Geçtiğimiz
yıl 500’den fazla İETT otobüsünde başlayan karakutulu sürüş kamyonlarda da
başlıyor. Karakutu, uçaklardaki gibi tüm verilerin toplanmasını sağlayarak,
hatasız sürüş, yakıt tasarrufu ve güvenliğe çözüm olacak
Trafiğe
kayıtlı yaklaşık 850 bin kamyon ve TIR'ın bulunduğu Türkiye'de güvenli sürüşün
yanı sıra yakıtta da tasarruf sağlamak için uçaklarda olduğu gibi karakutu
standardı geliyor. Geçtiğimiz yıl İETT, 500'den fazla otobüste karakutulu
sürüşlere başlamış sürücü hatalarında kritik oranda düşüş ve yakıt tasarrufu
sağlanmıştı. Tırport'un, Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu'nun da
desteğini alarak yürüttüğü projede, son aşamaya gelindi. Yolda seyir halindeki
kamyonlar, gerçek zamanlı ve konum tabanlı olarak dijital haritalardan
izlenebiliyor. Duraklama, yavaşlama, hızlanma gibi bilgiler, konum tabanlı
olarak sisteme kaydediliyor. Aracın kayıtlı bilgisi üzerinde, geçmişte hangi
noktayı hangi hızla geçtiği, kamyonun nerede, ne kadar beklediği, sistemden
görülebiliyor. Tüm bilgiler, bünyedeki GSM ve GPS modülleriyle anlık olarak
bulutta tanımlanan güvenli veri tabanına aktarılıyor.
TAŞIMADA
GÜVEN ARTACAK
Kamyonlara
özel geliştirilen, yüksek teknoloji gömülü karakutu ile yük verenlerle yük
taşıyan kamyonları ve üzerlerindeki yükü sigortalayan sigorta şirketlerini
gerçek zamanlı ve konum tabanlı güvenlik zinciriyle birbirine bağlıyor. Normal
bir kamyonun trafik sigortasının 5-6 bin TL'lerde olduğu pazarda, karakutu ile
sigorta primleri düşecek. Yük ve yol güvenliği artacak.
HER ŞEY
BULUTTA SAKLANIYOR
Karakutunun
en önemli özelliklerden biri de bünyesindeki entegre G-Sensör (Darbe Sensörü)
olacak. Bu sensör sayesinde, araç ani bir fren yaptığında veya kazaya
uğradığında, karakutu son 1 dakikaya ait seyir bilgileri ile kaza anından
sonraki 30 saniyelik görüntüleri, anında bulut ortamındaki güvenli platforma
gönderiyor. Yük veren, kamyoncu ve sigorta firması bir platformda güvenlik
çemberine alınıyor. Sigorta firması önüne kaza raporlarının gelmesini
beklemiyor. Yine lojistik firmalarından çeşitli sahtecilik oyunlarıyla (sahte
plaka-ruhsat vb. evraklı kamyon) çalınan yükler için ödemek zorunda kaldıkları
tazminatlar son buluyor. Sigorta firmasının riski normal seviyelere düşüyor.
GELECEKTE 5G
İLE RÜZGÂRI ÖNLEYECEK
Kamyonlar
karşıdan gelen rüzgârı iterek hareket ettiği için uçaklarda olduğu gibi yakıt
tasarrufu büyük önem taşıyor. Bu yüzden kamyonlar birbirlerinin arkasına
saklanarak yakıt tasarrufu yapmaya çalışıyor.
Ericsson'un
Scania ile geliştirdiği projede aynı yöne giden yüksek hızlı internet
bağlantısına sahip TIR'lar birbirlerinin arkasına saklanarak yakıt tasarrufu
sağlayabiliyor. Bunun için ortak rota tesbiti yapılabiliyor.
DÖRT KAMERA
EKLENEBİLİYOR
Karakutuya HD
çekim yapabilen 4 kamera eklenebiliyor. Bu kameralarla, seyir hali önden ve
arkadan kayıt altına alınabildiği gibi, arzu edilirse dorse- kabin içi de
görüntülenebiliyor. Bu bilgiler, bünyedeki diskte 30 güne kadar muhafaza
ediliyor. Ayrıca, yükün sahibi ve lojistik firması, istediği kamyonun seyir
bilgilerine online olarak cep telefonu üzerinden ulaşıp izleyebiliyor.
HER GÜN 900
BİN KAMYON YOLDA
Avrupa'nın en
büyük kamyon pazarına sahip Türkiye'de taşımanın yüzde 92'si karayoluyla
yapılıyor. Yollardaki kamyonların yüzde 90'ı şahıslara ait. Bu oran, Amerika ve
Avrupa'daki sektör verileri ile kıyaslandığında kat kat yüksek. 1 milyonu aşkın
insan evine ekmeğini doğrudan kamyonuyla götürüyor. Her gün yaklaşık 900 bin
kamyon yük alıyor.
Kaynak:
lojiport.com