İstanbul yeni
havalimanı inşaat çalışmalarında gaza basıldı. İnşaatının yüzde 42’si
tamamlanan havalimanında havaların ısınmasıyla çalışan sayısı 23 binden 30 bin
kişiye çıkacak.
10.25 milyar
euro yatırımla hayata geçirilen İstanbul Yeni Havalimanı (İYH) inşaatında yolun
yarısı göründü. 23 bin kişinin inşaatında 3 vardiya halinde çalıştığı İstanbul
yeni havalimanının yüzde 42’si tamamlandı. Bu yıl ağır kış şartlarında 19 gün
tamamen kapatılan ve çalışanlarına izin verilen inşaatta arayı kapatmak için
çalışmalar da hız kazandı. Mart ayından itibaren inşaatta çalışan sayısının
artırılacağı açıklanan havalimanında haziran ayında 30 bin kişi çalışacak. Bu
da 7 bin kişilik ek istihdam anlamına geliyor.2018 yılının ilk çeyreğinde
birinci fazı hizmete sunulması planlanan havalimanının tüm yatırımlarıyla 2025
yılında tamamlanması öngörülüyor. İstanbul yeni havalimanı, aynı zamanda
Cumhuriyet tarihinin tek kalemde yapılan en büyük altyapı yatırım projesi olma
özelliğini de taşıyor.
‘Kaynakları
ful basacağız’
Havalimanındaki
son gelişmeleri ve İYH’nin Türkiye ekonomisine yapacağı katkıları analiz eden
raporu açıklamak için bir toplantı düzenleyen İGA Havalimanı İşletmesi İcra
Kurulu Başkanı Hüseyin Keskin, şuanda havalimanında inşaatın tam gaz devam
ettiğini belirterek, yoğun kar yağışı nedeniyle 19 gün ara verdiklerini, fakat
bunu telafi edeceklerini söyledi. Keskin, “Havalar ısındıkça ek kapasite
alacağız. Havalar ısındıkça 7 bin kişi ilave istihdam ile 30 bine çıkacağız.
Kaynakları ful basacağız” diye konuştu. Yerli ve yabancı bir çok şirketin yoğun
ilgisi ile karşılaştıklarını dile getiren Keskin, havalimanının sadece
inşaatıyla değil, tüm yapısıyla doğrudan ve dolaylı olarak ekonomiye önemli
katkıları olduğunu vurguladı.
‘Kötü
senaryoda bile ciddi katkı’
Bağımsız
düşünce ve danışmanlık kuruluşları İstanbul Ekonomi ile Ekonomi ve Dış Politika
Araştırma Merkezi (EDAM) tarafından hazırlanan ‘İstanbul Yeni Havalimanı
Ekonomik Etki Analizi’ raporuna göre, havalimanının, 2025 yılına kadar 225 bin
kişiye istihdam yaratması bekleniyor. İlave hane halkı gelirinin ise 4.4 milyar
dolara kadar çıkabileceği öngörülürken, Türkiye’nin ulusal ekenomisine
katkısının ise milli gelirin yüzde 4.9 seviyesine kadar çıkabileceği
düşünülüyor. Keskin, “Bunlar en iyi senaryo olarak ortaya çıkan veriler. Ancak
en kötü senaryoda bile, biz buna ‘ayrışan dünya senaryosu’ dedik, milli gelirin
yüzde 4.22 seviyesine gelecek. En kötü senaryoda bile katkısı çok ciddi” dedi.
‘120 milyonu
aşan yolcu’
EDAM Yönetim
Kurulu Üyesi Ahmet Kasım Han’ın verdiği bilgiye göre, yüzde 4.9’luk oranın,
2025 yılında milli gelir içinde 73 milyar lira olması hesaplanıyor. Yine
verilen bilgiye göre, havalimanında 100’e yakın havayolu şirketine 350’nin
üzerinde destinasyona uçuş imkânı sağlaması bekleniyor. İyimser senaryoya göre
2025 yılı itibariyle 35.5 milyon iç hatlar, 84.9 milyon dış hatlar olmak üzere
toplam 120 milyonu aşan yolcuya hizmet verilmesi öngörülüyor. 2025 yılında
yolcu trafik beklentisi 120 milyon yolcu iken, yolcuların yüzde 69’unun dış
hat, yüzde 31’inin ise iç hatlarda seyahat etmesi bekleniyor.
