Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Ercan, "Navlun
fiyatları artmadı, hak ettiği yere geldi, bence bu trend devam edecektir"
dedi.
Konteyner
taşımacılığında Uzakdoğu hatlarında son dönemde fiyatların yüksek oranlarda
artmasının, özellikle doğal taş gibi yükte ağır malların ihracatında sorunlara
neden olduğu belirtildi.
Geçen yıl
dünyanın önde gelen konteyner operatörlerinden Güney Koreli Hanjin'in batması
sonrası konteyner taşımacılığı firmalarının belli hatlarda çalıştırdıkları
gemileri birleştirme kararı aldıklarını söyleyen Ege Maden İhracatçıları
Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Abdurrahman Şener, bunun fiyat artışlarını
beraberinde getirdiğini, özellikle Çin'e yapılan sevkiyatlarda geçen yıl 600
dolar olan konteyner başına ücretin bu yıl bin 700 dolara çıktığını dile
getirdi.
Fiyatların
artış sebebini 4 büyük acentenin aralarında anlaşıp, bu şirketlerin
'Türkiye'den birer tane gemi kaldıracağımıza sırayla bir gemi kaldıralım'
demelerine bağlayan Şener, bunun yarattığı arz sıkıntısı nedeniyle fiyatların
yükselişe geçtiğini ifade etti.
"Bazı konteynerler
bilerek boş gönderildi"
Bazı seferlerin
bilerek boş gönderildiğine şahit olduklarını iddia eden Şener, "İhracatçı
acente acente dolaşıp konteyner arıyor, fiyat yüksek de olsa siparişi
yetiştirmek için gönderiyor. Konteyner sıkıntısı nedeniyle kasım ve aralık
aylarında gitmesi gereken blok mermerleri ocak ve şubat aylarında
gönderebildik. İhracat rakamlarında bu aylarda görülen artış da aslında önceki
aylardan ertelenen sevkiyatlardan kaynaklanıyor" diye konuştu.
Milli konteyner
şirketi önerisi
Konteyner
taşımacılık şirketlerinin 'fırsatçılık yaptığını' savunan Şener, durumun
Türkiye'nin ihracatını olumsuz etkilediğini savundu.
İhracat yaptığı
Suudi Arabistanlı bir müşterinin navlundaki artışın maliyetlerini de
artırdığından şikayet ettiğine dikkati çeken Şener, "Müşterim, navlun
fiyatları nedeniyle maliyetinin ton başına 28-30 dolar arttığını söyledi. Bu
artış devam ederse yanı başımızda navlunu çok ucuz olan İran hazırda bekliyor.
Fiyat artışları, Türkiye'nin ihracatını hedefliyor, geçen hafta İtalya'daydım.
İtalya'dan yüklemelerde bu kadar zam yok. 500 milyar dolar ihracat hedefi için
gerekirse milli konteyner şirketimizi kurmalıyız" şeklinde açıklamalarda
bulundu.
Hanjin'in
iflası zamları tetikledi
Türkiye'de
armatör şirketlerin acenteliğini yürüten firmaların oluşturduğu Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği'nin yönetim kurulu üyesi Savaş Ercan ise
fiyat artışlarının küresel olduğunu, Türkiye'ye özgü bir durum olmadığını
savundu.
Navlun fiyatlarındaki değişimin 5-6 ayın
konusu olmadığını, 2008 krizinden sonra 2 bin 500 dolardan 100 dolar
seviyelerine inen fiyatların toparlanma aşamasında olduğunu savunan Ercan,
"Kriz nedeniyle sektördeki büyük oyuncular yıllardır zarar ediyor. Son
olarak 7'inci büyük olan Hanjin iflas etti. Kalanlar ayakta kalmak için
birleşmelere gidiyor. 10 yıl önce Çin'e 16-17 hat varken bugün 3 hat kaldı.
Sadece Türkiye değil, Karadeniz ve Ege'deki diğer ülkelerdeki limanlardan
yüklemelerde de gemilerde yer bulamama ve navlun artışı sıkıntıları ortaya
çıktı. Avrupa pazarı biraz daha stabil gidiyor" dedi.
"Artışın
nedeni küresel sebepler"
"Navlun
fiyatları artmadı, hak ettiği yere geldi, bence bu trend devam edecektir"
diyen Ercan, bu artışın küresel nedenlerden kaynaklandığını, Türkiye'yi
hedefleyen bir durumun olmadığını ifade etti.
Ercan,
"Armatörler korkunç zararda, bu ortamda tam tersine Türkiye'ye
yatırımlarını artırıyorlar. İhracatçı kendi tarafından haklı ama armatör
tarafını da iyi analiz etmek lazım. Bu durum, Türkiye'nin ihracatını olumsuz
etkilemez" diye konuştu.
"Yeni
iflasların yaşanmaması için navlun artışı kaçınılmaz"
Deniz
Nakliyecileri Derneği Başkanı Jozef Çukurel ise armatörlerin zarar ettikleri
bir ortamda düşük fiyatla konteyner göndermek istemediğini, yeni iflasların
yaşanmaması için navlun artışlarının kaçınılmaz olduğunu ileri sürdü.
Çukurel,
"Çin'e yüklemelerde artışlar var, doğrudur. Armatörler büyük gemileri
dolduramayınca gemileri müşterek kullanıyorlar. Ama asla fiyat anlaşması
yapmazlar. Bu durum kesinlikle Türkiye'yle ilgili değil. Navlun endekslerinde
ciddi artışlar var. Belli bir bölgede daha fazla artabilir o hattın kendi
yapısına bağlı. Ben fiyatlarda düşüş beklemiyorum ama bana göre bir doyuma
geldi, yatay seyrederse her iki taraf memnun kalır ama düşüş olursa da yeni
iflaslar yaşanır ve yine mal akışı zarar görür" değerlendirmesini yaptı.
Kaynak: dunya.com