Kaçak
geçişler nedeniyle Türk ekonomisini 100 milyonlarca TL kayba uğratan yabancı
plakalı TIR'lara ikinci darbe geliyor. UND'nin talebi üzerine ödenmeyen trafik
cezaları için de harekete geçilecek.
Türkiye’nin
dış ticaret taşımalarında Türk plakalı araçların yabancılara büyük pay
kaptırması Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nı harekete geçirdi. Türk ekonomisini
100 milyonlarca TL kayba uğratan yabancı TIR’ların, araçların otoyol ve
köprüleri ücret ödemeden geçmelerine yönelik düzenleme yapan bakanlık şimdi
ikinci hamleye hazırlanıyor.
Bu kez de
trafik kaza ve kural ihlallerinde yazılan cezaların ödenmeden çıkışını önlemek
için düzenleme yapılacak.
UND İcra
Kurulu Başkanı Fatih Şener, “Trafik kazaları, hataları ile ilgili ödemeler
çıkan yönetmelikte yok. Kapsama alınmadı. Bunun için Gümrük Bakanlığı
yetkilileri çalışma yapıyorlar. Kısa zamanda hazır olacağı söylendi” dedi.
Yabancıların
taşıma paylarındaki artış, uluslararası nakliyeciler için konuyu önemli ve acil
hale getirdi. Yabancı araçlar 2015 ve 2016’da hem Türk ihraç ürünlerinin
taşımasındaki paylarını, hem de Türkiye’nin ithalatındaki taşıma paylarını
artırdı. 2015’te ithal yükü taşıyan yabancı araç sayısı yüzde 6 artışla 200
binden 213 bine çıkarken, Türk plakalı araç sayısı yüzde 13 gerilemeyle 425
binden 370 bine düştü. 2016’da Türk plakalı araçların taşıma sayısı yerinde
sayarken yabancıların payında yüzde 5 artış oldu. 2015’te 297 bin yabancı araç
Türk ihraç malı taşımıştı. Geçen yıl rakam 312 bine çıktı. 2015’te yüzde 4
azalan Türk plakalı araçların taşıma sayısı 2016’da da 1 milyon 218 bin 422’den
1 milyon 213 bin 834’e düştü.
Bu rakamlar,
dışarda herhangi bir ihlal veya kaçak geçiş halinde 10 kata varan cezalar
ödeyen Türk nakliye şirketlerinin çatı örgütü UND’yi harekete geçirdi. Çabalar
sonuç verdi, 17 Şubat’ta Resmi Gazete’de yayınlanan “Ücretli Karayollarında
Yabancı Plakalı Araçlara Ait Geçiş Ücretleri ve İdari Para Cezalarının
Tahsiline İlişkin Yönetmelik” le yıllardır yol ve köprüleri kaçak şekilde ücret
ödemeden geçen yabancı araçların önlenmesinin yolu açıldı. Yönetmeliğe göre
kaçak geçişlerde tahsilat yol kenarı istasyonlarında yapılacak. Burada da
yapılamazsa gümrük çıkış kapılarında tebligat şartı aranmaksızın yapılacak.
Tahsilat gerçekleşmeden araçların çıkışına izin verilmeyecek.
TOPLAM KAYIP
2 MİLYAR TL'Yİ AŞIYOR
Kaza veya
trafik kuralı ihlali nedeniyle yazılan cezalar da olduğuna dikkat çeken UND
İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, “Trafik kazaları bu yönetmelikte yok. Kapsama
alınmadı. Toplam kayıp 100 milyon civarında. Gümrük yetkilileri ile Afyon’da
toplantıdaydık. Bizim talebimiz üzerine çok kısa sürede onunla ilgili de
çalışma yapacaklarını söylediler. Yeni yönetmelik sadece otoyollardaki kaçak
geçişleri kapsıyor, trafik cezalarını kapsamıyor. Bu trafik cezalarını normalde
gümrükte alınması gerekiyor. Aslında trafik cezası makbuzlarında altta
yurtiçinde tahsilat yapılamadığı takdirde bu cezalar gümrükte tahsil edilir
yazıyor ama bugüne kadar edilmemiş.
Mesela Sarp
Sınır Kapısı’nda ocak şubat mart ayında vali yardımcısı cezaları tahsil etmiş,
3 ayda 3.5 milyon TL toplanmış. Bizim tahminimiz bu otoyollarda 100 milyon
civarında kayıp var. Aslında son 3 yıla baktığınızda bu bedeli 10 kat ceza ile
çarptığınızda 2.5 milyar ediyor. Devlete verilen zarar. Haksız rekabet oluyor.
Mesela Fatih Köprüsü’nden geçiş yasak. Biz geçemiyoruz ama onlar geçiyor. Polis
yakalarsa otoban cezası olarak geçiyor. Ya da hızdan yakalanıyor ceza yazılıyor
ama ödemeden gidiyor. Oysa biz yurtdışında bunların 10 katı ceza ödüyoruz”
dedi. Kaçak geçişler için Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na teşekkür bildirisi
yayımlayan UND’de şimdi trafik cezalarının tahsilat yolunu açacak yeni
düzenlemeyi bekliyor.
Kaynak:
dunya.com