Alternative
Transport, filo ve hat yatırımlarıyla Türk nakliyecisine Avrupa’da yeni kapılar
açmaya devam ediyor. 4 yılda Ro-Ro pazarını %80’den fazla büyüttüklerini
vurgulayan Alternative Transport Genel Müdürü Hakan Yılmaz, açacakları yeni
hatlarla Avrupa ülkeleri içinde tercih edilen, geniş ağa sahip bir intermodal
altyapı tedarikçisi haline gelirken, Afrika kıtasına da doğrudan bir bağlantı
kuracaklarını söylüyor.
“Yalova
Ro-Ro Terminali, İstanbul şehir içi trafiğinden ayda 100 bin aracın
uzaklaşmasını sağlayacak. Üretici ve taşıyıcı firmalar için zaman ve maliyet
tasarrufu sağlanırken, aynı zamanda da karayolu yolculuk süresinin düşmesi ile
bir yıl içerisinde 3.7 milyon kilogram karbondioksit, 4 milyon kilometre yol,
1.5 milyon litre dizel, 12 bin kilogram tehlikeli atık azaltımı elde
edeceğiz.”
Alternative
Taşımacılık’ın filo yapısı hakkında bilgi vererek, faaliyet gösterdiği
hatlardan söz eder misiniz?
Sektörümüzün
ve ülkemizin geleceğine duyduğumuz güven ile yatırımlarımıza Alternative
Transport olarak aralıksız devam ediyoruz. 100 milyon euroyu aşan gemi
yatırımlarımızla özmal filomuzu genişletiyoruz. Aynı zamanda uğrak liman
sayımızı da artırarak nakliyecilerimize Avrupa’da yeni kapılar açıyoruz.
Haydarpaşa,
Lavrion, Trieste, Sete ve Alsancak limanlarında verdiğimiz hizmet kalitesiyle
fark yaratıyoruz. Ocak 2013’te başlayan Ro-Ro seferlerimiz ile müşterilerimizin
rekabet gücünü artırırken, yaptığımız yatırımlarla her geçen gün hizmet
kalitemizi yükselterek daha verimli, kaliteli, sürdürülebilir çözümler
sunuyoruz. Bu anlayışla, son teknolojiye sahip gemilerimizle filomuzu
güçlendirmeye devam ediyoruz.
Her
biri 240 treyler kapasiteli HATCHE, PAQIZE, QEZBAN, FADIQ isimli modern
gemilerimize, 160 treyler kapasiteli AYSHE’yi ekleyerek büyüttüğümüz filomuza
son olarak MELEQ dahil oldu. Mevcut Ro-Ro’larımıza ilave olarak Türkiye’nin en
büyük Ro-Ro’su olan MELEQ’i filomuza kattık. 50 milyon euronun üzerinde yatırım
maliyeti olan MELEQ, 210 metre boyuyla diğer gemilere oranla 20 metre daha uzun
ve bu fark sayesinde yüzde 20 daha fazla yük taşıyabiliyor. 280 treyler
kapasiteli MELEQ’te, Türkiye’ye getirilen iki katlı konteyner yük projesi ile
beraber bu kapasiteyi 340’a kadar çıkarabiliyoruz. Trieste hattında çalışan
Ro-Ro’ların ortalama hızı 19 mil civarındayken MELEQ, 21,3 deniz mili hıza
sahip. MELEQ, mevcut gemilerimize oranla yüzde 12 daha büyük ancak taşıma
kapasitesi bakımından yüzde 17 oranında daha fazla yük taşıyabilme kapasitesine
sahip. Hız olarak ise yüzde 10 daha süratli.
180
BİN SEFER GERÇEKLEŞTİRDİ
Ağırlıklı
olarak hangi sektörlere hizmet veriyorsunuz?
Alternative
Transport olarak tüm sektörlere hizmet vermekle birlikte aslında konteyner
taşımacılığı ve intermodal taşımacılık ile hizmet verdiğimiz sektörleri daha da
genişlettiğimizi söyleyebiliriz. Türkiye çıkışlı karşılıklı yıllık 100 bin,
2017’de ise şu ana kadar ise 180 bin sefer gerçekleştirdik. Pazarı 4 yılda
%80’den fazla büyüttük. Büyüyen pazarda daha önce fiyat maliyet kıskacından
dolayı Ro-Ro kullanamayan sektörler de bizimle birlikte kullanabilir duruma
geldi.
2016 yılında nasıl bir yük trafiğine
ulaştınız? 2017 yılına ilişkin hedefleriniz neler?
Geçtiğimiz
yıl toplam 108 bin ünite/tek yön taşıma gerçekleştirdik. Bunun 15 bini
konteyner, geri kalanı ise treylerlerden oluşuyor. Ücrete tabi ağırlık
(chargeable weight) olarak yaklaşık 2.5 ton yük taşımış olduk bu da bizim fiili
taşıma kapasitemizin üst sınırıydı. 2017 yılında ancak kapasite artışı ile
büyüme şansımız olacak. MELEQ gemimiz yılın ikinci yarısında devreye
gireceğinden 130-135 bin civarında tek yön ünite taşımış olacağız. O da
yaklaşık yüzde 20 civarında büyümeye denk geliyor. Hedefimiz ise 100 milyon euro
ciro barajını aşmak.
100
BİN ARACA TRAFİKTEN ÇEKECEK
Gerçekleştirdiğiniz
liman yatırımları hakkında bilgi verir misiniz? Yalova Ro-Ro Terminal A.Ş, hem
Ekol’ün büyümesine hem de Türkiye’nin denizyolu taşımacılığına nasıl katkı
sunacak?
