Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / KARA KUTULU KAMYONLAR YOLLARDA

KARA KUTULU KAMYONLAR YOLLARDA

KARA KUTULU KAMYONLAR YOLLARDA06.03.2017

Geçtiğimiz yıl 500’den fazla İETT otobüsünde başlayan karakutulu sürüş kamyonlarda da başlıyor. Karakutu, uçaklardaki gibi tüm verilerin toplanmasını sağlayarak, hatasız sürüş, yakıt tasarrufu ve güvenliğe çözüm olacak

Trafiğe kayıtlı yaklaşık 850 bin kamyon ve TIR'ın bulunduğu Türkiye'de güvenli sürüşün yanı sıra yakıtta da tasarruf sağlamak için uçaklarda olduğu gibi karakutu standardı geliyor. Geçtiğimiz yıl İETT, 500'den fazla otobüste karakutulu sürüşlere başlamış sürücü hatalarında kritik oranda düşüş ve yakıt tasarrufu sağlanmıştı. Tırport'un, Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu'nun da desteğini alarak yürüttüğü projede, son aşamaya gelindi. Yolda seyir halindeki kamyonlar, gerçek zamanlı ve konum tabanlı olarak dijital haritalardan izlenebiliyor. Duraklama, yavaşlama, hızlanma gibi bilgiler, konum tabanlı olarak sisteme kaydediliyor. Aracın kayıtlı bilgisi üzerinde, geçmişte hangi noktayı hangi hızla geçtiği, kamyonun nerede, ne kadar beklediği, sistemden görülebiliyor. Tüm bilgiler, bünyedeki GSM ve GPS modülleriyle anlık olarak bulutta tanımlanan güvenli veri tabanına aktarılıyor.

TAŞIMADA GÜVEN ARTACAK

Kamyonlara özel geliştirilen, yüksek teknoloji gömülü karakutu ile yük verenlerle yük taşıyan kamyonları ve üzerlerindeki yükü sigortalayan sigorta şirketlerini gerçek zamanlı ve konum tabanlı güvenlik zinciriyle birbirine bağlıyor. Normal bir kamyonun trafik sigortasının 5-6 bin TL'lerde olduğu pazarda, karakutu ile sigorta primleri düşecek. Yük ve yol güvenliği artacak.

HER ŞEY BULUTTA SAKLANIYOR

Karakutunun en önemli özelliklerden biri de bünyesindeki entegre G-Sensör (Darbe Sensörü) olacak. Bu sensör sayesinde, araç ani bir fren yaptığında veya kazaya uğradığında, karakutu son 1 dakikaya ait seyir bilgileri ile kaza anından sonraki 30 saniyelik görüntüleri, anında bulut ortamındaki güvenli platforma gönderiyor. Yük veren, kamyoncu ve sigorta firması bir platformda güvenlik çemberine alınıyor. Sigorta firması önüne kaza raporlarının gelmesini beklemiyor. Yine lojistik firmalarından çeşitli sahtecilik oyunlarıyla (sahte plaka-ruhsat vb. evraklı kamyon) çalınan yükler için ödemek zorunda kaldıkları tazminatlar son buluyor. Sigorta firmasının riski normal seviyelere düşüyor.

GELECEKTE 5G İLE RÜZGÂRI ÖNLEYECEK

Kamyonlar karşıdan gelen rüzgârı iterek hareket ettiği için uçaklarda olduğu gibi yakıt tasarrufu büyük önem taşıyor. Bu yüzden kamyonlar birbirlerinin arkasına saklanarak yakıt tasarrufu yapmaya çalışıyor.

Ericsson'un Scania ile geliştirdiği projede aynı yöne giden yüksek hızlı internet bağlantısına sahip TIR'lar birbirlerinin arkasına saklanarak yakıt tasarrufu sağlayabiliyor. Bunun için ortak rota tesbiti yapılabiliyor.

DÖRT KAMERA EKLENEBİLİYOR

Karakutuya HD çekim yapabilen 4 kamera eklenebiliyor. Bu kameralarla, seyir hali önden ve arkadan kayıt altına alınabildiği gibi, arzu edilirse dorse- kabin içi de görüntülenebiliyor. Bu bilgiler, bünyedeki diskte 30 güne kadar muhafaza ediliyor. Ayrıca, yükün sahibi ve lojistik firması, istediği kamyonun seyir bilgilerine online olarak cep telefonu üzerinden ulaşıp izleyebiliyor.

HER GÜN 900 BİN KAMYON YOLDA

Avrupa'nın en büyük kamyon pazarına sahip Türkiye'de taşımanın yüzde 92'si karayoluyla yapılıyor. Yollardaki kamyonların yüzde 90'ı şahıslara ait. Bu oran, Amerika ve Avrupa'daki sektör verileri ile kıyaslandığında kat kat yüksek. 1 milyonu aşkın insan evine ekmeğini doğrudan kamyonuyla götürüyor. Her gün yaklaşık 900 bin kamyon yük alıyor.

Kaynak: lojiport.com