Kapanan firma
sayısının her geçen gün arttığı yurt içi taşımacılık sektörü, yaşanan
sıkıntıların giderilmesi için topyekun destek bekliyor.
Kapanan firma
sayısının her geçen gün arttığı yurt içi taşımacılık sektörü, yaşanan
sıkıntıların giderilmesi için topyekun destek bekliyor. MTSO Yurtiçi Yük ve
Eşya Taşımacılığı Meslek Komitesi Başkanı Muazzez Araç, "Taşıma sektörünün
desteklenmesi domino etkisiyle tüm sektörlerin desteklenmesi anlamına geliyor.
Bu nedenle motorinden yol geçiş ücretlerine, kredilerden vergi indirimlerine
kadar topyekun bir destek bekliyoruz" dedi.
Mersin
Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) 19 No'lu Yurtiçi Yük ve Eşya Taşımacılığı Meslek
Komitesi Başkanı Muazzez Araç, yaptığı açıklamayla sektörün içinde bulunduğu
sorunlara dikkat çekti. Taşımacılık sektörünün 'üvey evlat' olarak görülmemesi
gerektiğini belirten Araç, sektörün gelişimi için daha çok destek
beklediklerini söyledi. Üretici tüm sektörlerin rekabet gücünü artırabilmesinin
yolunun taşıma maliyetlerini düşürmekten geçtiğini hatırlatan Araç, maliyetin
düşmesinin de taşımacılık sektörünün desteklenmesine bağlı olduğunu kaydetti.
"Sektör,
rekabetçi yapısı korunarak yaşatılmalı"
Türkiye
ekonomisinin en büyük yükünü taşımacıların üstlendiğini, tüm sektörlerin
nakliyeye mutlaka ihtiyacı bulunduğunu dile getiren Araç, "Önemli
sıkıntılarla karşı karşıyayız. Taşımacılık sektörü gelişmemiş bir ülkenin
büyümesi, kalkınması da mümkün değil. Bu nedenle bu sektör yaşatılmalı. Üstelik
de rekabetçi yapısı korunarak" ifadelerini kullandı.
Sektörün
öncelikli sorununun Hızlı Geçiş Sistemi (HGS) olduğunu kaydeden Araç, sistemde
önemli aksaklıklar bulunduğunu belirterek, şöyle devam etti: "Kullanılan
sistemin arızalı olduğunu düşünüyorum. Bu arızalar nedeniyle gerek
çekicilerimizde gerekse dorselerimizde HGS'miz bulunmasına rağmen sistem
okumuyor ve araçlarımızın arkasından yüksek cezalar geliyor."
HGS
numaralarını ve aylık yapılan ödeme makbuzlarını göndermelerine rağmen
itirazlarından sonuç alamadıklarını ve bu cezaları ödemek durumunda kaldıklarını
dile getiren Araç, karayolları yetkililerinden destek beklediklerini söyledi.
"Düşük
faizli kredi talep ediyoruz"
Nakliye
sektörüne en önemli desteğin araç alımları noktasında verilebileceğini
vurgulayan Araç, kredi kullanırken karşılaştıkları yüksek faiz oranlarından
şikayetçi oldu. Filolarını ancak banka kredileriyle genişletebileceklerine
işaret eden Araç, "Ancak bankalara gittiğimizde yüksek faiz oranlarıyla
karşılaşıyoruz, en yüksek faiz ticari araçlarda. Maalesef yüzde 2'nin üzerinde faiz
oranları var. Oysa bizim talebimiz bu oranların 0,5 ile 0,70 aralığında
tutulması yönündedir. Tüm sektörlere az ya da çok destek veriliyor ama bizim
sektörümüze yönelik hiçbir kolaylaştırma yok" değerlendirmesinde bulundu.
Destek
göremedikleri gibi omuzlarına maliyetlerini artırıcı birçok yük eklendiğini,
bunların başında vergi yüklerinin geldiğini kaydeden Araç, işçi maliyetlerinin
de gün geçtikçe yükseldiğini dile getirdi. Son dönemlerde bu konuda önemli
adımlar atıldığını ve vergisini düzenli ödeyenlere yüzde 5'lik indirim
getirileceğini hatırlatan Araç, "Bunun gibi gelişmeleri önemsiyoruz. Bu
gibi teşvikler kayıtlı çalışan firma sayısını da artıracaktır. Hem firmalar hem
de devlet kazanacaktır" diye konuştu.
Araç, benzer
kolaylıkları Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) ve SGK primlerinde de
beklediklerini ifade etti. Geç gönderilen cezalar nedeniyle de sıkıntı
yaşadıklarına değinen Araç, bu yüzden cezaları da cezalı ödemek zorunda
kaldıklarını anlattı. Bu durumun yüklerini daha da artırdığını belirten Araç, "Oysa
sektör olarak 3 yıldır aynı fiyatlarla çalışıyoruz. Müşterimize herhangi bir
zam yapamıyoruz. Bu nedenle gelirimiz belli bir seviyede kalırken giderimiz
sürekli artıyor. Sıkıntımız büyükken bunun daha da artmaması için en azından
gönderilen cezaların zamanında elimize ulaşması önem taşıyor" şeklinde
konuştu.
"Köprü
fiyatları yeniden gözden geçirilmeli"
Sektörde
haksız rekabet oranının yüksek olduğunu, bu sorunun çözümü için de denetimlerin
artırılmasını talep ettiklerini aktaran Araç, son dönemlerde fiyatları
yükseltemedikleri gibi yaklaşık üç yıldır talep azalması nedeniyle yaklaşık
yüzde 50 kapasitelerle çalışmak durumunda kaldıklarına da dikkat çekerek,
kapanan firma sayısının her geçen gün arttığını bildirdi.
Köprü
ücretlerinin yüksek olmasından da dert yanan araç, şunları söyledi: "Gebze
Osmangazi Köprüsü'nün ücretleri oldukça yüksek. Köprü öncesinde karşı tarafa
vapurla 199 TL'ye geçiyorduk. Şimdi yol kısaldı diye köprüyü kullanınca 223 TL
köprü ücreti bir de ara yol kullanıyoruz 48 TL'lik ara yol ücreti ödüyoruz ve
maliyetlerimiz ciddi ölçüde artıyor. Yavuz Sultan Selim Köprüsü de ticari
olarak yüksek geliyor. Bu nedenle fiyatların ticari araçlar için yeniden gözden
geçirilmesini talep ediyoruz."
"Topyekun
destek bekliyoruz"
Motorin
fiyatlarındaki artışın sıkıntılarını katladığına dikkat çeken Araç, motorinin
maliyeti artırmada önemli bir unsur olduğunu belirterek, "Taşıma
sektörünün desteklenmesi domino etkisiyle tüm sektörlerin desteklenmesi
anlamına geliyor. Bu nedenle motorinden yol geçiş ücretlerine, kredilerden
vergi indirimlerine kadar topyekun bir destek bekliyoruz" ifadelerini
kullandı.
Kaynak: lojiport.com