Van Gölü’nü
bir iç denize dönüştürmeyi hedefleyen iş dünyası Deniz Ticaret Odası
Temsilciliği kurarak hedef büyüttü. Deniz taşımacılığı ve turizm alanlarında
bir dizi projeyi hayata geçirmek isteyen oda, nitelikli kaptanlar yetiştirmeyi
planlıyor.
Van iş dünyası
üzerinde 181 gemi ve su aracının faaliyet gösterdiği Van Gölü’nde deniz
taşımacılığını geliştirmek için harekete geçti. Van Ticaret ve Sanayi Odası
(Van TSO) bünyesinde kurulan İMEAK Deniz Ticaret Odası Van Temsilciliği
faaliyetlerine başladı. Van Gölü’nün bir iç deniz gibi kullanılması gerektiğini
ifade eden Van Temsilciliği, gölde taşımacılık ve turizm alanında bir dizi
projeyi hayata geçirmek istiyor. Bu süreçte teknelerin tadilatttan geçirilmesi,
nitelikli kaptanlar yetiştirilmesi gerektiği de düşünülüyor.
İMEAK Deniz
Ticaret Odası Van Temsilcisi Nevzat Aydın, 3 bin 713 kilometrekare yüzölçümüne
sahip Van Gölü üzerinde, 118 balıkçı, 39 yolcu, 4 yüzer lokanta, 16 özel tekne,
4 feribot olmak üzere toplamda 181 gemi ve su aracının faaliyet gösterdiğini
belirterek, “Deniz taşımacılığı sektörü yapılacak doğru hamlelerle bölgenin
dinamikleri arasına girecektir. Van ekonomisi canlanacaktır” dedi.
Van Gölü’nde
su sporları gibi farklı aktivitelerle turizm hareketliliği yaratılmasının
turizm alanında kentin önünü açacağını kaydeden Aydın, “Böylece yeni istihdam
alanları da açılır. Turizm Van Gölü mirasının korunarak daha iyi şartlarda
gelecek nesillere taşınmasını da sağlar. Deniz Ticaret Odası Van
Temsilciliği’nin açılması mevcut sorunların çözülmesi ve daha güvenli bir deniz
ticaretinin önünün açılmasında etkin olacak. Büyükşehir Belediyesi’ne ait 2
deniz otobüsüyle yaz sezonunda Akdamar Adası’na Edremit’ten turlar
düzenleniyor. Ayrıca Gevaş’tan 18 adaya yaz, kış tur düzenleyen 60 kişilik
tekneler hizmet veriyor. Tatvan’da da yük, araç ve yolcu taşımacılığı için
kullanılmak üzere 2 adet Türkiye’nin en büyük feribotunun yapımı devam ediyor.
Feribotlar mayıs ayında hizmete girecek” diye konuştu.
Sektör ÖTV’siz
yakıt olanağını yakaladı
Yapılan
çalışmalar sayesinde sektörün ÖTV’siz yakıt kullanma olanağı yakaladığını dile
getiren Aydın, “Şimdi atılan bu adımın getirileri ve gelecekte sağlayacağı
avantajlar ile yıllardır emekleri ile her türlü olumsuzluğa rağmen bu sektörü
ayakta tutmaya çalışan emekçi kaptanlarımıza destek kapısı oluşturuldu.
Bölgemizde bulunan teknelerin en büyük gideri yakıt. Tekne sahipleri personel
dahil, tekne bakımının maliyetlerini düşürmek için her şeyden kısıtlamaya
gider, iş yakıt tüketimine gelince elinde bir çözümü yoktur. Van Deniz Ticaret
Odası bu noktada görevi üstlenmiş ve bu sektörde emek veren bütün çalışanlara
güçlerinin yetmediği çözümü üretmiştir” şeklinde konuştu.
Gölde arıtma
tesisleri faaliyete geçmeli
Çok sayıda
koyu bulunan Van Gölü’nde suyun tuzlu ve sodalı olduğunu belirten Aydın, “Gölün
doğu bölümünde yer alan Akdamar, Çarpanak, Adır ve Kuş olmak üzere 4 ada tarihi
ve turistik özelliğe sahip ve 1990 yılında arkeolojik SİT alanı ilan edilmiş.
Van coğrafi konumu itibariyle turizme açık ama bu potansiyelini yeteri kadar
değerlendiremiyor. Sivil toplum kuruluşu olarak mevcut sorunların takipçisi
olacağız. Şu anda acilen çözülmesi ve tedbir alınması gereken öncelikli
sorunumuz arıtma tesislerinin faal hale getirilmesi. Yapılan araştırmalara göre
Van Gölü dünyanın en büyük sodalı gölü ve Türkiye’de bulunan en büyük göl.
Tuzlu-sodalı suları biyolojik çeşitliliği sınırlıyor. Ama bu özellik yıllardır
kirlenmeye yüz tutmuş Van Gölü’nün kendini koruma altına almasını da sağlıyor.
Araştırmalara göre arıtma tesislerinin tatlı sularla birleştiği noktalarda Van
Gölü’nde canlı bakterilerin yaşama şansı var. Bu durum tehlike çanlarının
habercisi. Bu süreçte önlem alınmadığı taktirde ilerde telafisi mümkün olmayan
sorunlar ortaya çıkabilir” açıklamasını yaptı.
Van’da
denizcilik sektörünün canlanması için öncelikli olarak nitelikli kaptanların
yetişmesinin ve mevcut kaptanların daha donanımlı hale getirilmesinin
gerektiğini kaydeden Aydın, “Bütün teknelerde mutlaka turizme uygun tadilat ve
yenileme yapılmalı. Radar ve telsiz eksiklikleri tamamlanmalı. Buna bağlı
olarak koordinasyon için istasyon kurulmalıdır” dedi.
GÖLDEKİ HIZLI
KİRLENMENİN ÖNÜNE GEÇECEĞİZ
Van TSO
Yönetim Kurulu Başkanı Necdet Takva, Van Gölü’nden etkin bir şekilde
yararlanmak üzere bir dizi girişimde bulunduklarını belirterek, “Van’ı bir
deniz kenti yapmak için Deniz Ticaret Odası’nın Van temsilciliğini kurduk. Van
Deniz Ticaret Odası, kent için çok önemli avantajlar sağlayacak. Göl kıyısında
çok sayıda tekne ve deniz aracı var. Yeni odamız Van’da balıkçılığın, denizciliğin
ve taşımacılığın önünü açacak. Van için çok ciddi bir kurum olacak. Van Gölü
artık gerçek anlamda bir iç deniz gibi kullanılacak. Gölde faaliyet gösteren
teknelerin en önemli gider kalemini yakıt oluşturuyor. Deniz Ticaret Odası,
ÖTV’siz yakıt sağlanması gibi öne çıkan sorunların çözümünde sektöre katkı
sundu” dedi. Van Gölü’ndeki hızlı kirlenmeye de bir çözüm bulunması gerektiğini
vurgulayan Takva, “Bu kirliliğin önüne geçecek hamlelerin yapılması için
çalışmalar yapacağız. Arıtma tesislerinin tam kapasite ile çalışması için
ilgili kurum ve kuruluşlarla iletişime geçeceğiz. Sektörün canlanması için
öncelikli olarak nitelikli kaptanların yetişmesi gerekiyor. Bu konuda da
üzerimize düşen ne varsa yapacağız. Önemli sorunlardan biri de Van Gölü’nde faaliyet
gösteren teknelerin eksikliklerinin giderilmesidir. Bu konuda temsilciliğimiz
aracılığı ile gerekli çalışmaları başlatacağız” şeklinde konuştu.
Kaynak:
dunya.com