Ekonomi
Bakanlığınca, Deniz Ticaret Odaları iş birliğiyle 5 kentte düzenlenecek
“Lojistik Bilgilendirme Toplantıları”nın ilki Mersin’de yapıldı.
Ekonomi
Bakanlığı Serbest Bölgeler, Yurtdışı Yatırım ve Hizmetler Genel Müdürlüğü
Lojistik Dairesi Başkanı Değer:”64 bin ihracatçımız, 240 tane gümrük bölgesine
ve ülkeye ihracat yapıyor. Bu nedenle konteyner sorunu bizim için çok önemli
bir konu. Öncelikli olarak, ihracatçılarımız ile konteyner taşımacılığı yapan
firmalarımızın karşılıklı diyalog halinde bu konuyu sonuçlandıracaklarını
düşünüyorum”
Yüksek navlun
fiyatları ihracatçıyı vurdu
İhracatçı
firmaların, son dönemlerde ihraç yüklemeleri için konteyner bulmakta sıkıntı
yaşamaları ve konteyner eksikliği gerekçesiyle navlun fiyatlarının yükselmesi
nedeniyle yaptıkları şikayetlere çözüm üretmek amacıyla Akdeniz İhracatçı
Birlikleri (AKİB) ile Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) başvurusu üzerine
Ekonomi Bakanlığınca, Deniz Ticaret Odaları iş birliğiyle düzenlenen “Lojistik
Bilgilendirme Toplantıları”nın ilki Mersin’de AKİB binasında gerçekleştirildi.
Değer,
toplantıdaki konuşmasında, ilki Mersin’de düzenlenen toplantının, İstanbul,
İzmir, Antalya ve Ankara’da da yapılacağını aktardı.
Geçen yıldan
bu yana takip edilen sorunun, firmaların birbirleriyle yapacağı görüşmelerle
sonuçlandırılabileceğini belirten Değer, “64 bin ihracatçımız, 240 tane gümrük
bölgesine ve ülkeye ihracat yapıyor. Bu nedenle konteyner sorunu bizim için çok
önemli bir konu. Öncelikli olarak, ihracatçılarımız ile konteyner taşımacılığı
yapan firmalarımızın karşılıklı diyalog halinde bu konuyu sonuçlandıracaklarını
düşünüyorum.” diye konuştu.
AKİB
Koordinatör Başkanı Zeki Kıvanç ise ihracatın en önemli unsurlarından birinin
lojistik olduğuna vurgu yaparak, bu alandaki navlun fiyatları gibi sıkıntıların
herkesi etkilediğini aktardı.
İhracatçıların,
ürettiği ürünü gönderememeyle karşı karşıya kaldığını belirten Kıvanç,
“Taşıyıcı şirketler ekipman yetersizliğini bahane etmeye ve de gelen talepleri
geri çevirmeye başladılar. Birçok ihracatçımız, taahhütlerini yerine getirmek
adına yüksek navlun bedellerine katlanarak ürünlerini ihraç edebilmek için
oldukça büyük bir çaba sarf ediyorlar. ” dedi.
Kıvanç,
sorunların bir an önce çözüme kavuşturulması gerektiğine işaret ederek, “Bu
tarz sorunlar, Türkiye’nin ihracatındaki en büyük engellerden biridir. Bu
sorunu çözebilmek adına konunun muhatabı tüm paydaşların pozitif bir yaklaşım
göstererek beraber hareket etmesini umut ediyoruz. Bu toplantının da çözüm
yönünde atılacak bir adım olmasını yürekten diliyorum.” ifadesini kullandı.
TİM Lojistik Konseyi
Başkanı Bülent Aymen de problemin sadece Türkiye’de yaşanmadığını vurgulayarak,
şöyle devam etti:
“Problem
sadece Türkiye’nin problemi değil. Bu Avrupa’nın da ortak problemi. Özellikle
Uzak Doğu, Asya ve Orta Doğu taşımalarında bu problem yoğunlukla yaşanıyor.
Bunun en önemli nedenlerinden biri, dünyadaki üç büyük firmanın biraz
monopolist yapıya gitmeleri. Tabii ki onların da kendilerine göre haklı
nedenleri var. 2008 yılındaki global krizden bu yana bir zarar söz konusu ama
bunun bu şekilde uygulanmaya başlanması özellikle Türk ihracatçısı olarak bizi
çok yoğun ve kötü bir şekilde etkiliyor. Son bir yıl içinde navlun fiyatları
hızla yukarıya çıktı. Burada hızla yukarıya çekilen fiyatlar derken, yüzde 100
ile yüzde 400 oranlarına varan, hiçbir sebeple açıklanamayacak ve ihracatçımız
tarafından altından kalkılamayacak artışlardan bahsediyorum.”
Acentelerin,
merkezlerine bu durumları bildirmelerini ümit ettiklerini aktaran Aymen,
düzenlenen toplantının çözüm sürecinin bir parçası olacağını söyledi.
Konuşmaların
ardından basına kapalı gerçekleştirilen toplantının devamında, Ekonomi
Bakanlığı bürokratları, ihracatçıların sorunlarını dinledi.
Kaynak: lojistikglobal.com