Temel olarak
Çin’i karayolu üzerinden Avrupa’ya bağlayacak olan İpek Yolu projesi, hem
demiryolu hem de karayolunda milyarlarca dolarlık altyapı yatırımını da
beraberinde getirecek.
Çin Devlet
Başkanı Şi Cinping’in 3 yıl önce duyurduğu, tarihi İpekyolu’nun yeniden
canlandırılmasını öngören Bir Kuşak Bir Yol projesi kapsamında, İpek Yolu’nun
önemli bir kısmına ev sahipliği yapan Türkiye’de önemli projelere hazırlanıyor.
Temel olarak
Çin’i karayolu üzerinden Avrupa’ya bağlayacak olan proje, hem demiryolu hem de
karayolunda milyarlarca dolarlık altyapı yatırımını da beraberinde getirecek.
TEPAV
Direktörü Prof. Dr. Güven Sak, Türkiye’nin İpekyolu’nun çok stratejik bir
noktasında bulunduğunun altını çizerken, Çin’den Batı’ya mal akışının
hızlandırılmasında Türk şirketlere milyarlarca dolarlık altyapı işinden proje
üstlenme imkanı doğuracağını kaydetti. Sak, aynı zamanda karayolu ve demiryolu
taşımacılık sektörlerinde de büyük gelişme beklediğini bildirdi.
Marmaray ve
Bakü-Tiflis Kars projelerinin tamamlanmasıyla birlikte, ‘dünyanın fabrikası’
olarak nitelendirilen Çin, demiryolu üzerinden kesintisiz olarak Avrupa’ya
bağlanacak. Modern İpekyolu aynı zamanda, Türkiye ile Çin’i, Hazar Denizi ve
Orta Asya ülkeleri üzerinden birbirine bağlayacak.
Cumhurbaşkanı
Recep Tayyip Erdoğan, hafta sonu Çin’de 29 ülkenin devlet başkanı düzeyinde
katıldığı Kuşak ve Yol Uluslararası İşbirliği Forumu’nda Türkiye’yi temsil etti
ve bu ziyarette aynı zamanda Türkiye ile Çin arasında çeşitli konularda
uluslararası anlaşmalara imza atıldı.
TEPAV
Direktörü Güven Sak: Altyapı projeleri öne çıkacak
Gelişmeleri
DÜNYA’ya değerlendiren TEPAV Direktörü Prof. Dr. Güven Sak, 2013’te Çin Devlet
Başkanı Şi Cinping’in ortaya attığı Bir Kuşak Bir Yol’un temel amacının
Asya’nın küresel ekonomiye entegrasyonunun sağlanması olduğunu söyledi. TOBB’un
partneri US Chamber’in de yıllar önce bu konuda çalışma yaptığını dile getiren
Sak, bugüne kadar Çin’in hep kıyı bölgelerinin geliştiğini ve artık limanların
çok yoğun trafiğe maruz kaldığını anlattı. Çin mallarının Asya üzerinden
taşınmasının adeta bir zorunluluk haline geldiğini belirten Sak, bunun da
milyarlarca dolarlık altyapı yatırımı ihtiyacını ortaya çıkardığını söyledi.
Bunu Çin’in tek başına yapamayacağını ve yolun geçtiği ülkelerin bir kısmının
da bunun altından kalkacak altyapıya sahip olmadığını dile getiren Sak,
“Örneğin Pakistan’ın altyapısın” Çin yapacak. Hem tren yolu, hem otoyolu ve hem
de fiber altyapının düzenlenmesi gerekiyor. Burada Çin’den Pakistan’a bir
ekonomi koridoru oluşturulacak. Bu projelerin hepsinde Türk iş dünyasının
Çinlilerle birlikte davranma imkanı var” dedi.
Altyapı
yatırımları yanı sıra ülkeler arasında düzenleme, trafik kuralları ve TIR
sistemine ilişkin de kuralların olması gerektiğine vurgu yapan Sak, “Geçiş
ülkelerinin bir çoğunda, Avrupa’da alışık olduğumuz standartlar yok, Türkiye bu
ülkelere yakınlığı yönüyle de avantajlı bir durumda” ifadelerini kullandı. Bu
yolun canlanmasıyla birlikte Türkiye’nin transit ticarette de çok önemli bir
konuma ulaşacağını belirten Sak, “Çin mallarının Avrupa’ya ulaşması için Hazar
ve Azerbaycan üzerinden Türkiye’ye gelmesi gerekiyor. Bu noktada, Azerbaycan,
Gürcistan ve Ermenistan da önemli olacak. Ayrıca Pakistan ve İran koridoru da
önem kazanacak. Eğer koridor Türkiye üzerinden de geçerse yeni bir imkan ortaya
çıkacak ve Panama, Süveyş Kanalı gibi işletmecilik ve hizmet yönünden de önemli
bir imkan doğacak" değerlendirmesini yaptı.
