Karayolu
Taşıma Yönetmelik Taslak Metni, ezber bozan birçok uygulama içeriyor. Metin ile
alfabenin hemen her harfine denk gelen belge sayısı azalacak. Haksız rekabet
bitecek. Artık yükü gönderen de belgesiz firma seçerse sorumlu olacak.
MERSİN
Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Yönetim Kurulu Üyesi ve Lojistik Sektör
Temsilcisi Ufuk Maya, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından
hazırlanan Karayolu Taşıma Yönetmelik Taslak Metni’ni değerlendirdi.
Sektörü orta
ve uzun vadede disipline edecek önemli bir çalışma olduğuna dikkat çeken Maya,
bu taslağın 2018’de hayata geçmesinin beklendiğini hatırlatarak, firmaların şimdiden
bu taslağı iyi değerlendirip kendilerini önümüzdeki sürece hazırlayacak
adımları atmaya başlaması tavsiyesinde bulundu.
Bakanlık
tarafından Karayolu Taşıma Yönetmelik Taslak Metni’nin yayınlandığını kaydeden
Maya, bu metnin yük ve yolcu taşımacılığında birçok reformsal değişiklik
içerdiğini, birçok ilke imza atıldığını anlattı. Taslak Yönetmeliğin
lojistikçiden ithalatçıya, ihracatçıdan şoföre, yolcuya kadar her kesimi
ilgilendiren maddeler taşıdığını vurgulayan Maya, "Lojistik sektörünün
gelişmesine katkı koyacak bir düzenleme. Sektörde haksız rekabeti büyük ölçüde
önlemeye yönelik hazırlanmış bir taslak"dedi. Bireysel taşıma yapan
firmaları bir miktar yoracak değişiklikler içermesine rağmen orta ve uzun
vadede sektörü disipline edecek, kalitesini artıracak önemli detaylar
içerdiğini kaydeden Maya, yeni sürece hazırlık için firmaların önünde iyi bir
zaman olduğunu kaydetti.
LOJİSTİĞE
GEÇİŞİN ÖNEMLİ BİR ADIMI OLACAK
Mevcut
durumda sektörde ciddi bir kavram karmaşası yaşandığını anlatan Ufuk Maya, bu
taslağın mevcut karmaşayı ortadan kaldırmaya yönelik maddeler içerdiğine de
değindi. Bu düzenlemelerle nakliyecilik, kamyonculuk gibi kavramların yerini
gerçek anlamıyla lojistik kavramına bırakacağını dile getiren Maya, taslağın
detaylarına yönelik şu bilgileri verdi:
"Öncelikle
en çok önemsediğimiz konu haksız rekabeti ortadan kaldıracak adımlar atılması.
Yeni taslak ile şirketler haksız rekabetten korunmuş olacak. Belgesiz
taşımacılık yapılmasının önüne geçilecek. Sektörde faaliyet gösterebilmenin
kriterlerinin yeniden elden geçirilerek belli bir standart yakalandığı,
kalitenin artırılmasına yönelik adımlar atıldığını görüyoruz. Bu adımları biraz
açacak olursam öncelikle yetki belgesi türlerinde yapılan sadeleştirmeden
bahsedebilirim. Taslak Yönetmelikle yetki belgesi türleri sadeleştirilerek 13’e
düşürülmesi planlanıyor. Bu sayede belge karmaşası çok fazla yaşanmayacak.
Ayrıca her belgenin işlevi de açık, açık belirtilmiş olması da önemli. Ardından
bu belgelerin kontrolünün sağlanacağı önemli bir sisteme geçiliyor."
Kısa adı
U-ETDS olan Ulaştırma Elektronik Takip ve Denetim Sistemi’nin geleceği
bilgisini de veren Maya bu konuda şunları söyledi:
"Bu,
gerçek ve tüzel kişilerin faaliyetlerine ilişkin bakanlıkça verilerin
tutulduğu, gerektiğinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarıyla veri paylaşımına
açık olabileceği bir sistem. Bu sistemde K, L, P ve R yetki belgesi sahipleri
taşımasını üstlendikleri eşyalar için fatura, e-fatura, irsaliye, e-irsaliye
bilgileriyle birlikte istenen bazı başka bilgileri eşyanın kabul edildiği
saatten en geç 6 saat sonrasına kadar U-EDTS’ye tam ve doğru olarak işlemesi
gerekecek. Zorunlu tutulan bu sistem belki başlangıçta alışık olmadıkları için
firmalarımızı zorlayabilir ama bu sistem sayesinde tüm taşımalar kayıt altına
alınacak. Bu sayede yetki belgesine sahip olup olmadıkları kontrol edilecek ve
hem sektörde ciddi bir düzelme yaşanacak hem de haksız rekabetin büyük ölçüde
önüne geçilecek."
İLK KEZ YÜK
GÖNDEREN DE SORUMLU OLACAK
Taslağın ilk
kez yalnızca taşımacı firmaları değil, yük gönderen firmaları da sorumlu
tutacak maddeler içerdiğini de işaret eden Ufuk Maya, "Bu da oldukça
önemsediğimiz bir konu. Yeni düzenleme yük gönderen kişiye belgesiz firmalarla
taşıma yapılmaması konusunda hukuki sorumluluklar veriyor. Bu sayede belgesiz
firmalarla yük taşıtılmasının önüne geçiliyor. Daha önce böyle bir sorumluluk
yoktu. İlk kez hayata geçirilmesi planlanıyor. Yani gönderim yapacak kişiler
gönderilerini teslim etmeden önce gerçek ya da tüzel kişiliğin yetki belgesi
olup olmadığını kontrol etmek ve ettirmekten sorumlu tutuluyor."
Ulaştırma
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın bu yönetmelik taslağı ile daha önce
disiplin altına aldığı lojistik sektörünü biraz daha kontrol edilebilir hale
getirdiğini vurgulayan Maya, bu sayede Türkiye’nin Lojistik Performans
İndeksi’nde üst sıralara çıkabileceğine inandığını, bu nedenle sektör
temsilcilerinin taslağı dikkatlice gözden geçirip pozisyon almasının önem
taşıdığını sözlerine ekledi.
Ali Ekber ŞEN
/ DHA – HÜRRİYET
Kaynak:
lojiport.com