Yeni Karayolu
Taşıma Yönetmeliği taslağında ‘depo şartı’ getirilmesi tek kamyonla kapıdan
kapıya taşıma yapan binlerce esnafı zor durumda bırakabilir. Firmalara
milyonlarca liralık taşıt kartı yükümlülüğü eleştiriliyor.
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın 82 maddelik yeni Karayolu Taşıma
Yönetmeliği, lojistik sektörünü harekete geçirdi. Yönetmeliğin bazı maddelerine
itiraz var. Belge sayısını azaltmak, sistemi sadeleştirmek amacıyla hazırlanan
yönetmeliğe en önemli itirazlar şöyle sıralanıyor: Her bir araç için alınması
gereken taşıt kartı ücreti 5 kattan fazla artırılarak 500 TL’ye çıkarılmış. Bu
binlerce araçla çalışan bir şirket için 2 – 3 milyon liralık yük getiriyor.
Oysaki taşıt kartı uluslararası yollarda aranan bir belge değil. Sektör
kaldırılmasını istiyor. Taşımacılık yapana bin 500 metrekare depo şartı
getiriyor. Kapıdan kapıya yük taşıyan ve tek bir kamyonu olan binlerce esnaf bu
şartı karşılayamaz. Ya taşımacılık yapamayacak ya da araçlarını deposu olan bir
firmaya kiralayacak. Yeni belge düzeni getiriyor ama mevcut belgelerin değişimi
ve kapsamları arasında çakışanlar var.
Sektör
kuruluşları taslağı değerlendirmeye aldı. Uluslararası Nakliyeciler Derneği
(UND) 29 Mart Çarşamba günü konuyla ilgili toplantı yaptı. Değerlendirme ve
incelemeler sürüyor. İtirazlar rapor halinde bakanlığa sunulacak. UTİKAD
Başkanı Emre Eldener, yönetmeliği incelediklerini, dün özel bir toplantı ile
ele aldıklarını söyledi. Şirketlerin hukuk ve Ar – Ge birimleri de konuyu ele
alıyor. “Yönetmelikteki tüm yenilikler olumsuz değil. Sektörün faydasına olan
ve memnuniyetle karşıladığımız maddeler de var birkaç tane. Biz sektörün görüşü
alındıktan sonra taslağın taleplerimiz dikkate alınarak yeniden düzenleneceğine
inanıyoruz” diyen UND Başkan Yardımcısı ve Ekol Lojistik Filo Yöneticisi Cavit
Değirmenci, yönetmeliği madde madde DÜNYA için değerlendirdi:
Taşıt kartı
ücreti taslakta beş kat artmış
Taşıt kartı
alınması zorunluluğu getiriyor. Biz dernek olarak (UND) taşıt kartının tamamen
kalkmasını istiyoruz. 98 TL’den 500 TL’ye çıkarmak istiyorlar. Her 5 yılda bir
yenileniyor. İlk girişte 500 TL alınıyor, daha sonra yenilemelerde yüzde 15’ini
ödüyorsun. Bu rakam da yüzde 5’ti.
Sektör olarak
taşıt kartının tamamen kalkmasını istiyoruz. Yurtdışında aranan bir kart değil.
Bu tamamen yurtiçinde araştırma gerektiğinde bunun belgesi var mı, yok mu diye
kontrol niteliğinde.
Ancak sektöre
girişlerdeki taşıt kartları 98 TL’den 500 Tl’ye çıkarılmış. Mesela benim firmam
Ekol’de, 3 bin aracı olan firmada taşıt kartını yenilemesi gerektiğinde 3
milyon TL’den fazla para ödemem lazım.
Kapıdan
kapıya taşıyana da depo şartı getiriliyor
Depo şartı
geliyor. Bin 500 metrekare asgari açık ve kapalı olmak üzere. Küçük ölçekli
firmalar bunları karşılamakta çok zorlanacaklar. Oysaki bir nakliyeci sadece
yük taşıyor, parsiyel bir hareketi yok. Müşteriden alıyor, gitmesi gereken yere
bırakıyor. Buna depo şartı gelince tabii ki zorlaşacak. Bu gibi hususlar var.
C2’den L ye geçen firmalar için geçerli bu.
Kamyoncu
esnafının elektronik ortamda kayıt girmesi zor
K Belgeli, L
belgeli ve R belgeli firmaların günlük taşıdıkları ürünlerin verilerini 6 saat
içerisinde bakanlığın ilgili sistemine girmesi gerekiyor. Bu çok kolay bir şey
değil. İnanılmaz maliyetli bir şey. Zira bizim gibi kurumsal firmalar bunu
yapabilir. Zaten bizde kayıtlı olmayan hiçbir şey yok. Ancak K belgesi olan,
yani 1 kamyonu ile taşıma yapan bir kişinin bunu 6 saat içerisinde girmesi zor.
Okuma yazması olamayabilir, zayıf olabilir, elektronik ortama girmesi kolay
değil. Taşıma bilgilerini 6 saatte girmezse cezai sorumluluklar var.
