Türkiye'de
2002-2016 döneminde havayoluyla yapılan ihracat 2,3 milyar dolardan 17,7 milyar dolara
çıktı.
Türkiye
İstatistik Kurumu verilerinden derlediği bilgilere göre, 2002 yılından sonraki
ulaştırma politikalarıyla tüm vatandaşların kullanma imkanına kavuştuğu
havayolu, ihracat için de önemli bir kanal oldu.
Türkiye, son
15 yılda ihracatını 36 milyar 60 milyon dolardan yaklaşık 4 katına çıkararak
142,5 milyar dolara yükseltti. Havayoluyla ihracat tutarı son 15 yılda 7,5
katına çıktı. 2002 yılında 2,3 milyar dolar olan havayolu ile ihracat tutarı,
geçen yıl sonunda 17,7 milyar doları aştı. Söz konusu dönemde karayoluyla
gerçekleştirilen ihracat ise 16,4 milyar dolardan 44,8 milyar dolara yükseldi.
Denizyoluyla
ihracat tutarı da 2002 yılında 17 milyar dolarken, geçen yıl sonu itibarıyla 78
milyar doları aştı. Demiryolu ile ihracat tutarı ise aynı dönemde dalgalı bir
seyir izledi. 2002'de ihracatın 249,4 milyon dolarını demiryolları üzerinden
gerçekleştirilirken, bu tutar 2008'de 1,3 milyar dolara kadar yükseldi, ancak
geçen yıl sonu itibarıyla 641 milyon dolara kadar geriledi.
'Hava kargo
vazgeçilmez'
Uluslararası
Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu
Başkanı Emre Eldener, özellikle Türk Hava Yollarının sefer ve destinasyon
sayısındaki artışın hava kargo kapasitesine pozitif etki ettiğine işaret etti.
Eldener,
havayolu yolcu sayısındaki artışa paralel olarak yolcu uçaklarındaki taşıma
kapasitesinin de arttığını belirterek, havayollarının, kargo kapasitelerini
doldurabilmek için ihracatçılara fırsatlar sunduğunu söyledi. Eldener, şunları
kaydetti:
"Havayolunun
halkın yolu olması sürecinde navlun maliyetleri çok düştü. Bu ihracatçının hava
kargo bedellerinden ürkmemesini sağladı. Sol şeritte giden bir ekonomide hava
kargo vazgeçilmez taşıma modu haline geldi. Türkiye'de geçen yılki ihracatın
yaklaşık yüzde 11'i havayoluyla gerçekleştirildi. Türkiye'nin çevresindeki bazı
ülkelerde yaşanan güvenlik sorunları da kara, demir ve denizyoluyla ihracata
olumsuz etki etti. Suriye ve Irak'taki problemler nedeniyle Suudi Arabistan,
Katar ve Dubai gibi ülkelere ihracatın önemli bir kısmı havayoluyla
gerçekleştirilir oldu."
Eldener,
elektronik ticarette de hızlı teslimat nedeniyle havayoluyla taşımacılığın
tercih edildiğini vurgulayarak, "Türkiye Afrika'nın iç kısımlarında dahi
çok büyük anlaşmalara imza attı. Söz konusu coğrafyaya deniz, demir veya
karayolu ile ulaşmak çok fazla mümkün değil. Bu sebeple Afrika'ya havayoluyla
ihracat gelecekte artacaktır." değerlendirmelerinde bulundu.
Kaynak: dunya.com