İtalya
– Trieste’de Ro-Ro ve blok tren seferleri için kullanılan limanın
işletmeciliğini yapan Europa Multipurpose Terminals firmasının çoğunluk hissesi
Aralık 2016’da satın aldık. Aynı anda iki farklı Ro-Ro’nun operasyonlarını
yürütecek kapasiteye sahip Trieste’deki limanda, yapılacak ilave yatırımlarla
birlikte tren yükleme kapasitesi günde karşılıklı 10 sefere çıkartılacak.
Limanda halen Türk ve Yunan Ro-Ro’larına
hizmet veriliyor. Gelecekte İsrail ve
Mısır gibi ülkelere de hizmet verilmesi gündemimizde.
Müşterilerimizin
genişleme stratejisi devam ettiği sürece bu terminalden Kuzey Avrupa ve Batı
Avrupa limanlarına karşılıklı blok tren seferleri oluşturulacak.
Önemli
yatırımızdan birisi de Yalova Ro-Ro Terminali. Daha entegre ve yüksek kalitede
servis verebilmek için 40 milyon euroyu aşan bir yatırımla Yalova’da inşa
edilen Ro-Ro terminalinde; gümrük binası, acenteler için ofisler, sürücüler
için sosyal tesisler, gümrüklü ve gümrüksüz depolar yer alıyor. Yeni
terminalimizle Osmangazi Köprüsü’nün kullanımını artırmış olacağız. Diğer
yandan 2.5 kilometrelik bir bağlantı yolu ile İstanbul - İzmir otoyoluna
ulaşıyor olacağız. Yalova Ro-Ro Terminali bu sayede Orta ve Doğu Anadolu
dışında Güney Marmara ve Ege bölgesine de rekabetçi hizmet sunuyor olabilecek.
Yalova
Ro-Ro Terminali, bölge halkına da önemli bir istihdam sağlayacak. Bölgenin
üretim açısından hareketlenmesine vesile olacak, böylelikle ülke olarak
ihracatımız da olumlu etkilenecek. Osmangazi Köprüsü, Yalova Ro-Ro
Terminalimizi konum olarak çok cazip bir hale getirdi. İlgili bölgelerdeki
sanayi üretimi şehrin içine girmeden terminale rahatça ulaşabilecek. TÜV
akrediteli gıda kimya 1.000 m2'lik bir endüstriyel laboratuvarın da yer alacağı
terminal ithalat ve ihracat yapan firmalara ciddi bir zaman avantajı sağlayacak.
Yalova
Ro-Ro Terminali, İstanbul şehir içi trafiğinden ayda 100 bin aracın
uzaklaşmasını sağlayacak. Üretici ve taşıyıcı firmalar için zaman ve maliyet
tasarrufu sağlanırken, aynı zamanda da karayolu yolculuk süresinin düşmesi ile
bir yıl içerisinde 3.7 milyon kilogram karbondioksit, 4 milyon kilometre yol,
1.5 milyon litre dizel, 12 bin kilogram tehlikeli atık azaltımı elde
edeceğiz.
AFRİKA’YA
YENİ HAT AÇACAK
Gündeminizde
yeni hatlar ve servisler var mı?
Ro-Ro
pazarının hala büyüyebilecek kapasiteye sahip olduğu gerçeğinden yola çıkarak
artan talepleri karşılayabilmek için yatırımlarımızı sürdüreceğiz. MELEQ’in
ardından şu an kiralık olan FADIQ’in yerine gelecek yeni Ro-Ro’yu 2018 yılında
filomuza katacağız. Bu gemimizin de yatırım maliyeti yine 55 milyon euronun
üzerinde olacak. Ayrıca pazarın rekabetçi ve sürdürülebilir gelişmesi için
Yalova Ro-Ro Terminali’nde olduğu gibi ihtiyaca göre gerekli tüm yatırımları
yapmaktan çekinmeyeceğiz.
Daha
önce de ifade ettiğim gibi Alternative Transport olarak işimizde gelişirken
pazarı da büyütmeyi hedefliyoruz. Türkiye’nin hangi hatlara ihtiyacı olduğunu
belirleyerek yeni yol haritaları çiziyoruz. Özellikle nakliyecilerin Avrupalı
rakipleri ile rekabet edebilmesi için, bir intermodal altyapı tedarikçisi olarak,
denizyolu taşıması sonrası sunulan demiryolu ile Trieste’den
Köln-Mannheim-Ostrava ve Sete’den Paris gibi taşımaların dışında, Sete-Calais
arasında tren seferleri gerçekleştirilerek Calais’ten İngiltere’nin en kuzeyine
kadar tren seferini uzatmayı planlıyoruz.
Akdeniz
kıyı şeridine; Ro-Ro taşımacılığı ile gerçekleştirilen Sete, Trieste ve Lavrion
bağlantılı Ro-Ro ve bağlantılı demiryolu seferlerinin dışında, Afrika kıtasına
doğru bir bağlantı üzerinde de çalışmalar yürütüyoruz. Akdeniz’de kurulacak
alternatif aktarma noktaları ile tüm yükleri bu limanlarda toplayıp, konsolide
ederek Afrika coğrafyasına taşıyacağız. Bu sayede tüm Avrupa ülkeleri içinde
tercih edilen, geniş ağa sahip bir intermodal altyapı tedarikçisi konumuna
geleceğiz.
Kaynak:
lojistikhatti.com