TÜDEMSAŞ
Genel Müdürü Yıldıray Koçarslan, 2019 yılına kadar tasarımdan üretime kadar tüm
yönleriyle yerli olacak, 12 tipte vagon ve üç tip bojinin seri üretimini
yapmayı planladıklarını belirtti.
Türkiye
Demiryolu Makinaları Sanayii (TÜDEMSAŞ) geliştirdiği yeni nesil ürünlerin seri
üretiminin yanı sıra kısa kısa vadeli projelerini de sürdürüyor. Türkiye’deki
en büyük yük vagonu üreticisi konumunda bulunduklarını söyleyen TÜDEMSAŞ Genel
Müdürü Yıldıray Koçarslan, 2019 yılına kadar tasarımdan üretime kadar tüm
yönleriyle yerli olacak, 12 tipte vagon ve üç tip bojinin seri üretimini
yapmayı planladıklarını belirtti. Bunun yanı sıra halihazırda üretimini yaptığı
vagon ve boji çeşitleri için de birtakım çalışmalar yaptıklarını ileten
Koçarslan, “Dört tip vagon ve iki tip boji için Karşılıklı İşletilebilirlik
Teknik Şartları (TSI) belgesini aldık” bilgisini verdi.
MARKALARLA
REKABET EDECEK
Yürüttükleri
projeler ve geliştirdikleri vagonlar ile global pazardaki markalar ile rekabet
edecek konuma geldiklerini vurgulayan Yıldıray Koçarslan, ürünlerinde yerlilik
oranını yüzde 85’e çıkardıklarını söyledi. Koçarslan, tasarımından üretimine
kadar tamamen yerli olan ‘yeni nesil yük vagonları’nı raylara indirmeye
hazırlandıkları bilgisini verdi. TÜDEMSAŞ’ın üretim bandında olan yeni nesil
vagonların yanı sıra Ar-Ge çalışmalarını tamamladıkları yeni vagonları da kısa
vadede üretmeye başlayacağını belirten Koçarslan, yeni ürünlerinin orta ve uzun
vadede raylarda sıkça görüleceğini dile getirdi. Söz konusu ürünlerden
birisinin, projelendirdikleri Sgmmnss konteyner vagonu olduğunu aktaran
Koçarslan, “Demiryolu taşımacılığında en çok tercih edilen konteyner
vagonlarından birisi olan bu vagon 20, 30, 40 ve 45 feetlik konteyner
taşıyabilecek. 17 tonluk darası bulunacak vagonun taşıma kapasitesi ise 73 tonu
bulacak. 87 metreküplük Zans tipi sarnıç vagonu da hafif petrol ürünleri
taşımacılığı için geliştirildi. Bu ürün de 65 ton taşıma kapasitesine sahip ve
yeni bir vagon” açıklamasını yaptı.
Ar-Ge
Öte yandan
Habbiinss tipi alüminyum kayar duvarlı vagonun ise TÜDEMSAŞ’ın Ar-Ge
çalışmaları süren bir diğer vagonu olduğunu ileten Yıldıray Koçarslan, “Bu
vagonla işletmeler 63 adet 800x1200 milimetre ebatında EUR paletli, 42 adet de
1000x1200 milimetre ebatında IND paletli ürün taşıyabilecek. 25.5 tonluk daraya
sahip Habbiinss vagonu ile 64.5 ton yük taşınabilecek” dedi. Lojistik
firmalarının hububat taşımalarında kullanmak üzere talep ettikleri 25.5 ton
daraya sahip Uagoos vagonu için de projelendirme çalışmalarının sürdüğünü
söyleyen Koçarslan, hava şartlarına karşı korunması gereken soya, mısır, buğday
gibi farklı tür ürünlerin taşımacılığı için kullanılacak bu vagonla 64.5 ton yük
taşınabileceğini aktardı. Mevcut ürünleri hakkında da bilgi veren Yıldıray
Koçarslan, “TÜDEMSAŞ’ta 2015 yılında üretimine başlanan Rgns ve Sgns tipi
platform vagonlar ile 2016 yılı sonunda seri üretimine geçilen Talns tipi
cevher taşıma vagonları, pazarda öne çıkan ürünlerimiz. 2016 yılında sektörün
ihtiyaçları doğrultusunda seri üretimini yaptığımız Sgns vagonu 17.4 tonluk
darası, bu yıl da üretimi devam eden Rgns vagonu ise 20.5 tonluk darası ile
Avrupa'da sınıfının en hafif vagonları arasında” dedi. Rgns tipi vagon ile
konteyner taşımacılığı yapılabildiğini açıklayan Koçarslan, “Bu vagon ayrıca
uzun ve yassı mamuller, boru gibi çok farklı yükler de taşıyabilecek şekilde
tasarlandı. Tamamen yerli tasarım olan Rgns tipi yük vagonu 80 farklı yükleme
senaryosu ve entegre boji fren sistemi ile yenilikçi bir ürün” diye konuştu.
Zacens tipi vagonda
seri üretime başlayacak
Öte yandan
2016 yılının sonunda seri üretimine başladıkları üstü açılıp kapanabilen Talns
tipi cevher vagonundan 300 adet üreteceklerini söyleyen Yıldıray Koçarslan, “Bu
vagonun otomatik açılıp kapanabilen üst ve yan kapakları, vagonu hafifletmek
amacıyla alüminyumdan üretildi. Vagonda kullanılan pnömatik sistemler ise yüzde
100 yerli üretim” ifadesini kullandı. Bu yıl seri üretimine başlayacakları
Zacens tipi ısıtmalı sarnıç vagonunun ise sertifikalandırma sürecinde olduğu
bilgisini veren Koçarslan , “Katran, zift, bitüm gibi ağır petrol ürünleri
taşımak için tasarlanan Zacens tipi vagon, 78 metreküplük kapasiteye sahip. Bu
vagon da diğer yeni nesil yük vagonları gibi sınıfındaki diğer tank vagonlarına
oranla daha hafif ve daha yenilikçi” diye konuştu. Ürettikleri yeni nesil
vagonların yatırımcısına da kazanç sağladığını ifade eden Koçarslan, “Bir
vagonun işletme ömrü ortalama 40 yıl. Türkiye’deki demiryolu ağında çalışan
aynı tipte eski nesil vagonlara kısyasla geliştirdiğimiz yeni nesil yük
vagonları, işletmecilik anlamında avantajlı konumda. Özellikle vagonların
daralarının hafif olması, daha fazla yük taşınmasına olanak sağlıyor. Bu durumun
uzun vadede sağlayacağı ekonomik kazanç düşünüldüğünde, yeni nesil yük
vagonları, işletme ömrü boyunca maliyetini birkaç defa amorti edebiliyor” dedi.
Kaynak:
lojiport.com