TCDD Taşımacılık’ın
son kritik adımı tüm hesapları değiştirdi ve şimdi gözler özel operatör
adaylarına çevrildi.
TCDD
Taşımacılık AŞ’nin lokomotif ve vagon kiralamaya başlaması, serbestleşme
sürecinin en kritik adımlarından biri oldu. Yeni lokomotiflerin üretimi ve
tescilinin uzun sürmesi, yavaş yavaş terkedilecek dizel lokomotiflerin ağın
büyük bir bölümünde kullanılma zorunluluğu, TCDD Taşımacılık’ın nasıl bir
fiyatlandırma politikası izleyeceği gibi konular özel operatörlerin
cevaplandırması gereken sorular arasındaydı.
TCDD’nin
elektrikli ve dizel lokomotiflerini aylık, her tür vagonunu ise günlük
kiralamaya başlaması, özel operatörlerin pek çok derdine deva olacak, pazara
girişlerini çok kolaylaştırıyor.
Peki, ilk
özel tren operatörü hangi şirket olacak? İşte en kuvvetli adaylar:
Omsan
Lojistik
Oyak
Grubu’nun lojistik şirketi Omsan, demiryoluna en hızlı girmesi beklenen
şirketlerden. Oyak, maden, demir çelik
ve çimento alanındaki grup şirketleri ile halen Türkiye’nin en büyük demiryolu
müşterisi. Demiryolu ile taşınan yük 4 milyon tonu geçiyor. Divriği-İsdemir
arasında tamamı elektrikli hatta iki grup şirketi arasında taşınan demir
cevheri Türkiye’nin en önemli demiryolu yükü.
Ar-Gü
Türkiye’nin
en büyük özel vagon filosuna sahip Argü, Türkiye’nin en büyük armatörü Arkas’ın
demiryolu şirketi. Yaklaşık yediyüz yük vagonundan oluşan filosu, Türkiye’nin
en geniş demiryolu kadrosu ve Elazığ Suveren’den taşımakta olduğu demir cevheri
ile Ar-Gü’nün de özel operatörlüğe kısa sürede adım atması bekleniyor.
KLN Lojistik
Kolin
grubunun demiryolu şirketi KLN, son dönemin en hızlı büyüyen demiryolu şirketi.
Vagon yatırımlarıyla dikkat çeken, Türkiye’nin büyük projelerini yapmakta olan
Kolin grubunun yüklerini taşıyan KLN de kuvvetli özel operatör adaylarından.
Tüpraş
İzmit ile
Kırıkkale arasında kendi vagonlarıyla kendi akaryakıt yükünü taşıtan Tüpraş,
son dönemde attığı adımlarla demiryolu işine uzak kalmayacağını gösterdi.
Demiryolu Lojistik ile yakın çalışan Tüpraş’ın, özellikle halen vagonlarını
uzak yoldan geçirmesine neden olan Başkentray projesinin tamamlanmasının ve
Ankara yolunun açılmasının ardından kendi trenlerini çalıştırması bekleniyor.
Kaynak:
railturkey.org