Değişen
ekonomik dengeler ve sosyal alışkanlıklar posta, kargo taşımacılığını da hızla
dönüştürüyor.
E-ticaretin
cirosu tahminlerin üzerinde büyürken, kargo sistemlerindeki teknoloji ve hizmet
kalitesi de gelişiyor. İnternetten sipariş edilen bir ürünün el değmeden
depodan çıkmasına ve dronelarla teslim edilmesine galiba az kaldı.
Dijital
iletişim olanaklarının gelişmesi ile birlikte mektup, fatura başta olmak üzere
posta dağıtımlarında bir dönüşüm oldu. Mektuplar, faturalar e-mail ile
gönderilmeye başlanırken, özellikle e-ticaretin gelişimi ile birlikte kargo
taşımaları da gelişti. Son zamanlarda ise özel hizmetler sunan teslimat
firmalarının sayısında ciddi bir artış görünüyor.
Sektör
içerisinden en güncel anketin sonuçları
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bünyesinde uzman yardımcısı olarak görev
yapan Derya Akbulut’un kargo taşımacılığı hakkında hazırladığı bir tez
çalışması geçtiğimiz aylarda yayınlandı. Bu çalışmada sektörün üst düzey
yöneticileri ile yapılan anketlerin sonuçları önemli fikirler ortaya koydu.
Türkiye’de
kargo taşımacılığı alanında faaliyet gösteren firmalarla yapılan anket
sonuçlarına göre elde edilen bilgiler doğrultusunda Türkiye’deki kargo
firmalarının en çok taşıdıkları ürünler; E- ticaret ürünleri (kişisel bakım
ürünleri, elektronik cihazlar), Paket gönderiler (tekstil ürünleri, makine
parçası vb.), Stand taşımacılığı, Pazarlama ürünleri, Özel ve hassas ürünler,
Bireysel gönderimler (giyecek, yiyecek, kitap, hediyelik eşya), Banka kartları
olarak sıralandı.
Anket
sonuçlarına göre ülkemizde kargo sektörünün büyümesini engelleyen ya da
yavaşlatan unsurlar ise şöyle sıralandı; Altyapı yetersizlikleri, Gümrük
yönetmelikleri, Komşu ülkelerdeki siyasi belirsizlik, Evrensel hizmet fonu
kesintisi (%2) ve artan maliyetler, Kargo firmalarının uyguladıkları fiyat
politikaları, Firmalara uygulanan cezalar.
Kargo
firmalarının beklentileri neler?
Posta ve
Kargo Taşımacılığında Dönüşüm Hızlandı
Tez
çalışmasında öne çıkan bir soru da gelişmiş ülkelerde olan ve ülkemizde olmayan
özellikler ile firmaların yaşadıkları en temel sorunlar oldu. Katılımcılar
aşağıdaki sorunları, eksiklikleri ön plana çıkardılar; Elektronik altyapı ve
otomasyon teknolojileri eksikliği, Posta kodunun etkin kullanılamaması, adres
standartlarının ve adres devamlılığının bulunmaması (Avrupa’da etkin kullanılan
posta kodu sistemiyle varış yerlerinin bulunması kolay olmaktadır. Türkiye’de
değişen adres bilgilerinden dolayı adres bulmada problemler yaşanmaktadır.),
Teslim koşulları farklılığı (yurtdışında faaliyet gösteren firmalarda alıcıya
teslim şartı olmadığından kapıya bırakma gibi bir adres teslim seçeneği bulunmaktadır.
Bu durumunun sonucu olarak yurtdışında aktif olarak kullanılan kargomatik gibi
sistemler Türkiye’de uygulanamamaktadır.), Varış noktasındaki adreslerin adres
kayıt sisteminin karışık yapısından ve sürekli değişmesinden dolayı kolay
bulunamaması, Kalifiye iş gücünün azlığı, Kargoları ambarların ve lojistik
firmaların da taşıması, yetki belgesi faaliyet alanlarının kesin çizgilerle
ayrılmamış olması ve bu nedenle sektörün pazardan pay kaybetmesi, Adres alım
veya teslim esnasında müşterilerin belirtilen adreslerde bulunamaması, ihbar
notu bırakılarak şubeden alınması beklenen kargoların, müşteriler tarafından
tekrar dağıtıma çıkarılmasının istenmesi, E-ticaret üzerinden satın alınan
ürünlerin ayıplı mal olması veya kargoda hasar görmesi durumlarında yapılacak
olan prosedürlerin net bir şekilde belli olmaması, Yeni Posta Hizmetleri
Kanunu’yla ilgili yapılan düzenlemelerin sektör tarafından tam anlaşılamaması,
Yetki belgesine kaydedilen sözleşmeli araç sayısının sahip olunan özmal taşıt
sayısının 10 katı iken daha sonra 4 katına düşürülmesi, Ortak taşıma için
yayınlanan genelgenin kalıcı olmaması ve yıllar bazında yenilenmesi, Bakanlığa
yapılan kargo şikayetleri sonucunda kargo firmalarına hem idari para cezası
kesilip hem de uyarı verilmesi, kişinin zararının tazmin edildiği, müşteriyle
uzlaşıldığı durumlarda da bu cezaların uygulanması, Yurtiçi kargo taşımacılığı
alanında acentelik yapan G3 yetki belgesine araç kaydı yapma yetkisinin
tanınmaması, Bakanlıkça belirlenen teslim süreleri gün olarak geçmesi; söz
konusu sürenin iş günü mü yoksa takvim günü mü belli olmadığından tatil
günlerinde teslimatta gecikmeler yaşandığında müşterilerle sıkıntı yaşanması,
Teslimatı sağlanamayıp elde kalan gönderilere yapılacak işlem ve ayıplı mal
gönderenlere yapılacak işlemler hakkında mevzuata hüküm konulması.
Kaynak: kargohaber.com