Avrupalı
firmalar 'konteyner krizi’ni rekabet kurumlarına taşıdı. Türkiye'de yerli çözüm
için devlet desteği isteniyor.
Uluslararası
taşımacıların maliyet gerekçeleriyle hat sayılarını azaltması ve navlundaki
yükseliş sonrası ortaya çıkan “konteyner krizi” için Avrupalı firmalar rekabet
kurumlarına başvuru yaptı. Konu, Türkiye'nin ihracatını olumsuz etkiliyor.
Ekonomi Bakanlığı ve TİM; ‘ihracatçı-lojistikçi-hükumet’ üçlüsünü buluşturan
toplantılarla çözüm arıyor.
Mersin, Ankara
ve İstanbul’da toplantı yapıldı. Konu bu hafta da İzmir’de masaya yatırılacak.
Armatörler Birliği Başkan vekili Erol Yücel, yerlilerin devreye girmesi için
devlet desteği gerektiğini söyledi. Arkas ortaklığıyla kurulan Yang Ming
Anadolu şirketi de Uzakdoğu’ya servise başladı.
Dünyanın en
büyük konteyner operatörlerinden Uzakdoğulu Hanjin’in iflasının ardından
denizcilik piyasalarında tüm dengeler değişmişti. “Konteyner krizi” olarak
nitelendirilen gelişmenin; “Bu iflastan sonra daha ekonomik olmak ve kârlılığı
artırmak için dünyanın en büyük konteyner operatörü Maersk’in, Hyundai’yi de
yanlarına alarak ikinci büyük operatör MSC ile hatlarını birleştirmesi ve
ardından 3. büyük operatör Fransız CMA CGM’nin küçük operatörleri bünyesinde
toplamasının sonucu” olduğu savunuluyor.
Bu
gelişmelerden sonra hat ve sefer sayıları azaldı, arz talebin gerisinde kalınca
navlunlar yükseldi. TİM Lojistik Konseyi Başkanı Bülent Aymen, “Uzakdoğu
navlunları ocaktan bu yana yüzde 400 artı. Bu ihracatçının altından
kalkamayacağı bir yükseliş” dedi. Konu ile ilgili olarak DÜNYA’ya açıklamalarda
bulunan Bülent Aymen, “Bu Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) kurallarına da aykırı.
Avrupa’daki
firmalar rekabet kurumlarına başvurdu. Biz henüz Türkiye’de böyle bir adım
atmadık ancak, bu toplantıları düzenleyerek güçlü olduğumuzu, bir arada
olduğumuzu göstermek istedik” diye konuştu.
Ekonomi
Bakanlığı devreye girdi
Konteynerde
yaşanan sıkıntılar Türk ihracatçısını olumsuz etkiliyor. İlk şikayet
mermercilerden geldi. Sektör konteyner sorunu nedeniyle 2 ayda 60 milyon
dolarlık sevkiyatı gerçekleştiremedi. Maden Mermer Üretici ve Sanayici İş
Adamları Derneği (MADSİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Erol Efendioğlu, sıkıntının
büyük olduğunu, ihracatı alternatif olarak başlattıkları açık gemi
taşımacılığıyla sürdürmeye çalıştıklarını söyledi.
Şikayetlerin
artması üzerine Ekonomi Bakanlığı hareket geçti. TİM’in desteği ile ilk
toplantı 2 hafta önce Mersin’de yapıldı. İkincisi geçtiğimiz hafta Ankara’da
yapılırken üçüncü toplantı ise 19 Haziran’da İstanbul’da yapıldı. Toplantıların
sonuncusu ise önümüzdeki günlerde İzmir’de yapılacak. TİM’de gerçekleşen son
toplantıyı yöneten Lojistik Konseyi Başkanı Bülent Aymen, “Navlun fiyatları,
ihracatçımız tarafından altından kalkılamayacak, açıklanması zor bir
yükselişte. Deniz nakliye şirketleri ihracatçıyla aralarındaki ilişkiye kısa
vadeli bakmamaları gerekiyor” dedi.
Güney Koreli
Hanjin’in iflasını takiben, deniz konteyner nakliyesi firmalarının monopolistik
bir yapıya doğru gidiyor olmasının fiyat artışının temel sebebi olduğunu
düşündüklerini söyleyen Aymen, “Deniz nakliye şirketleriyle kazan-kazan ilkesi
gereğince uzun vadeli başarılara birlikte imza atmayı hedefliyoruz. 2017’nin
ilk beş ayında ihracatta gösterilen başarının devamı için ihracatçıya kolaylık
gösterilmesini ve lojistik firmalarının desteğini bekliyoruz Armatörler 2008
yılından beri zarar ediyorlardı. Ama zararın hepsini bu sene çıkarmaya
çalışılmamalı” dedi.
MSC Türkiye,
konuyu merkeze iletecek
İstanbul
toplantısına Arkas Denizcilik Genel Müdürü Murat Denizeri, MSC Gemi Acenteliği
ve MSC Cruise Türkiye Acente Hizmetleri Müdürlüğü Yönetim Kurulu Üyesi Savaş
Ercan ve TURKON Kurumsal İlişkiler Yöneticisi ve Vapur Donatanları ve Acenteleri
Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Muhammed Şeyda’da da katıldı. Bülent Aymen, MSC
Türkiye yetkilisinin bir rapor hazırlayarak Cenevre’deki merkeze konuyu
sunacağını aktardı.
Hat açmak
maliyetli
Armatörler
Birliği Başkan vekili Erol Yücel, “Sadece Arkas ve TURKON uluslararası
konteyner taşımacılığı yapıyor. Güzel işler yapıyorlar ancak Uzakdoğu’ya hat
açmak, devlerle rekabet zor. 2 gün boş gidip gelseniz batarsınız. Yatırım
gerekiyor. Devlet kaynak koymalı" dedi.
Yang Ming,
Türkiye ile Uzakdoğu arasında servis başlattı
Türkiye’de,
Arkas ortaklığıyla kurulan Yang Ming Anadolu şirketi ile faaliyet gösteren
Uzakdoğulu armatör Yang Ming, 8 yıl sonra Türkiye de 3 limandan Uzakdoğu’ya
yeniden direkt servis vermeye başladı. İstanbul (Kumport), İzmir (Aliağa),
Mersin (MIP) limanlarına uğrak yapan servis Uzakdoğu’ya direkt ihracat-ithalat
yükü taşıyor. 14 bin TEU’luk gemiler ile verilmeye başlanan servisin ilk gemisi
9 Haziran’da İstanbul’a geldi. Gemiler İzmir Aliağa ve Mersin limanlarına da
uğrayarak ithalat ve ihracatçıların yüklerin i alıyor. Servisin rotası ise
şöyle: Pusan/Şangay/
Ningbo/Yantian/Singapur/Jeddah/Ashdod/Pire/İstanbul(Kumport)/İzmir (Aliağa)
/Mersin(mip)/Jeddah/Singapur/Kaohsiung/Pusan.
AYSEL YÜCEL
Kaynak: dunya.com