Türkiye,
Azerbaycan ve Gürcistan KOBİ’leri ortak bir elektronik pazarda buluşacak ve
internetten satışla büyüyecek. İnternetten satışlar için KOBİ Market, mayıs
ayında devreye girecek.
Türkiye,
Azerbaycan ve Gürcistan'ın özellikle şimdiye kadar internetten satış yapmamış
KOBİ’lerini internet satışlarıyla büyütme hedefiyle oluşturulan elektronik
pazar "KOBİ Market" mayıs ayı başında devreye girecek.
Dünya KOBİ
Platformu Vakfı (WSF) CEO’su Tunç Uyanık, proje hakkında bilgi verdi. Uyanık,
ilk aşamada Türkiye, Azerbaycan ve Gürcistan'ın KOBİ’lerinin yer alacağı
elektronik alışveriş platformunun Asya, Avrupa ve Afrika’daki KOBİ’leri de
bünyesine alacak biçimde genişletilmesinin planlandığını söyledi. Uyanık, bu
girişimle dünya çapında üretimin ağırlıklı bölümünü karşılayan ancak
küreselleşmenin hızlanmasıyla zora giren KOBİ’lerin korunmasının amaçlandığını
ifade etti. Bu girişime, küreselleşmenin gelir dağılımını bozan etkisini
azaltacak fonksiyona sahip olması nedeniyle, gelişmiş ülkelerden de destek
gelmesi bekleniyor.
Zaten G-20
kapsamında yer alan işadamlarının dahil olduğu B20'de, konuyu müzakere ederek,
Almanya’da geçen ayki son toplantısında, KOBİ’lerin resmi organı olarak gördüğü
WSF’nin bu yöndeki çabalarının desteklenmesi için gelişmiş ülkelere çağrıda
bulundu. Pilot uygulama olarak kapsama giren üç ülkenin KOBİ’lerinin
internetten alışverişi öğrenmeleri için yoğun bir eğitim programı planlanıyor.
Mümkün olduğunca basit biçimde KOBİ’lerin bu sanal ortama dahil olabilmeleri
için yüzyüze eğitim çalışmalarının yanında, internetteki alışverişin çok dilli
olması sağlanacak ve sürekli bir teknik hizmet desteği verilecek.
WSF CEO’su
Uyanık, KOBİ Market’in yanı sıra Çin ile Türkiye arasında internet üzerinden
ipek yolunu kurma projesinde de son aşamaya gelindiğini kaydetti. Uyanık, mayıs
ayı başında Kayseri’de bu konuda somut adımların atılacağı bir tören
yapılacağını söyledi.
KOBİ’lerin
dünya çapında ortak sorunları bulunduğu, bu sorunları ve çözüm önerilerini G20
ve B20 platformları başta olmak üzere uluslararası karar alıcıların önüne
getiren yegane kuruluşun, TOBB’un girişimiyle 2015 yılında oluşturulan WSF
olduğu belirtildi.
Dünya çapında
KOBİ’lerin uluslararası piyasalara erişim sorunu olduğunu, finansmana erişimde
ciddi sıkıntılar yaşadıklarını yine nitelikli işgücüne erişim sorunları
bulunduğunu kaydeden Uyanık, KOBİ’lerin büyük şirketlere göre inovasyon
ekosistemi ve dijital ekonomiye erişim konusunda çok daha büyük zorluklar
yaşadıklarını, yasal düzenlemelere uyum konusunda da ciddi sıkıntı çektiklerini
kaydetti.
Uluslararası
düzeyde KOBİ’lerin çıkarlarının korunmasında resmi temsiliyet eksikliği olduğu,
küresel KOBİ gündeminde devamlılık ve koordinasyon eksikliği bulunduğu,
uzmanlaşmış destekleyici yapılar bulunmadığı tespitinde bulunan Uyanık, bu
nedenle WSF’nin çalışmalarının tüm dünya KOBİ’leri için büyük öneme sahip
olduğunu söyledi.
