Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / UZAKDOĞU’YA BALIK İHRACATI UÇUŞA GEÇTİ

UZAKDOĞU’YA BALIK İHRACATI UÇUŞA GEÇTİ

UZAKDOĞU’YA BALIK İHRACATI UÇUŞA GEÇTİ17.02.2017

Türkiye su ürünleri sektörünün 2016’da Uzakdoğu ülkelerine 62 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi.

İhracat artışında THY’nin destinasyon sayısını artmasının önemli rol oynadığını belirten Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Sinan Kızıltan “Hükümetimiz, denizyoluyla yapılan taşımalara destek vereceğini ifade etti. Havayoluna da destek sağlanması durumunda bu pazara yönelik ihracatımız çok daha yüksek seviyelere erişecektir” dedi.

Türkiye’de yıldız sektörler arasında yer alan su ürünleri, hem üretim hem de ihracatını her geçen yıl artırıyor. 80 ülkeye ihracat gerçekleştiren sektör, levrek ve çipura ihracatıyla önemli bir pazar payı yakaladığı Avrupa Birliği ülkelerindeki başarısını Uzakdoğu’ya da taşımak istiyor. Türkiye su ürünleri sektörünün 2016’da bir önceki yıla göre ’lik artışla 793.879.238 dolarlık ihracat gerçekleştirdiğini vurgulayan Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Sinan Kızıltan, “Yakalanan başarıda su ürünlerinin tanıtımını ve ihracatını artırmak amacına yönelik faaliyetler gerçekleştiren Su Ürünleri Tanıtım Grubu’nun payı büyük. En büyük ihracat gerçekleştirilen pazarlar sırasıyla; Hollanda, İtalya, Almanya, İngiltere, Japonya, Rusya ve İspanya'dır. Rusya ve İspanya dışındaki tüm ülkelere ihracat 2016’da, 2015’e göre artış gösterdi. İlk 5 sırada yer alan ülkelerin ihracat payı iki yılda %59 olarak gerçekleşti” dedi.

AVRUPA’DAKİ BAŞARI UZAKDOĞU’YA TAŞINACAK

Sinan Kızıltan, Avrupa pazarında levrek ve çipurada %25 pazar payına ulaşan Türkiye su ürünleri sektörünün yönünü, dünya ticaretinin yeni gözdesi olan Uzakdoğu ülkelerine çevirdiğini söyledi. Bu kapsamda Hong Kong’da ve Tayland’da düzenlenen fuarlara katılım sağlandığını vurgulayan Kızıltan, “Bu bölgede 200 milyon dolar ile alım gücü yüksek ve deniz ürünlerini, çok seven ve tüketen bir toplum bulunmaktadır. Asya bölgesinde kişi başı su ürünleri tüketimi ortalama 36 kg. Balık yanında karides, istiridye, deniztarağı, deniz patlıcanı gibi ürünler de tüketiliyor. Uzakdoğu’ya yapılan su ürünleri ihracatında ülke olarak Japonya, Çin, Güney Kore, Tayvan ve Tayland öne çıkmaktadır. Akdeniz ürünlerimiz levrek ve çipura hem Akdeniz mutfağı menülerini sunan restoranlarda hem de geleneksel Çin mutfağına girmiş durumdadır. Dünyanın üçüncü büyük su ürünleri üreticisi olan Japonya kendi üretiminin tüketimini karşılayamamasından dolayı dünya su ürünleri ithalatında ’lik paya sahiptir. Deniz ürünleri, Japon tüketicilerin en önemli besin kaynağıdır. Japonya’da su ürünlerine olan talep, geleneksel beslenme alışkanlıkları sebebiyle oldukça yüksek . Tipik geleneksel bir Japon sofrası, taze balık, sebze ve meyvelerden oluşur. Japonya, ülkemizden genelde taze/soğutulmuş fileto olarak mavi yüzgeçli orkinos ithal ediyor. Mavi yüzgeçli orkinos üretimimizin tamamına yakın kısmının ihracatı Japonya’ya gerçekleştirilmektedir. Hong Kong’un su ürünleri ithalatı 3 milyar dolar civarında ve sürekli artıyor” dedi.  

İHRACATTA JAPONYA DİKKAT ÇEKİYOR

Sinan Kızıltan, 2016 yılında Türkiye’den Japonya, Çin, Hong Kong, Güne Kore, Malezya, Tayland ve Tayvan’a 62 milyon dolarlık su ürünleri ihracatı yapıldığını vurguladı. Sevkiyatlarda kara, hava ve denizyolunun kullanıldığının altını çizen Kızıltan, sözlerini şöyle sürdürdü: “Deniz ve karayoluyla yapılan ihracat rakamlarına bakıldığında Japonya dikkat çekmektedir. Denizyoluyla gerçekleştirilen sevkiyatlarda 41 milyon dolarla Japonya lider olurken, Güney Kore 6 milyon dolar ile ikinci sırada yer aldı. Çin ve Hong Kong ise 2 milyon dolarlık ihracatla ikinci sırayı paylaştı. 2015 yılında Malezya’ya denizyoluyla ihracat yapılmazken, 2016’da 1 milyon dolarlık ihracat yapıldı. 2014’te denizyoluyla ihracat gerçekleştirilmeyen Tayland’a ise, 2015’te 67 bin dolarlık, 2016’da 523 bin dolarlık ihracat yapılarak hızlı bir yükselişe geçti. Havayolunda ise Hong Kong’a 2015’e göre 2016’da %69’luk bir artış ile 4 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirildi. Hong Kong’u; Japonya, Çin, Güney Kore, Tayvan ve Malezya takip etti. Bu artışta Türk Hava Yolları’nın destinasyon sayısının artması önemli etken oluşturdu. Uzakdoğu ülkelerine yapılan ihracatta karayolu pek tercih edilmezken, 2016’da Hong Kong ve Çin’e toplamda 6 bin dolarlık ihracat bu taşıma kullanılarak gerçekleştirildi.”

Uzakdoğu bölgesine yaptıkları ihracatta hükümetten gerekli desteği aldıklarını vurgulayan Sinan Kızıltan, “Hükümetimiz, denizyoluyla yapılan taşımalara destek vereceğini ifade etti. Havayolu taşımacılığında da destek sağlanması halinde sektörümüzün bu pazara yönelik ihracatı çok daha yüksek seviyelere erişecektir” dedi.

Kaynak: lojistikhatti.com