2016 yılında
çok sayıda konteyner gemisi hurdaya çıkarılmıştı. 2016 yılında konteyner
gemilerinin hurdaya çıkarılmasındaki artışın 2017 yılında da artarak devam
etmesi bekleniyor.
2016 yılında
toplam 44.4 milyon DWT'luk 933 gemi hurdaya çıkarıldı. 2015 yılına göre yüzde
48'lik bir artış yaşayan gemi geri dönüşüm sektöründeki bu yükselmenin nedeni
olarak 2016 yılında yaşanan konteyner nakliye krizi gösteriliyor. Ayrıca Panama
Kanalının genişletilmesi eski panamax tipi gemilerin hurdaya çıkarılmasını da
arttırdı.
2016 yılında
hurdaya çıkarılan 933 gemiden 194'ü konteyner gemisi. Toplamda 0.63 milyon TEU
taşıma kapasitesine sahip olan bu konteyner gemilerinin neredeyse yarısı eski
panamax konteyner gemileri.
Panama
Kanalı'nın genişletilmesi ve charter pazarının durgunlaşması ilk olarak panamax
tipi konteyner gemilerinin hurdaya çıkarılmasını hızlandırdı.
Eldeki
veriler ışığında 2017 yılına bakarsak konteyner gemilerinin hurdaya çıkarılma
orana artacak gibi görülüyor. Özellikle panamax tipi konteyner gemilerinin
hurdaya çıkarılacağı tahmin ediliyor. 2015 yılında dünya filosundaki panamax
tipi gemilerin oranı yüzde 50'ydi. 2016 yılında düşen bu oran 2017'de de
düşmeye devam edecek.
Panama
Kanalı'nda Asya-USEC rotasında 2016 Mart ayına kadar toplam 2.3 milyon TEU
taşıma kapasiteli eski panamax tipi konteyner gemisi geçiş yaptı. 2017 yılında
ise aynı tarihlerde bu rakam 1.4 milyon TEU'ya düştü. Kısacası Panama
Kanalı'ndan 2016 yılında geçen 100 eski panamax tipi konteyner gemisinden 39'u
hurdaya çıkarıldı.
Sonuç olarak
2017 yılında da hurdaya çıkarılan konteyner gemilerinde artış yanaşacak.
Hurdaya çıkarılacak konteyner gemilerinin büyük çoğunluğunun ise eski panamax
tipinde olacağını eldeki veriler gösteriyor. 2018 yılında da devam edeceği
tahmin edilen hurdaya çıkarma artışının gemi inşa sanayinde ve çekil sanayinde
bir canlanma yaşatacağı ise kesin.
Kaynak:
lojiport.com