Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Demiryolu / MÜLTECİ SORUNU AVRUPA TAŞIMALARINI TEHDİT EDİYOR

MÜLTECİ SORUNU AVRUPA TAŞIMALARINI TEHDİT EDİYOR

MÜLTECİ SORUNU AVRUPA TAŞIMALARINI TEHDİT EDİYOR13.02.2017Avrupa’ya yasa dışı mülteci trafiği gözünü demiryollarına dikti. Geçtiğimiz hafta sonu, bir demiryolu konteynerinde 17 mülteci yakalandı.

Geçtiğimiz günlerde de demiryolu ile taşınan bir tank konteynerinden Avrupa’ya geçiş yapıldığı ortaya çıkmıştı. Tank konteynerin seçimi, içine giriş yöntemi ve kullanılan ekipman, arkasında etkili bir organizasyon olduğunu düşündürtüyor. Bu nedenle, Avrupa-Türkiye arası konteyner treni çalıştıran bir operatör, treninde bu hafta ilk defa tank konteyner taşımadı.

Avrupa-Türkiye demiryolu trafiğinin bel kemiği olan tank konteynerlerde ağırlıklı olarak kimyevi maddeler taşınıyor. Tank konteynerlerin yasa dışı mülteci trafiğinde kullanılması pek çok tehlikeyi içinde barındırıyor. Elbette en büyüğü, taşınan mültecilerin ölümle sonuçlanabilecek sağlık sorunlarıyla karşı karşıya kalması.

Öte yandan, en küçük bir dış etki (hava, sıvı vb) sonucu kullanılamaz hale gelen kimyevi ürünlerin demiryolundan uzaklaşması da bir başka risk. Bu yüklerin demiryolundan çekilmesi durumunda ise, Avrupa trenlerinin daha az çıkış yapmaya başlaması ve diğer yüklere uyguladığı fiyatlarını arttırması kaçınılmaz gözüküyor.

Geçtiğimiz yıllarda yası dışı mülteci trafiği yarı römork (intermodal) trenlerini de etkilemişti. Mars ve Ulusoy bir süre Türkiye çıkışlı yarı römork trenlerini organize etmiş, ancak trenlerini sona erdirerek Ro-Ro bağlantılı intermodal taşımacılığa odaklanmışlardı.

Geçmişte feribot servisinin gecikmesi, kapanan yollar, İstanbul’a uzaklık gibi nedenlerle kan kaybeden demiryolu taşımacılığının bu sorundan etkilenmesinin önüne geçmek için alınacak tedbirler de masaya yatırılıyor. Tedbirler arasında, gümrük işlemleri, kontroller ve lokomotif değişimi nedeniyle ortalama 5-6 saate varan beklemelerin minimuma indirilmesi, Kapıkule’de güvenliğin arttırılması, sınır geçişine x-ray cihazı konulması gibi önlemler var.

Kaynak: railturkey.org