3. havalimanı
ile Türkiye’ye hiç uçmayan ülkelerin havayolu şirketlerini de getireceklerini
belirten İGA İcra Kurulu Başkanı Keskin, “Havadan İpekyolu’nu kuruyoruz, ‘100 milyon
kulübü’ne gireceğiz” dedi
İGA
Havalimanı İşletmesi A.Ş.'nin İcra Kurulu Başkanı Hüseyin Keskin ile bir araya
gelerek yeni havalimanının işletme sürecini konuştuk.
3.
havalimanının 'ezber bozan' yeniliklerle hizmete gireceğini anlatan Keskin,
"Burası doğal bir hub'ın yanında teknoloji üssü olacak" dedi. 400
markayla görüştüklerini belirten Keskin, Türkiye'ye hiç uçmayan ülkelerin
havayolu şirketlerini de yeni havalimanına getireceklerini söyledi. Keskin,
"Havadan İpekyolu'nu kuruyoruz. 100 milyon kulübüne gireceğiz" sözleriyle
yeni havalimanın iddiasını anlattı. İşte Keskin'in açıklamaları:
2018'de ilk
etap hizmete girecek. Havayolu şirketleriyle görüşmeler başladı mı?
Türkiye'ye
uçan 46 havayolu şirketiyle konuştuk. Ön taleplerini aldık. Ne kadar yolcu ve
uçakla gelecekler, lounge istiyorlar mı, hangi tip uçaklarla operasyon
yapacaklar? Hepsinin bilgisini aldık. Atatürk Havalimanı'na inmesi mümkün
olmayan havayolu araçları var. Buraya bütün havayolu şirketleriyle operasyon
yapılabilecek. Slot problemleri de ortadan kalkacak. Örneğin, ABD'den Atatürk
Havalimanı'na sadece bir havayolu şirketi uçuyor. Afrika kıtasından kimse
gelmiyor. Çin ve Hindistan'dan hiç uçan yok. Biz buralara yoğun bir pazarlama
faaliyeti başlattık. Dünyanın her yerinden havayolu şirketlerinin firmalarını
buraya getirmeyi planlıyoruz. Geçen hafta ABD'ye gittik. Devlet Hava Meydanları
İşletmesi yetkilileriyle görüşmelerde bulunduk.
Atlanta
Havalimanı'nı inceledik.
100 MİLYONLAR
KULÜBÜ
Ne gördünüz?
Orası yolcu açısından en büyüklerden…
Geçen yıl
Atlanta'ya 104 milyon yolcu gelmiş. 100 milyonlar kulübünde onlar var. Bizi
konuşuyorlar. "3-5 sene sonra sizi de 100 milyonlar kulübüne
bekliyoruz" diyorlar. Dünyada 100 milyon yolcusu olan başka havalimanı
yok. Belki ikinci biz olacağız. Yeni havalimanı tam kapasiteyle hizmete
başladığında 200 milyon yolcu dahi gelebilir. Buranın diğer bir avantajı da
doğal bir hub olması. Transitte zaman tasarrufu sağlıyor. Atlanta'da pistleri
nasıl kullandıklarını, tasarımlarını, kış ve bagaj operasyonlarını inceledik.
Kafamızdaki
projeyi orada doğruladık. Eksiğimiz yok. olmadığını gördük.
EN BÜYÜK DUTY
FREE
Türkiye'de
olmayan bir perakende veya yeme-içme markasını yeni havalimanında görebilecek
miyiz?
Şu anda
kiralanabilir alanların tasarımını yapıyoruz.
Biliyorsunuz,
Unifree ile dünyanın en büyük duty free anlaşmasını yaptık. Yeme-içme ihalesini
TU'M kazandı. Birbirinden çarpıcı en az 400 tane dünya markası buraya gelecek.
İnsanlar rahatlıkla yemek yiyip alışveriş yapabilecekler. Dünyada bir
istatistik var. Yıllık 1 milyon kişi için havalimanının perakende bölümünde arz
edilen metrekarenin 1.000 metrekare ve üzeri olması gerekiyor. Atatürk
Havalimanı'nda bu oran 400 metrekare civarında.
Burada 1.450
metrekare alışveriş alanı arz edeceğiz.
10.5 MİLYON
METREKARELİK AIRPORT CITY KURUYORUZ
Havalimanı
sahasında yer alacak oteller ve fuar şirketleriyle görüştünüz mü?
Havalimanının
güneyinde 10.5 milyon m2'lik Airport City kuruyoruz. Bu ilk olacak. İçinde
oteller, outletler, fuar alanları, oteller, rezidanslar, ibadethaneler,
lojistik üsleri, serbest bölge yer alacak. Fransa'nın Cannes kentindeki MIPIM
Fuarı'nda bunun lansmanını yapacağız.
UYKU ODALARI
OLACAK
Yeni
havalimanında dünyada hiç görmediğimiz yenilikler bizi karşılayacak mı?
Ezber bozan
bir havalimanı açacağız. Yolcu deneyimlerini teknolojiyle destekleyeceğiz.
Mesela havalimanına geldiğinizde akıllı telefonunuza yüklediğiniz uygulamalar
size karşılayacak. Anlık SMS'ler telefonunuza gönderilecek. Stresli bir gün
geçirmişseniz ve uçağınıza 2 saat varsa size uyku odasında dinlenmeye yönlendirecek.
Mesela pizza seven biriyseniz telefonunuza bununla ilgili bilgiler gelecek.
Buraya
gelenlerin datalarını toplayıp tasarımlarımızı ona göre oluşturacağız. Check-in
süreçlerinde kuyruklar azalacak. 18 bin araçlık otoparkımız olacak. Arabayla
geliyorsanız telefonunuza "Şu checkin adasına yakın otoparkta 3 boş yer
var, isterseniz rezervasyon yaptırın" mesajı gelecek. Burası doğal bir hub
olmanın ötesinde bir teknoloji üssü olacak. Türkiye'de hava kargoculuğunun da
önü açılacak.
Kargo
lojistik merkezinin kapasitesi 5.5 milyon ton. 36 tane uçak burada operasyon
yapabilecek.
YER
HİZMETLERİ ŞİRKETİNİ DÜŞÜNÜYORUZ
Yer hizmeti
şirketi kurmayı düşünüyor musunuz?
Kanun bize
hak veriyor, şu anda kurup kurmayacağımızı düşünüyoruz. Ekonomik getiriyi
hesaplıyoruz, servis kalitesini getirmek için bir standart oluşturabilir miyiz
diye de düşünüyoruz.
HERKES BİZİ
TAKİP EDİYOR
İGA global
bir marka olur mu?
ABD'ye
gittiğimizde gördük ki burası daha meydana çıkmadan marka haline gelmiş. Herkes
"Sizi takip ediyoruz, izliyoruz" diyor. Her operasyonu kaydediyoruz.
İleride bu deneyimlerimizi başka ülkelere taşıyacağız. Burası birçok bağlantı
yolunun bir araya geldiği muazzam bir platform. Güçlü Türkiye hedefine ancak
böyle mega projelerle ulaşabiliriz.
Atatürk
Havalimanı nasıl taşınacak?
İnşaat
sürecinden sonra ORAT (Operasyona hazırlık ve havalimanı transferi) dönemi
başlıyor. Türkiye'de ilk defa bir havalimanı terminali, apronu, pistleriyle bir
mekandan başka bir yere taşınacak. Belki o gün İstanbul'un kuzey ve batısındaki
yollar kapanacak. Kara ve havadan güvenlik eşliğinde çok geniş araçlarla taşıma
süreci gerçekleşecek.
Kaynak:
sabah.com.tr