız."
"GECİKTİĞİMİZ
BİR VAKA ANCAK..."
Arslan, bu
sene ulaştırmaya 37 milyar lira bütçe ayrıldığını belirterek, bunların daha
önce hayal edilemeyen rakamlar olduğunu söyledi. Türkiye'deki ulaştırma
yatırımlarının son teknoloji ile yapıldığına dikkati çeken Arslan, şunları
kaydetti: "Amerika bunu yeni gördüyse bir şey diyemem. Ama çok yeni
görmemiştir. Daha hakikatli bir noktaya gelelim, belki onlar bizden çok önce
yaptılar bunu, belli bir doyum noktasına geldiler ve 'yeter' dediler. Halbuki
hiçbir zaman yetmiyor. Belki Trump'ın demek istediği odur; 'Yetmez üstüne yeni
ilaveler yapmamız lazım.' Çünkü ben görüyorum. Avrupa'yı gıpta ile izliyoruz,
100 yıllık 80 yıllık metrolar var ama aynı zamanda 100 yıllık eski metrolar...
Geliyorlar bizim metroları, yolları gezdiklerinde diyorlar ki 'Olağanüstü
kaliteli yüksek standartlı yapılmış'. Geciktiğimiz bir vaka ancak bugünkü
teknoloji ile yaptığımız için de onlara göre çok daha üst standartta çok daha
kaliteli. Kalkınmada geç kalmanın dezavantajını avantaja çevirip son teknoloji
ile yapmamız lazım. Son 14 yılda biz bunu yapıyoruz. Parti olarak, Hükümet
olarak Bakanlığa bu kadar destek verildiği sürece inşallah çok daha güzellerini
yapacağız. Birçok etüt proje yaptığımız çalışma var. Hepsi de bir bütünün
parçaları. Tek tek baktığımızda küçük gibi gözüküyor ama büyük legonun birer
tamamlayıcıları."
Kaynak:
lojiport.com