Rusya ile
Türkiye arasında yaşanan ticari gerginlik yıla büyük beklentiyle giren
kostercileri vurdu. Global denizcilik piyasalarındaki hızlı yükselişe rağmen
kosterciler yılın ilk 4 ayında beklediği performansı gösteremedi. Sektörde
umutlar temmuza ertelendi.
Rusya ile
Türkiye arasındaki ticari gerginlik kostercilerin işlerini düşürdü. Global
denizcilik piyasalarındaki hızlı yükselişe rağmen kosterciler yılın ilk 4
ayında beklediği performansı gösteremedi. Noel sonrası ciddi bir toparlanma
bekleyen ancak umduğunu bulamayan kosterciler umutları temmuz ayına erteledi.
Rus brokerler Rusya ve Türkiye’nin hububat ve domates restleşmesinin temmuzda
son bulacağını öngörüyor. Çelik fiyatlarındaki artışın da Karadeniz’e olumlu
yansıması bekleniyor.
Konteynere
kayış da etkiledi
Uluslararası
denizcilik piyasalarındaki hızlı yükseliş sürüyor. Büyük tonajda yılın ilk dört
ayında navlun yüzde 30’dan fazla arttı. Baltık koster filosu yükselişte. Ancak
Karadeniz’de faaliyet gösteren Türk koster piyasında beklenen iyileşmenin
olmadığını dile getiren İstanbul Navlun Endeksi (İstfix) Yönetim Kurulu Başkanı
Salih Zeki Çakır, “Bu bölgede en büyük potansiyel Rusya ve Türkiye.
Kostercilerin bölgede en önemli müşterisi Rus tüccarlar ve Türk alıcılar ile
satıcılar. İki ülke arasındaki ticarette daralma olunca doğrudan bu bölge
ticaretini olumsuz etkiliyor. Bu da doğrudan taşımaya yansıyor. Ana nedeni bu.
Diğer bir neden de konteyner navlunları çok düşünce bölgedeki yükler yüzde 10
civarında konteynere kaydı. Koyteyner operasyonel olarak daha kolay geliyor.
Bundan kaynaklı da bir düşüş var. Ancak konteyner navlunları artışa devam
ederse ton başına konteyner navlunu kosterle rekabet edemeyebilir. Koster
navlunları olumlu etkilenir. Bizim bölgemizde piyasayı olumsuz etkileyen bir
diğer neden de kötü hava koşulları oldu. Kış ayları oldukça sert geçti. Ama
genel olarak 2017’de bölge ticaretinde bir artış var. Avrupa ülkelerinde arap
ülkelerinde iyileşme var” diye konuştu.
İstfix Uzmanı
Engin Koçak da ocak-nisan döneminde baltık koster piysasındaki gibi bir artış
beklentileri olduğunu ifade ederek,“ Petrol fiyatlarındaki yükselişe rağmen
Baltık’taki koster hızlı yükseliyor. Baltık-Kontinen arasındaki koster
navlunları noel seviyelerini yakalaşım durumda. Ocak ayında çok sert düşüş
olmadığı için noel sonrası beklentilerimiz yüksekti. Endeksin 650 puanlara
kadar çıkmasını öngörüyorduk. Ancak 620 puanlara çıktıktan sonra tekar 600’e
indi biz yükselme beklerken. Ama yine de geçen yıldan iyiyiz. Rusya ile ile
yaşanan gelişmeler, jeopolitik sebepler ve emtia piyasındaki gelişmeler bunda
etkili oldu” dedi.
Referandum
süreci hurda teşvikindeki beklentileri geciktirdi
Yaşlı Türk
koster fi losunun yenilenmesi için bakanlığın yaklaşık 2 yıl önce çıkarttığı
hurda teşvik kanununun sektörün beklentilerini karşılamadığını ve armatörlerin
henüz bu teşvikten yararlanamadığını hatırlatan Salih Zeki Çakır, “Refarandum
süreci hurda teşviki konusundaki gelişmeleri geciktirdi. Biz taleplerimizi
yineledik. Kanunun beklentilerimiz doğrultusunda düzeltilmesi lazım. Bu
şekliyle verimli olamıyor, kimse bu şartlarda gemi yenileyemiyor. Kanunun
yenilenmesi şart. Teşvik miktarı artırılmalı, hurda değeri groston üzerinden
hesaplanmalı. Finasman sorunu çözülmeli. Bu teşviklerin sadece koster fi losu
için değil daha geniş kapsamlı römorkör, tanker, feribot ve Ro-Ro gibi tüm
gemileri kapsaması gerektiğini düşünüyoruz çünkü gemi inşada da işler iyi
gitmiyor. Siparişler çok sıkıntılı” dedi.
Umutlar
Temmuza kaldı
Önümüzdeki
aylara yönelik beklentileri de açıklayan İstanbul Navlun Endeksi Uzmanı Engin
Koçak, nisan ayından sonra Ramazan sonuna kadar piyasanın yatay
seyredebileceğini belirtti. Rusya ve Türkiye’nin hububat ve domates üzerinden
restleşmesinin Rus brokerlerin beklentisine göre Temmuz ayında normale
dönebileceğini aktaran Koçak, temmuzdan sonra piyasaların yeniden yükselişe
geçebileceğini belirterek, “Karadeniz’de yeni hasat hiç fena değil. Çelik
fiyatlarında gözlemlenen artış trendi Karadeniz’den çıkışları arttırabilir.
Çin’de fiyatlar düştüğünde Çin malları ihraç pazarları aramaktalar, bu durum
tersine döner. Avrupa Birliği’nde ciddi bir toparlanma gözlemleniyor.
Avrupa’daki gelişmeler mutlaka Karadeniz - Orta ve Batı Akdeniz ticaretine
olumlu yansır” dedi.
Kaynak: dunya.com