Türkiye su
ürünleri sektörünün 2016’da Uzakdoğu ülkelerine 62 milyon dolarlık ihracat
gerçekleştirdi.
İhracat
artışında THY’nin destinasyon sayısını artmasının önemli rol oynadığını
belirten Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı
Sinan Kızıltan “Hükümetimiz, denizyoluyla yapılan taşımalara destek vereceğini
ifade etti. Havayoluna da destek sağlanması durumunda bu pazara yönelik
ihracatımız çok daha yüksek seviyelere erişecektir” dedi.
Türkiye’de
yıldız sektörler arasında yer alan su ürünleri, hem üretim hem de ihracatını
her geçen yıl artırıyor. 80 ülkeye ihracat gerçekleştiren sektör, levrek ve
çipura ihracatıyla önemli bir pazar payı yakaladığı Avrupa Birliği
ülkelerindeki başarısını Uzakdoğu’ya da taşımak istiyor. Türkiye su ürünleri
sektörünün 2016’da bir önceki yıla göre ’lik artışla 793.879.238 dolarlık
ihracat gerçekleştirdiğini vurgulayan Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller
İhracatçıları Birliği Başkanı Sinan Kızıltan, “Yakalanan başarıda su
ürünlerinin tanıtımını ve ihracatını artırmak amacına yönelik faaliyetler
gerçekleştiren Su Ürünleri Tanıtım Grubu’nun payı büyük. En büyük ihracat
gerçekleştirilen pazarlar sırasıyla; Hollanda, İtalya, Almanya, İngiltere,
Japonya, Rusya ve İspanya'dır. Rusya ve İspanya dışındaki tüm ülkelere ihracat
2016’da, 2015’e göre artış gösterdi. İlk 5 sırada yer alan ülkelerin ihracat
payı iki yılda %59 olarak gerçekleşti” dedi.
AVRUPA’DAKİ
BAŞARI UZAKDOĞU’YA TAŞINACAK
Sinan
Kızıltan, Avrupa pazarında levrek ve çipurada %25 pazar payına ulaşan Türkiye
su ürünleri sektörünün yönünü, dünya ticaretinin yeni gözdesi olan Uzakdoğu
ülkelerine çevirdiğini söyledi. Bu kapsamda Hong Kong’da ve Tayland’da
düzenlenen fuarlara katılım sağlandığını vurgulayan Kızıltan, “Bu bölgede 200
milyon dolar ile alım gücü yüksek ve deniz ürünlerini, çok seven ve tüketen bir
toplum bulunmaktadır. Asya bölgesinde kişi başı su ürünleri tüketimi ortalama
36 kg. Balık yanında karides, istiridye, deniztarağı, deniz patlıcanı gibi
ürünler de tüketiliyor. Uzakdoğu’ya yapılan su ürünleri ihracatında ülke olarak
Japonya, Çin, Güney Kore, Tayvan ve Tayland öne çıkmaktadır. Akdeniz
ürünlerimiz levrek ve çipura hem Akdeniz mutfağı menülerini sunan restoranlarda
hem de geleneksel Çin mutfağına girmiş durumdadır. Dünyanın üçüncü büyük su
ürünleri üreticisi olan Japonya kendi üretiminin tüketimini karşılayamamasından
dolayı dünya su ürünleri ithalatında ’lik paya sahiptir. Deniz ürünleri, Japon
tüketicilerin en önemli besin kaynağıdır. Japonya’da su ürünlerine olan talep,
geleneksel beslenme alışkanlıkları sebebiyle oldukça yüksek . Tipik geleneksel
bir Japon sofrası, taze balık, sebze ve meyvelerden oluşur. Japonya, ülkemizden
genelde taze/soğutulmuş fileto olarak mavi yüzgeçli orkinos ithal ediyor. Mavi
yüzgeçli orkinos üretimimizin tamamına yakın kısmının ihracatı Japonya’ya
gerçekleştirilmektedir. Hong Kong’un su ürünleri ithalatı 3 milyar dolar
civarında ve sürekli artıyor” dedi.
İHRACATTA
JAPONYA DİKKAT ÇEKİYOR
Sinan
Kızıltan, 2016 yılında Türkiye’den Japonya, Çin, Hong Kong, Güne Kore, Malezya,
Tayland ve Tayvan’a 62 milyon dolarlık su ürünleri ihracatı yapıldığını
vurguladı. Sevkiyatlarda kara, hava ve denizyolunun kullanıldığının altını
çizen Kızıltan, sözlerini şöyle sürdürdü: “Deniz ve karayoluyla yapılan ihracat
rakamlarına bakıldığında Japonya dikkat çekmektedir. Denizyoluyla
gerçekleştirilen sevkiyatlarda 41 milyon dolarla Japonya lider olurken, Güney
Kore 6 milyon dolar ile ikinci sırada yer aldı. Çin ve Hong Kong ise 2 milyon
dolarlık ihracatla ikinci sırayı paylaştı. 2015 yılında Malezya’ya denizyoluyla
ihracat yapılmazken, 2016’da 1 milyon dolarlık ihracat yapıldı. 2014’te
denizyoluyla ihracat gerçekleştirilmeyen Tayland’a ise, 2015’te 67 bin
dolarlık, 2016’da 523 bin dolarlık ihracat yapılarak hızlı bir yükselişe geçti.
Havayolunda ise Hong Kong’a 2015’e göre 2016’da %69’luk bir artış ile 4 milyon
dolarlık ihracat gerçekleştirildi. Hong Kong’u; Japonya, Çin, Güney Kore,
Tayvan ve Malezya takip etti. Bu artışta Türk Hava Yolları’nın destinasyon
sayısının artması önemli etken oluşturdu. Uzakdoğu ülkelerine yapılan ihracatta
karayolu pek tercih edilmezken, 2016’da Hong Kong ve Çin’e toplamda 6 bin
dolarlık ihracat bu taşıma kullanılarak gerçekleştirildi.”
Uzakdoğu
bölgesine yaptıkları ihracatta hükümetten gerekli desteği aldıklarını
vurgulayan Sinan Kızıltan, “Hükümetimiz, denizyoluyla yapılan taşımalara destek
vereceğini ifade etti. Havayolu taşımacılığında da destek sağlanması halinde
sektörümüzün bu pazara yönelik ihracatı çok daha yüksek seviyelere erişecektir”
dedi.
Kaynak:
lojistikhatti.com