İran’a ihracatta
para transferi konusunda sıkıntı yaşadıklarını kaydeden TAYSAD Genel
Koordinatörü Süheyl Baybalı, sorunun çözümü halinde iki ülke arasındaki ticaret
hacminin 3’e katlanacağını söyledi.
Taşıt
Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Genel Koordinatörü Süheyl Baybalı,
Türkiye ile İran arasındaki ticaret hacminin artmasının önündeki en büyük
engelin para transferi olduğunu söyledi.
Uludağ
İhracatçı Birlikleri’nde (UİB) düzenlenen Türkiye İran Ticaret & İşbirliği
Konferansı’nda konuşan TAYSAD Genel Koordinatörü Süheyl Baybalı, sorunun
çözülmesi halinde mevcut rakamın anında üç katına çıkacağını vurguladı.
Otomotiv ve
yan sanayiinde türkiye ile İran arasındaki ticaret hacminin geçen sene 315
milyon dolar ile beş yıl önceki rakamları gördüğünü kaydeden baybalı, “İran’a
iki yıldır düzenli olarak gidiyoruz. geçen sene 15 ocak’ta ambargo kaldırıldı.
sonrasında gelişmelerin hızla olacağını öngörüyorduk ki gerçekten de öyle oldu.
İlk etapta kısa vadede ticaret hacminin 1 milyar dolara ulaşacağını
öngörüyoruz” dedi.
Sıkıntı
satılan ürünün bedelinin tahsilatında var
Bu noktada
tek engelin para transferi konusu olduğuna dikkati çeken Baybalı, “Bankalarla
birlikte bu işin tıkandığı noktanın ne olduğunu anlayacağız. Hedefimiz bu
sorunu çözmek ve aramızdaki ticaret hacmini artırmak. Sorunun çözülmesi
rakamlara çok olumlu yansıyacaktır. Kısa vadede bugünün üç katına çıkarız”
dedi.
Şu anda
sıkıntının satılan malın tahsilatında olduğunun altını çizen Baybalı, şunları
kaydetti:
“Çok yüksek
maliyetlerle ve komisyonlarla bu işi belki yapmak mümkün ama kimsenin böyle bir
kâr payı yok. Dolayısıyla ticaretin artması için kabul edilebilir seviyede
maliyetlerle bu işin yapılması ana unsurdur. Şu an en önemli sorumuz budur.
Kalite, ürün, üreticilerin yetkinliği konusunda en ufak bir şüphenin olduğunu
düşünmüyorum.”
Yıl sonunda
500 milyon dolara yaklaşacak’
UİB Genel
Sekreter Yardımcısı Özcan Kolbaşı da, iki ülke arasında 2012’de 22 milyar
dolara ulaşan dış ticaret hacminin bugün 10 milyar dolar civarında olduğunu
belirterek, “İran’ın özellikle otomotiv yan sanayinin ihracatçılarımız
açısından her zaman önemli bir pazar olduğunu söyleyebiliriz.
İran’a
yönelik otomotiv ihracatımız 2011 ve 2012 yıllarında 300 milyon doların
üzerinde iken, ambargoların etkisiyle 2013'te yüzde 55 düşüş göstermiştir.
Ambargoların kaldırılması sonrasında geçen yıl İran’a yüzde 70 artış ile 345
milyon dolarlık ihracat gerçekleştirilmiştir. Bu rakamın 320 milyon doları yan
sanayi ürünleri. İran’a yönelik ihracat artışı bu yılda devam etmektedir.
Ocak-Mayıs döneminde yüzde 54 artarak 176 milyon dolara yükselmiştir. Bu
yılsonunda 500 milyon dolara yaklaşacağını öngörüyoruz” dedi.
Ortak hedef
30 milyar dolar
İran İstanbul
Başkonsolosluğu Ticaret Müsteşarı Mahmoud Ahmadi ise, Türkiye ve İran’ın ortak
hedefinin ticaret hacmini 30 milyar dolara çıkarmak olduğunu dile getirerek,
“Ticaret hacmini artırmak için çok yüksek potansiyeller mevcut.
Umarız
sendikaların yardımıyla özel sektörler birbirleriyle daha fazla işbirliği
yapar. İki ülke arasındaki özel sektörün işbirliğini daha da artırırsak 30
milyar dolar hedefine daha hızlı yakalamış oluruz” şeklinde konuştu.
‘Yatırımlar
da karşılıklı artacaktır’
Türkiye’nin
de İran’daki olanaklardan faydalanmasının söz konusu olduğunu söyleyen TAYSAD
Genel Koordinatörü Süheyl Baybalı, buna örnek olarak bazı hammaddelerdeki,
enerjideki ve demir çelik mamullerindeki düşük maliyetleri gösterdi. Baybalı,
“Yatırımların da karşılıklı olarak artacağı inancındayız. Çünkü İran’da
Türkiye’nin son derece yetkin olduğu ana sanayiler var. Fransız kökenli başka
ana sanayiler de bulunuyor. Zaten tedarikçilerimiz bunlara çalışıyor” dedi.
Kaynak: dunya.com