Güzergahta
halen İran ve Polonya’nın çok güçlü taşımacılık ağına sahip olduğuna dikkat
çeken Güven Sak, Türkiye’nin de TIR filosu ve karayolu taşımacılık ağının güçleneceğini
anlattı.
Cinping:
Küresel barış için kaynaklar etkin kullanılmalı
Çin Devlet
Başkanı Şi Cinping, Çin’de düzenlenen uluslararası toplantıda yaptığı
konuşmada, Kuşak ve Yol inisiyatifinin Çin tarafından öne sürülmesine rağmen,
tüm dünya ülkelerine ait olduğunu ve hiçbir ülkenin dışlanmadığını belirtti.
Dünya ülkelerinin birbirlerine olan bağımlılığının günden güne arttığı ve
küresel meydan okumaların yaşandığı bir dönemde, tek bir ülkenin gücüyle
sorunun çözülemeyeceğini vurgulayan Cinping, küresel barışın ve istikrarın
ancak kaynakların etkili kullanılmasıyla sağlanabileceğini söyledi.
Zeybekci:
Türkiye büyük bir yatırım alanına dönüşecek
Ekonomi
Bakanı Nihat Zeybekci, Çin Ulusal Radyosu’na yaptığı değerlendirmede, proje ile
Türkiye’nin önemli bir yatırım alanı haline geleceğini söyledi. Bu kapsamda,
Türkiye ile Çin ve güzergahta bulunan diğer ülkeler arasındaki iş birliğinden
büyük beklentileri olduğunun altını çizen Bakan Zeybekci, Bakü- Tifl is-Kars
demiryolu hattının bu yaz açılmasıyla birlikte Çin’den Londra’ya kadar
kesintisiz taşımacılık yapılabileceğini vurguladı. Asya’dan Avrupa ve Afrika’ya
mal ticareti açısından Türkiye’nin çok önemli bir transfer noktasında yer
aldığına değinen Zeybekci, Türk ve Çin makamları arasında yoğun temasın sürdüğünü
vurguladı.
"Bu hat,
güvenli ve ekonomik bir güzergahtır"
Türkiye,
tarihi İpekyolu’nun yeniden canlandırılmasını öngören proje kapsamda binlerce
yıl önce deve ile yapılan ticari yolculukların, motorlu araçlarla
gerçekleştirilmesi için de Çin’e bir öneride bulundu. Cumhurbaşkanı Erdoğan ile
Çin ziyaretine katılan Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan,
Asya ile Avrupa arasındaki güzergahlara alternatifler getirmek için
çalıştıklarını dile getirdi. Bakan Arslan, “Türkiye’nin orta koridor olarak da
bilinen Modern İpek Yolu stratejisi, Türkiye ile Çin’i, Hazar Denizi ve Orta
Asya ülkeleri üzerinden bağlamayı hedeflemektedir. Bu hat, Doğu-Batı ekseninde
mevcut hatları tamamlayıcı, güvenli ve ekonomik bir güzergahtır.
Anılan
güzergaha yönelik olarak gerek yurt içinde gerekse bölge ülkeleriyle önemli
altyapı projeleri gerçekleştirmekteyiz. Güzergahtaki eksik hatların
tamamlanmasıyla Çin’den Avrupa’ya kesintisiz bir demiryolu hattı tesis edilmiş
olacaktır” diye konuştu. Ahmet Arslan, intermodal ulaştırma imkanlarını
iyileştirmeye ve özellikle sınır geçişlerindeki engelleri ortadan kaldırmaya
yönelik çalışmalar yürüttüklerini ifade ederken, bölge ülkeleriyle de transit
taşımacılığın geliştirilmesi ve fiziksel olmayan engellerin kaldırılmasına yönelik
iş birliği yaptıklarını bildirdi. Bakan Ahmet Arslan, “Çinli mevkidaşımın da
mutabık kalması halinde, Çin ve Türkiye arasında Kervan Projesi başlatılmasının
ve bu kapsamda İpek Yolu orta koridorunda 10 araçlık bir konvoyun Türkiye’ye ve
Avrupa’ya yük taşımacılığı gerçekleştirmesinin faydalı olacağını düşünüyorum”
dedi.
Kaynak: dunya.com