Dünyadaki
konteyner devlerinin birbiri ardına batması Türkiye ihracatını da sarstı.
Türkiye’nin siparişleri Yunanlı armatörlerin kontrolüne geçerken fiyatlar da
karaborsada belirleniyor. Haziranda 400 milyon dolarlık risk var.
Küresel
ticarette yaşanan konteyner krizi Türkiye'nin ihracatını tehdit etmeye başladı.
Dünya konteyner üretiminin yüzde 12'sini karşılayan Güney Koreli Hanjin'in
batması ile başlayan kriz domino etkisi yaptı. Hanjin'in ardından 8 konteyner
firması daha iflasını isterken son kurban da Türkiye için yılda 5 bin adet
konteyner üreten Tayvanlı üretci Yang Ming oldu. Şirketin 20 milyar dolara
çıkan borcunu döndüremediği üretimleri aksattığı ifade edildi. Türkiye'den
birçok firma konteyner siparişlerinin gelmemesi ve fiyatların tavan yapması
nedeni ile zor günler geçiriyor. Yaşanan kriz komşu Yunanistan ile de ipleri
gerdi. İhracatçının iddiasına göre küresel taşımacılıkta önemli bir role sahip
olan yunan armatörler, aralarında Türkiye'nin de bulunduğu bazı ülkelere
gelecek olan siparişlere el koydu. En az 10 bin konteynerin Yunanlı armatörlerin
dayatması ile Türk firmalarına ulaşmadığını söyleyen ihracatçılar, "Batan
şirketlerin mallarına büyük armatörler el koydu. Bizden kendileri ile anlaşma
yapmamızı istiyorlar ancak fiyatlar iki kat yükseldi" açıklaması yaptı.
FİYATLAR
KARABORSA
Konuyla
ilgili olarak Türkiye İhracatçılar Meclisi de (TİM) özel bir çalışma başlattı.
TİM Lojistik Konseyi Başkanı Bülent Aymen, 2017 yılı başından itibaren yükselme
trendine giren ihracata, konteyner temininde yaşanan sıkıntıların gölge
düşürdüğünü söyledi. Aymen şöyle devam etti: "Konteyner piyasasını domine
eden üç büyük konteyner hattı ve bunların gemilerini kullanan diğer küçük
hatlar bir araya gelerek konteyner temininde ihracatçılara zorluk çıkarmaya
başladılar. Örnek vermek gerekirse ocak ayında 150 dolar olan Şangay konteyner
fiyatı 400 dolara, bin 250 dolar olan Cidde konteyner fiyatı 2 bin dolara, 900
dolar olan Darüselam fiyatı 2 bin 500 dolara yükseltildi. Hemen hemen her hafta
yüzde 10-15 arası navlunlarda artış yapan bu fırsatçıların girişimi, ihracattaki
yükselişi yavaşlatıyor" dedi.
'SORUN İHRACATÇILARI
ENDİŞELENDİRİYOR'
Lojistik
firmalarının ihracattaki artışa doğru orantılı şekilde konteynır ve liman
seferlerinin sayısında artırıma gitmesi gerektiğini belirten Aymen, "Bu
firmaların hangi maksatla konteynırlarda karaborsa oluşturduklarını ve
ihracatçıya köstek olduğunu bilmiyoruz. Ancak bu sorun ihracatçıları
endişelendirmeye başladı. Tüm zorluklara rağmen ihracatta artış trendini
yakalamışken yapılan bu keyfi uygulamalardan endişeliyiz. Rekabet gücümüzde ve
ihracatta kayıp yaşanmaması için bu sorunun bir an önce çözülmesi
gerekiyor" diye konuştu.
Metin CAN –
SABAH
Kaynak: lojiport.com