Kapladığı yer
İstanbul’un yüzde 1.4’ü
Ahmet Kasım
Han, diğer havalimanları ile karşılaştırıldığında milli gelire katkının en çok
öne çıktığı Schipol ve Charles de Gaulle havalimanlarını geride bıraktığını
söyledi. Ahmet Kasım Han, “Mesela Schipol Havalimanı'nın Amsterdam şehrinde
kapladığı alan şehrin yüzde 11’i, İstanbul yeni havalimanı ise İstanbul’un
yüzde 1.4’ünü kaplıyor. Elbette bulunduğu bölgede yeni bir ekosistem, sosyal
alan ve demografi de oluşturacak” diye konuştu.
'Projeden
kimse çekilmedi'
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, “Dünyanın prestij projesi olan 3.
Havalimanı projesinde yer almak adına herkesin yarıştığı bir ortamda, kimsenin
çekilmesi söz konusu değil.” dedi. İstanbul 3. Havalimanı projesinden,
Hollandalı bir firmanın desteğini çektiği yönündeki iddianın sorulması üzerine
Arslan, bahsi geçen firma dahil tüm firmaların işine devam ettiğini söyledi.
Projede tüm işlerin planlandığı şekilde yürüdüğünü vurgulayan Arslan, şunları
kaydetti: “İçinde bulunduğumuz konjonktürde ekonomik olarak ülkemizi güçsüz
göstermeye çalışan tüm oyun kuruculara ülke olarak en iyi cevabı 1915 Çanakkale
Köprüsü ihalesini çok başarılı şekilde gerçekleştirerek verdik. Burada 7 yerli
8 yabancı olmak üzere 4 ülkeden teklif geldi. 13 finans kuruluşu da projeyi
finanse etmek için iyi niyet mektuplarını verdiler ki bu sistemde bu mektuplar
çok önemlidir. Ülkemiz bu kadar güven ve istikrarla yol alırken ve ülkemizin
yaptığı projelere bu kadar büyük teklifler gelirken İstanbul 3. Havalimanı’ndan
herhangi bir firmanın çekilmesi söz konusu değil.” Arslan, 3. Havalimanı’ndaki
tüm konveyör sistemini dünyanın en önemli firmalarından birinin çok başarılı
şekilde yapmaya devam ettiğine dikkati çekerek, “3. Havalimanı’ndaki bütün
projelerimizde yerli ve yabancı firmaların ilgisi olağanüstü şekilde devam
ediyor. Sadece ticari kazanç için değil, dünyanın prestij projesi olan 3.
Havalimanı projesinde yer almak adına herkesin yarıştığı bir ortamda kimsenin
çekilmesi söz konusu değil.” değerlendirmesinde bulundu.
Sayılarla
yeni havalimanı
• Dünyanın en
büyük yap-işlet-devret projesi.
• Havalimanı
için öngörülen yatırım bedeli 10.2 milyar euro, kira geliri ise 25 milyar euro.
• 350
destinasyona uçuş gerçekleştirilecek ve projenin birinci etabı hizmete girdiğinde
90 milyon yolcuya ulaşacak.
• Tüm
etaplarla kapasite 150 milyona çıkabilecek ayrıca kapasite 200 milyona kadar
artabiliyor.
• Tüm fazları
tamamlandığında her türlü uçak tipine uygun toplam 6 bağımsız pisti, 16 taksi
yolu ve 500 uçak park kapasitesi olacak.
• İnşa edilen
1.3 milyon metrekarelik terminal binasının kapalı alanı 5 adet Empire State
binasına denk geliyor.
• Toplam
proje alanı San Marino ülkesinin yüz ölçümünden daha büyük.
• 3.5 milyon
metrekarelik birinci etap inşaat alanı Monako’nun toplam alanının 1.7 katına,
terminal binası inşaatında kullanılacak.
• 180 bin
donatı miktarı Eyfel Kulesi’nin metal yapısının 24 katına eşit.
Kaynak:
dunya.com