Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Türkiye ile Çin arasındaki Modern
İpek Yolu`nda Kervan Projesi başlatılması için görüşmelerde bulunduklarını
belirterek, "10 araçlık bir konvoyun İpek Yolu orta koridorunda Türkiye`ye
ve Avrupa`ya yük taşımacılığı gerçekleştirmesinin faydalı olacağını
düşünüyorum." dedi.
Bakan Arslan,
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'a eşlik ettiği Çin gezisinin ardından,
yaptığı görüşmeler, Pekin'de katıldığı Uluslararası İşbirliği İçin Kuşak ve Yol
Forumu Üst Düzeyli̇ Di̇yalog Altyapı Bağlantısı Bakanlar Konferansı ve
gündemdeki projelere ilişkin, değerlendirmelerde bulundu.
Kuşak ve Yol
Girişimi'nin, tarihi İpek Yolu gibi, ülkeleri, ekonomileri ve insanları
birbirine bağlayacağına inandıklarını belirten Arslan, Türkiye'nin de bu yolun
bir parçası olarak, gelişen ekonomiler, ham madde kaynakları, enerji
koridorları, ticaret merkezleri ve yoğun nüfuslu tüketici pazarlarının
kesiştiği noktada yer aldığını belirtti.
Arslan, Asya
ile Avrupa arasındaki güzergahlara alternatifler getirmek için yaptıkları
çalışmalara değinerek, şöyle konuştu:
"Türkiye'nin
orta koridor olarak da bilinen Modern İpek Yolu stratejisi, Türkiye ile Çin’i,
Hazar Denizi ve Orta Asya ülkeleri üzerinden bağlamayı hedeflemektedir. Bu hat,
Doğu-Batı ekseninde mevcut hatları tamamlayıcı, güvenli ve ekonomik bir
güzergahtır. Anılan güzergaha yönelik olarak gerek yurt içinde gerekse bölge
ülkeleriyle önemli altyapı projeleri gerçekleştirmekteyiz. Güzergahtaki eksik
hatların tamamlanmasıyla Çin'den Avrupa'ya kesintisiz bir demiryolu hattı tesis
edilmiş olacaktır. 2013'te hayata geçirilerek kıtaları bağlayan Marmaray,
haziran sonunda açılacak Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı ve Çin ile iş
birliğine yönelik müzakereleri devam eden Edirne-Kars Demiryolu Hattı bu
bağlamda büyük öneme haizdir."
Kervan Projesi'yle
konvoy planı
Arslan, mega
projelerle altyapı bağlantılarını sağlarken, intermodal ulaştırma imkanlarını
iyileştirmeye ve özellikle sınır geçişlerindeki engelleri ortadan kaldırmaya
yönelik çalışmalar yürüttüklerini söyledi. Ulaştırma altyapısına son 14 yılda
100 milyar dolarlık yatırım yapıldığını anımsatan Arslan, yeni karayolları,
demiryolları, havalimanları ve limanlar inşa ettiklerine dikkati çekti.
Karayolu
taşımacılığında doğu-batı ve kuzey-güney karayolu koridorlarındaki eksik
bağlantıları, karayolu, tünel ve köprü projeleriyle tamamladıklarına değinen
Arslan, bölge ülkeleriyle de transit taşımacılığın geliştirilmesi ve fiziksel
olmayan engellerin kaldırılmasına yönelik iş birliği yaptıklarını bildirdi.
Arslan, Kuşak
ve Yol Forumu'nda Çin ile imzalanan Karayolu Taşımacılık Anlaşması'na büyük
önem atfettiklerini belirterek, şunları kaydetti:
"Çinli
mevkidaşımın da mutabık kalması halinde, Çin ve Türkiye arasında Kervan Projesi
başlatılmasının ve bu kapsamda İpek Yolu orta koridorunda 10 araçlık bir
konvoyun Türkiye'ye ve Avrupa'ya yük taşımacılığı gerçekleştirmesinin faydalı
olacağını düşünüyorum. Bu deneme seferiyle güzergahtaki muhtemel sorunları,
engelleri ve zorlukları tespit edebiliriz. Aynı zamanda karayolu güzergahının
canlandırılmasına önemli bir katkı sağlamış oluruz."
"Limanlarımızın
öneminin bilincindeyiz"
Arslan, deniz
taşımacılığının da Avrasya bağlantıları için önemli bir ulaştırma modu olduğunu
vurgulayarak, Türk boğazlarının Karadeniz ile Akdeniz arasındaki bağlantıyı
sağladığını, Türk limanlarının Cebelitarık Boğazı vasıtasıyla Atlantik
Okyanusu'na, Süveyş Kanalı vasıtasıyla da Arap Yarımadası'na ve Hint
Okyanusu'na erişim imkanı verdiğini anlattı.
Türkiye
limanlarının haiz olduğu önemin bilincinde olduklarını dile getiren Arslan,
"Ege Denizi ve Karadeniz kıyısında hayata geçirmek istediğimiz yıllık 4
milyon TEU kapasiteli Çandarlı ve yıllık 25 milyon ton kapasiteli Filyos olmak
üzere iki büyük hub liman projemiz mevcut. Gerek ülkemizin konumu gerekse
denizcilik alanındaki yatırımlarımız ve benimsediğimiz vizyon çerçevesinde,
Kuşak ve Yol'un deniz ayağında Türkiye'nin de yer alması gerektiğine ve
Avrupa'ya açılma noktası teşkil edeceğine inanıyoruz." dedi.
Arslan,
dünyanın ekonomik, bilgi ve kültürel zenginliğine katkıda bulunacak olan Modern
İpek Yolu'nun hayata geçirilmesinde her türlü bölgesel ve ikili iş birliğine
açık olduklarını sözlerine ekledi.
Kaynak: T.C.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANLIĞI