İstanbul
Modern’deki ‘LİMAN’ sergisinin merkezinde denizleri ve kıtaları birleştiren
kadim liman kenti İstanbul var.
1. İstanbul’u
seyredin!
Zaman
Çizelgesi
İstanbul
Modern’deki ‘LİMAN’ sergisinin merkezinde denizleri ve kıtaları birleştiren kadim
liman kenti İstanbul var.
‘Zaman
Çizelgesi’ antik çağlardan günümüze İstanbul’un denizle ilişkisinin izini
görsel malzemelerle sürerken, Osmanlı döneminden sanat eserleri İstanbul’u
pitoresk bir liman olarak tasvir ediyor.
Mıgırdiç
Melkon, 19. Yüzyıl, Tophane’den Galata’ya Uzanan Sahil
Mıgırdiç
Melkon’un tuval üzerine ahşap ve yağlıboyayla yaptığı üç boyutlu sahil
görüntüleriyle 19. yüzyıl İstanbul’unda masalsı bir gemi yolculuğuna çıkacak;
Sébah & Joaillier, Fausto Zonaro ve Mıgırdiç Givanian gibi ressam ve
fotoğrafçıların İstanbul’daki deniz ve kıyı manzaralarına duyduğu hayranlığı ifade
edişine şahit olacaksınız.
2) ‘Liman
ressamları’ size limanların gerçek yüzünü anlatsın!
Avni Arbaş,
Tekne
2’nci Dünya
Savaşı’nın zor koşullarında, sanatı toplumsal duyarlılıkla birleştiren bir grup
akademili sanatçı, İstanbul’un liman bölgelerini, orada çalışan işçileri,
hamalları, mavnaları, vinçleri gözlemleyerek sanat yapmayı seçer. İlk sergileri
‘Liman Sergisi’ olarak anılan ve kendilerine ‘Liman ressamları’ denen Nuri
İyem, Turgut Atalay, Mümtaz Yener, Avni Arbaş, Abidin Dino, Selim Turan gibi
sanat tarihine geçmiş sanatçıların toplumsal gerçekçi resim ve çizimlerinden
bir seçki ‘LİMAN’da sizi bekliyor.
Arşiv, belge
ve gözleme dayanan bu tavrın nüveleri bugün de görülüyor; tıpkı ‘Liman Ressamları’
gibi, limanı sadece güzel bir manzara olarak değil, toplumsal, iktisadi ve
politik meseleleriyle irdeleyen ve eleştiren güncel sanatçılar da ‘LİMAN’da.
3)
Sanatçıların İstanbul Limanı’na yazdığı mektup ve hikayeleri görün!
Volkan Aslan,
Sevgili İstanbul
Volkan
Aslan’ın Türkiye’de ilk kez sergilenen yerleştirmesi ‘Sevgili İstanbul’,
İstanbul’a hitap eden üç boyutlu bir mektup. Aslan, Boğaziçi hattının vektörel
formunu alarak Boğaz’ın simgelerinden biri haline gelen yük gemilerinin
formuyla birleştiriyor.
Meriç Algün,
Denize Kıyısı Olmayanlar İçin Hatıralıklar
Meriç Algün,
Ringborg’un İstanbul’da ilk kez sergilenen yerleştirmesi ‘Denize Kıyısı
Olmayanlar İçin Hatıralıklar’da gemilerde çalışan dedesinin evdekilere uzak
diyarlara dair fikir vermesi için getirdiği anı ve hediyelerle gemi kamarası ya
da misafir odasında geçen görsel bir anlatı kurguluyor.
Antonio
Cosentino, Suriye Yıldızı
Deniz
yolculukları ve gemiler üzerine düşünen Antonio Cosentino, sergi için
tenekelerden beyaz bir kruvaziyer tasarladı: ‘Suriye Yıldızı.’ Sanatçı aynı
zamanda onu fantastik bir yolculuğa da çıkardı. ‘Mazot Kokusu’ adlı öykü sergi
salonunda siz ziyaretçileri bekliyor.
4) İki tersane
bir vasıta: İşte size Darzanà
Venedik
Mimarlık Bienali’nde Türkiye’yi temsil eden ve Haliç tersanelerinde üretilen
son tekne olma unvanını taşıyan ‘Darzanà’ adlı projeyi de ‘LİMAN’da
ağırlıyoruz. Feride Çiçekoğlu, Mehmet Kütükçüoğlu, Ertuğ Uçar küratörlüğündeki
‘Darzanà’ Akdeniz’deki iki önemli liman kenti Venedik ile İstanbul arasındaki
ortak kültürel ve mimari mirası vurguluyor. Daha önce bir tek Venedik’teki eski
tersane ‘Arsenale’de sergilenen ‘Baştarda’ adlı bu masalsı tekne, şimdi yuvaya
döndü ve müze bahçesinde kendisi için inşa edilen tersane ‘göz’ünde sizi
bekliyor.
5) Limana
İstanbul Modern’den veda edin!
İstanbul
Modern, ‘LİMAN’ sergisiyle 2004’ten beri bulunduğu müze binasına, yani eski
gümrük deposu Antrepo 4’e veda ediyor. Salıpazarı rıhtımı ise yakında bambaşka
bir yere dönüşmüş olacak. ‘LİMAN’ sergisi mevcut liman sahasıyla son bir
karşılaşma fırsatı sunuyor. Üstelik sadece limanla değil deniz ve limanlar
üzerinden kendi kendimizle de karşılaşma yaşayacağımız bir sergiyle. Zira
sergi, liman kavramını anlamlandırabileceğimiz pek çok çağrışım ve fikir
sunuyor.
Kaynak:
lojiport.com