TOBB'un
küresel girişimi
WSF’nin
kuruluşunda TOBB Başkanı Rıfat Hisarcıklıoğlu’nun özel çabası büyük rol oynadı.
Hisarcıklıoğlu, bu uluslararası girişim için Dünya Bankası’nda yıllardır üst
düzey görevlerde bulunan Tunç Uyanık’ı CEO olarak görev almaya ikna etti.
TOBB’un ortaya attığı fikirle, 2015 yılında Türkiye’nin G20 Dönem Başkanlığı
sırasında, B-20 KOBİ ve Girişimcilik Çalışma Grubu’nun önerisi ve G20 Maliye
bakanlarının desteğiyle Dünya KOBİ Forumu (WSF) kuruldu.
'Dört büyük
soruna çözüm getirecek'
KOBİ’lerin
büyümesinin önündeki ortak engel olan pazara ulaşım sorununa çözüm olmak
amacıyla geliştirildi SME.market veya KOBİ.market. KOBİ'ler her iki platformu
da kullanabilecek. KOBİ'ler bu sayede yeni ekonominin getirdiği fırsatlardan
faydalanabilecekler, internet sayesinde daha çok alıcıya ulaşabilecek ve
gelirlerini artırabilecekler. SME.market KOBİ’lerin dört büyük sorununa
çözümler sunuyor:
■ İş için
internetle tanışma: KOBİ’ler için bir internet sitesi oluşturmak veya mevcut
platformlarda mağaza açmak fazla karmaşık olabiliyor. SME.market sayesinde
KOBİ’ler kolayca internet sitelerini ve e-ticaret mağazalarını oluşturabilecek.
■ Yurtiçi ve
yurtdışındaki pazaryerlerine bağlantı: Projenin çözüm ortağı DHgate.com
sayesinde KOBİ’ler uluslararası pazarlara ulaşabilecek. Ayrıca Türkiye’deki
mevcut internet sitelerinde de anında satışa başlayabilecekler. Tüm bunları
SME.market adresinden kolayca yapabilecekler.
■ Büyük
alıcılara ulaşım: SME.market, KOBİ’lerin büyük alıcılara satış yapması
konusunda aracılık hizmetleri sunacak. Sertifikasyon programı ve güvenilir KOBİ
Dizini ile büyük firmaların güvenilir KOBİ’lerden alım yapması sağlanacak.
■ Finansmana
erişim: SME. market çözüm ortakları aracılığı ve platformda birikecek olan
ticaret verisini kullanarak KOBİ’lere banka ve banka dışı finansman çözümlerine
erişim sağlayacaklar.
WSF çalışma
alanları
Destek ve
Araştırma G20, APEC, BM gibi uluslararası kurumlar nezdinde gerçekleştirilen
müzakerelerde ve politika oluşturma süreçlerinde KOBİ’lerin menfaatlerinin
etkin biçimde temsil edilmesini sağlamak. Toplantı ve çalıştaylar yolu ile iyi
uygulamaları paylaşmak, kapasite geliştirmeye destek vermek, bağlantılar kurmak
ve KOBİ’lerin etkinliğini arttırmak.
Danışmanlık
hizmetleri
Birliklere,
hükümet organlarına ve KOBİ derneklerine, üyelerinin; piyasalara, küresel değer
zincirlerine ve finansmana erişimini geliştirmek amacıyla önerilerde bulunmak,
kılavuz ilkeler belirlemek, kapasite geliştirme hizmeti ve teknik destek
sağlamak.
KOBİ Market
KOBİ’ler
arası küresel bağlantıları ve ticareti desteklemek için bir elektronik platform
tasarlamak ve uygulamaya geçirmek; KOBİ’ler ile küresel değer zincirleri
arasında bağlantı kurmak; kapasite artırımına yönelik bilgilendirme hizmeti
sunmak; finansmana erişimi kolaylaştırmak.
Kaynak: dunya.com