Üç kıtada
küresel GSYH’nin üçte birini ve dünya nüfusunun 4.5 milyarını oluşturan 65 ülkeyi
yol, demiryolları ve limanlara bağlayacak proje kapsamında şimdiye kadar 304
milyar dolarlık harcama yapıldı.
Çin, dünyanın
en büyük ekonomisi basamaklarını büyük bir hızla tırmanarak kısa sürede
ikinciliğe oturdu. Şimdi ise küresel ticareti şekillendirecek dev ulaşım
projesiyle dünyadaki rolünü daha da pekiştirecek. Dünyanın en büyük ulaşım
projesi olarak görülen Çin’in ‘Tek Kuşak-Tek Yol’, diğer bir adıyla Modern
İpekyolu Projesi Pekin’de 14-15 Mayıs tarihlerinde yapılacak zirveyle hayata
geçiriliyor.
Asya, Afrika
ve Avrupa’yı birbirine bağlamayı hedefleyen projeye yönelik bu ilk zirvede Çin
Devlet Başkanı Şi Cinping, Çin’in “Tek Kuşak, Tek Yol” ismini verdiği
karayolları, trenyolları, limanlar ve enerji nakil hatlarını içeren milyarlarca
dolarlık altyapı yatırım girişimini dev bir forumla dünyaya tanıtacak. Asyalı
liderlerin çoğunluğu dahil olmak üzere 110 ülke temsilcisi İpek Yolu zirvesi
için Pekin’de toplanacaklar.
‘Kuşak ve
Yol’ projesini etap etap hayata geçirmek isteyen Çin, Rusya üzerinden, ‘Kuzey
Koridoru’na, İran üzerinden de, ‘Güney Hattı’na işlerlik kazandırmayı
amaçlarken, Türkiye ve Avrupa’yı da Orta Asya Cumhuriyetleri, Afganistan,
Pakistan ve Çin’e bağlayacak, ‘Orta Koridor’ için projeler yürütüyor. Proje,
Asya, Avrupa, Ortadoğu ve Afrika’yı; yollar, limanlar, demiryolları,
havaalanları, elektrik şebeki ve hatta fiber optik ağlarla vasıtasıyla lojiktik
ve ulaşım açısından birleştirmeyi amaçlıyor. Oxford Economics verilerine göre
proje, küresel GSYH’nin üçte birini oluşturan 65 ülkeyi ve dünya nüfusunun 4.5
milyarını kapsıyor. Proje kapsamında şimdiye kadar 304 milyar dolarlık harcama
yapıldığı belirtiliyor.
Bir Kuşak,
Bir Yol’ adlı modern İpek yolu projesi, Çin’in kara ve denizden Batı’ya
ekonomik atılım hamlesi olarak ortaya çıktı. Çin, bu proje için 2014 yılında
İpek Yolu Ekonomik Kuşağı Fonu kurdu ve bu fona 40 milyar dolar kaynak ayırdı.
Bu projeye destek için de Kasım 2014’te 50 milyar dolar yatırımla Asya Altyapı
Yatırım Bankası’nı kurdu. Türkiye de bu bankada kurucu üye olarak yer aldı.
Erdoğan'da
zirveye katılacak
Cumhurbaşkanı
Recep Tayyip Erdoğan, Çin Devlet Başkanı’nın daveti üzerine, Pekin’de
düzenlenecek ‘Kuşak ve Yol Zirvesi’ne katılacak. Türkiye’nin şu ana kadar
gerçekleştirdiği Marmaray, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Bakü- Tiflis-Kars ve
Edirne- Kars demiryolu projeleri, modern İpek yolu’nun orta koridorunu
oluşturuyor. Koridorun, bütün halinde çalışır hale gelmesi durumunda Çin ile
Türkiye arasındaki sevkiyat süresi 30 günden 10 güne düşecek. Yine Pekin’den
deniz yolu ile 2 ayda teslim edilen ürünler, 2 haftadan kısa sürede İstanbul’da
olacak. Karayolu mesafesinde de 3 bin kilometrelik azalma sağlanacak.
Kaynak: dunya.com