Mersin’de
lojistik sektörünün ara eleman ihtiyacını gidermek için yüksek bütçeli AB
projesi hazırlanıyor. Kurulacak Lojistik Teknoloji Merkezi’nde eğitimler
simülasyon cihazları yardımı ile gerçekleştirilecek. Sektörün diğer bir projesi
de nakliyeciler sitesi.
İstanbul’dan sonra Türkiye’nin 2’nci büyük
araç filosuna sahip kenti Mersin, lojistikte liderliği hedefl iyor. 4 milyon
euro yatırımla Mersin’e Lojistik Teknoloji Merkezi kurulması için kolları
sıvayan sektör temsilcileri, simülasyon cihazlarıyla sektöre ara elaman
yetiştirilmesini kolaylaştıracak projenin etüt çalışmalarına başladı.
Mersin
Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Yönetim Kurulu Üyesi ve Lojistik Sektör
Temsilcisi Ufuk Maya, doğal bir lojistik merkezi konumundaki Mersin’in bu
potansiyelini daha iyi değerlendirmesine imkân sağlayacak Lojistik Teknoloji
Merkezi projesinde altyapı çalışmalarına başladıklarını açıkladı. Sektörün
büyük ihtiyaç duyduğu ara elaman yetiştirilmesi konusunda hayati öneme sahip
olacak projenin, simülasyon cihazları yardımıyla bu talebe cevap verebileceğini
anlatan Maya, “Proje hayata geçtiğinde ileri teknoloji kullanacağımız
simülasyon cihazlarıyla nitelikli eleman yetiştireceğiz. Ayrıca tüm lojistik
potansiyelimizi değerlendirerek, Ar-Ge çalışmalarını daha disiplinli bir
şekilde hayata geçirebileceğiz” dedi. 4 milyon euro bedelli projenin, bütçe
desteği için AB hibe programına sunulacağını dile getiren Maya, “Türkiye’nin en
yüksek bütçeli AB projesini hazırlıyoruz” diye konuştu.
Lojistik
Teknoloji Merkezi’nin ardından Mersin’e Nakliyeciler sitesi kurulması
çalışmalarını da hızlandıracaklarını savunan Maya, Mersin’e yakışan bir
kompleks yapmak istediklerini anlattı.
Firmalar
kendini değişime hazırlamalı
Mersin’e
kurulacak Lojistik Teknoloji Merkezi ve Nakliyeciler Sitesi’nin sektöre büyük
ivme katacağına inandıklarını belirten Maya, firmaların değişim ve dönüşüm
sürecine geçişte sorun yaşamamaları için altyapı hazırlığı yapmaları
gerektiğini vurguladı.
Ulaştırma
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından hazırlanan Karayolu Taşıma
Yönetmelik Taslak Metni’nin de önümüzdeki yıl hayata geçmesinin beklendiğini
hatırlatan Maya, taslağın sektörü orta ve uzun vadede disipline edecek önemli
bir çalışma olduğuna dikkat çekti. Taslak Yönetmeliğin lojistikçiden
ithalatçıya, ihracatçıdan şoföre, yolcuya kadar her kesimi ilgilendiren
maddeler taşıdığını vurgulayan Maya, “Yeni düzenlemeler lojistik sektörünün
gelişmesine katkı koyacak. Sektörde haksız rekabeti büyük ölçüde önlemeye
yönelik bir taslak hazırlanmış” dedi. Taslağın bireysel taşıma yapan firmaları
bir miktar yoracak değişiklikler içermesine rağmen orta ve uzun vadede sektörü
disipline edecek, kalitesini artıracak önemli detaylar içerdiğini kaydeden
Maya, yeni sürece hazırlık için firmaların önünde iyi bir zaman olduğunu
kaydetti. Mevcut durumda sektörde ciddi bir kavram karmaşası yaşandığını
anlatan Maya, bu taslağın mevcut karmaşayı ortadan kaldırmaya yönelik maddeler
içerdiğine de değindi. Maya, bu düzenlemelerle nakliyecilik, kamyonculuk gibi
kavramların yerini gerçek anlamıyla lojistik kavramına bırakacağını dile
getirdi.
Tüm taşımalar
kayıt altına alınacak
Yeni taslağın
şirketleri haksız rekabetten koruyacağını kaydeden Maya, “Belgesiz taşımacılık
yapılmasının önüne geçilecek. Taslak yönetmelikle yetki belgesi türleri
sadeleştirilerek 13’e düşürülecek. Bu sayede belge karmaşası çok fazla
yaşanmayacak. Ardından bu belgelerin kontrolünün sağlanacağı önemli bir sisteme
geçiliyor. Kısa adı U-ETDS olan Ulaştırma Elektronik Takip ve Denetim Sistemi
geliyor. Bu, gerçek ve tüzel kişilerin faaliyetlerine ilişkin bakanlıkça
verilerin tutulduğu, gerektiğinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarıyla veri
paylaşımına açık olabileceği bir sistem. Bu sistemde K, L, P ve R yetki belgesi
sahipleri taşımasını üstlendikleri eşyalar için fatura, e-fatura, irsaliye,
e-irsaliye bilgileriyle birlikte istenen bazı başka bilgileri eşyanın kabul
edildiği saatten en geç 6 saat sonrasına kadar U-EDTS’ye tam ve doğru olarak
işlemesi gerekecek. Bu sistem sayesinde tüm taşımalar kayıt altına alınacak”
diye konuştu.
İlk kez, yük
gönderen de sorumlu tutulacak
Karayolu
Taşıma Yönetmelik Taslağı ile ilgili görüşlerini de paylaşan Ufuk Maya, ilk kez
yalnızca taşımacı firmaları değil, yük gönderen firmaları da sorumlu tutacak
maddeler içerdiğini de dile getirdi. Maya, “Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı bu Yönetmelik Taslağı ile daha önce disiplin altına aldığı lojistik
sektörünü biraz daha kontrol edilebilir hale getirdi. Bu sayede Türkiye
Lojistik Performans Endeksi’nde üst sıralara çıkabilecek. Sektör temsilcileri
taslağı dikkatlice gözden geçirip pozisyon almalıdır” dedi.
Kaynak: dunya.com