Konteyner
üretimindeki düşüşler nedeniyle siparişlerini alıcılara gönderemeyen
doğaltaşçılar, 2 ayda 60 milyon dolarlık sevkiyatı gerçekleştiremedi.
Üreticiler konteynerlı taşımacılığa alternatif arıyor.
Çinli ve
Hintli alıcıların mermer siparişlerini son 2 aydır konteyner yetersizliği ve
navlun fiyatlarındaki artış nedeniyle sevk edemediklerini dile getiren
mermerciler, sorunun çözümü için armatörlerle bir araya geldi. Yaklaşık 60
milyon dolarlık malın ocakta kaldığını belirten Maden Mermer Üretici ve
Sanayici İş Adamları Derneği (MADSİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Erol Efendioğlu,
ihracatlarını alternatif olarak başlattıkları açık gemi taşımacılığıyla
sürdürdüklerini söyledi.
MADSİAD
organizasyonunda bir araya gelen taraflar konunun çözümü amacıyla görüş
alışverişinde bulundu. Armatörler yaptıkları sunumlarda sorunun kaynağının,
dünya devi Güney Koreli armatör firmasının iflası ve bazı firmalarda birleşmeye
gidilmesiyle yaşanan konteyner üretimindeki düşüşler olduğunu ifade etti. 1,300
dolar olan konteyner maliyetinin 2 bin 300 dolara çıkmasının da üretim
pazarının yüzde 75’ine hakim Çinli firmaları zorda bıraktığını, aynı zamanda
Çin tatili ve İspanyol limanında işçilerin greve gitmesiyle de talep azlığı yaşandığını
aktaran temsilciler, Türkiye’ye yansıtılan navlun fiyatlarının da 400 dolardan
bin dolarlara çıktığını aktardı. Navlun fiyatlarındaki artışın suni olduğuna
vurgu yapan armatörler, fiyatların yavaş yavaş geri çekileceğini açıkladı.
Mermerciler de buldukları orta yol ile sorunun birkaç ay içinde çözüleceğini,
aynı zamanda alternatif olan açık gemi taşıma çözümüyle de ihracatların
süreceğini bildirdi.
MADSİAD
Yönetim Kurulu Başkanı Erol Efendioğlu, “3 yıldır ürün satamadığımız Çin ve
Hindistan pazarı bu yıl açıldı. Fakat bu kez son 2 aydır ürettiğimiz malı sevk
etmek için konteyner bulmakta zorlanıyoruz. Yazın 400 dolar olan navlun
fiyatları 3 kat artarak bin 200 dolara çıktı. Çinlinin, Hintlinin aldığı mal
ocaklarda birikti” dedi. Son 10 yılda konteyner ile 40 milyon ton mermer
taşındığını aktaran Efendioğlu, önümüzdeki 10 yılda ise bu firmalara 60 milyon
tonun üzerinde yük taşıtacaklarını belirtti. Armatör firmalarla yaşanan
sıkıntıların da birkaç ay içinde çözüme kavuşacağını söyleyen Efendioğlu, “Armatörlerden
gelen öneri, İspanya’dan, Libya’dan, Avrupa’dan 20’lik konteynerleri mermer
için daha çok Türkiye’ye sevk edecekleri yönünde. Başka bir deyişle boş
konteynerlerin Avrupa’dan Türkiye’ye sevkini düşünüyorlar” ifadelerini
kullandı.
“Açık gemi
taşımacılığı ile kısmen rahatlayacağız”
Konteyner
sorununun tamamen çözülmesinin zorluğuna vurgu yapan MADSİAD Yönetim Kurulu
Başkan Yardımcısı Erol Yüce de, “2017 doğal taş yılı oldu. Büyüme daha çok
artacağı için farklı projeler geliştirdik. Önceki hafta Bilecik’ten 10 bin ton
civarında mal körfez limanına çektik. Oradan bir açık gemi ile 26 bin 500 ton
gönderiyoruz. Çin’de bunun geniş bir çalışmasını başlattık. 100 bin tonluk 30
civarı Avrupa’ya hurdaya gelen gemileri, Akdeniz’den, Körfez’den İstanbul’dan, Gemlik’ten
açık gemiler yapıp, malımızın en az yüzde 30-40’ını çekerek bu sıkıntıyı
çözebileceğiz. Açık gemi uygulaması kısmen rahatlatacak” dedi.
Halihazırda
300 bin ton civarında mermerin ocakta sevkiyat beklediğin dikkati çeken Yüce,
bu malın 60 milyon dolarlık bir iş hacmi olduğunu ve sorun çözülmezse gelecek
yıllarda katlanan bir stok olacağını anlattı. Yüce, Türkiye’nin Çin’in mermer
ihtiyacının yüzde 75’ini karşıladığını sözlerine ekledi.
Zehra ORUÇ –
DÜNYA
Kaynak: lojiport.com