Belge sayısı
daha fazla azaltılmalıydı
Yönetmeliğin
amacı 50’ye yakın olan belge sayısını azaltmak, yalın hale getirmekti. Bunu
getirirken o belgelerin birbirine geçişleriyle ilgili hususlar var. L belgesi
aslında M belgesini de kapsıyor. Belge sayısını düşürürken bazı şeylerde kavram
kargaşası var. Örnek; L belgesi yurtiçi ve yurtdışı organizatörlük hakkı
veriyor. Diğer tarafta bir de kargo ile ilgili M belgesi var. Ayrıca diyor ki
‘Yurtiçi kargo taşıyacaksan M belgesi alacaksın.’ Ben zaten L’yi alıyorsam
bunun harcını veriyorsam, yurtiçi ve yurtdışı da lojistik operasyonu
yapabileceksem M’den almama ne gerek var? Diğer yandan yurtiçi belge
sayılarında indirimler olmuş. Daha da indirimler yapılabilir. Mesela C2 kalmalı,
sadece karayolu taşıması yapan firma denmeli. Uluslararası lojistik
organizasyonu yapan firmalar C2 belgesi alabilir, aynı zamanda hiç aracı
olmayan sadece taşıma organizatörlüğü yapan forwarding firmaları da L belgesi
alabilir denilebilir. Belge sayısı düşmüş ama daha da düşürülebilir.
Belge
değişimi ve depo şartı kaos yaratabilir
C2 yetki
belgesi uluslararası taşıma yapan firmalara veriliyordu. Bu belgeyi kaldırarak
L belgesine (lojistik belgesi) geçiş yapılması isteniyor. C2 belgesi bitiş
tarihine kadar devam edecek. Bitince isterlerse fark ödeyerek L belgesine geçiş
yapabilecekler. C2’den L’ye geçen firmalar yüzde 50 fiyat ödüyor. Eskiden
lojistik1 ve lojistik2 diye tanımlıydı bunlar. Aşağı yukarı 2 bin 500 C2
belgeli firma var. Bunların çoğu Anadolu’daki firmalar. Aradaki fiyat farkını
vermeleri, L belgesi almaları, ayrıca depo şartlarını yerine getirmeleri çok
olası değil. Bu bir kaos yaratacak.
Ceza puanı
sayısına bakmak adaletsizlik yaratır
Cezalara
ilişkin bir madde var. Orada da şunu koymuşlar ücretleri öderken… Firmaların
aldıkları ceza puanlarının sayısına bakılacak. Burada şöyle bir tutarsızlık
var. Ceza puanlarının sayısına değil araç sayısına bakmaları lazım. 20 aracı
olan firma ile 3 bin aracı olan firmanın bu oranı mukayese edilmez. Bunu araç
sayısına göre oranlayarak yüzdesel olarak dağılım yapılabilir. Bunlar temelde
kavram kargaşası yaratacak, uygulamada zorluklar yaratacak şeyler.
Maliyetler
makul seviyelere indirilmeli
UTİKAD
Başkanı Emre Eldener, "Dernek olarak yönetmeliği inceleyeceğiz. Salı günü
toplantı yapacağız, görüşümüzü bakanlığa bildireceğiz. Belge sayısını indirmek
amaçlanıyordu ancak çokluğu devam ediyor. Daha sadeleştirilmesini, maliyetlerin
makul yerlere çekilmesini bekliyorduk. Beklentilerimiz paylaşılmıştı. UTİKAD’ı
ilgilendiren maliyet şu anda R belgesi. 430 bin olan rakamın 200 binler
civarına indirilmesini bekliyorduk ama bunu 350 bin lira uygun görmüşler.
Sektörün çok büyük kısmını kapsayacak şekilde maliyetleri aşağı çekmiş
değiller. Rakamları biraz düşürün herkes sistemin içerisinde yer alabilsin
demiştik.Firmaların sermaye şartlarını artırın, sermaye yapıları daha güçlü
olsun, o şartı koşun ama bu belgelerle ilgili rakamları makul seviyeye indirin
demiştik, yapmamışlar. Ancak asıl değerlendirmeyi üyelerimizin görüşünü
aldıktan sonra yapacağız. C belgelerinin rakamlarını çok artırmışlar. 110 bin
lira 210 bin liraya çıkmış. UTİKAD bünyesinde C belgesi olan 100’e yakın şirket
var. C belgesi de R belgesi de bizi ilgilendiriyor. Ama üyelerimizin tamamını
ilgilendiren taşıma organizatörlüğü belgesi olan R belgesi. C tarafında daha
fazla sıkıntı var R’ye göre. Bir de sanırım bin 250 m2 depo şartı koymuşlar C
belgesine ama C belgesi de yok artık, L belgesi oluyor." dedi.
Belge
karışıklığı devam ediyor
Genel
Transport CEO’su UTİKAD Yönetim Kurulu Üyesi Turgut Erkeskin, "Uzman
arkadaşlarımız, yönetim kurulu inceledi. Salı günü toplanarak görüşümüzü
paylaşacağız. Bir takım sıkıntılar var gerçekten. Yeni oluşan yapıda bazı
belgelerin geçmişe nazaran zor durumda bırakıldığını görüyoruz. Birtakım ekstra
yükümlülükler geldiğini görüyoruz. R belgelerinin verilişinde problem olduğunu
düşünüyoruz. R belgesi ile L belgesi arasında ilişki kurulması gerektiğini
düşünüyoruz. Bunların detayların daha sonra açıklayacağız. Biz sadece forwarderlerle
ilgili kısımlarda değil tamamı için görüş bildireceğiz. Ama benim her zaman
söylediğim bir şey var: Belge sayısının 3’e inmesi lazım. Bu 3 belgenin de
fiziki taşıyıcılar, taşıma organizatörleri ve taşımacılık acenteleri olarak
tarif edilmesi gerekir. Bunu aşan tanımlar aslında sistemi karışık hale
getiriyor" diye konuştu.
Kaynak: dunya.com