Sektörün en
köklü firmalarından Solmaz, orta vade büyüme hedeflerinde uluslararası ve
yurtiçi taşımacılık, yanıcı madde ve e-ticaret lojistiğini ön plana çıkarıyor.
Yanıcı madde depolamaya yönelik Gebze Lojistik Merkezi’nde 2016 yılında hizmet
vermeye başlayan Solmaz, bu alanda uluslararası standartları yakaladı. 2018
yılı sonunda şu anki uluslararası karayolu sefer sayısını iki katına çıkarmayı
hedefleyen Solmaz, e-ticaret lojistik hacmini de 5 kat artırmayı amaçlıyor.
Sektörün en
köklü firmalarından Solmaz; uluslararası ve yurtiçi taşımacılık, gümrük
müşavirliği, gümrük ve dış ticaret danışmanlığı, antrepo ve serbest depolama,
tedarik zinciri yönetimi, ekspres kurye taşımacılığı ve sigorta alanlarında
entegre lojistik hizmetleri sunuyor.
1978 yılında
sektördeki faaliyetlerine başlayan Solmaz bugün Türkiye’de 16 şehirde, 50 ofis,
14 antrepo/serbest depo ve 30’u gümrük müşaviri, 140’ı gümrük müşavir
yardımcısı olmak üzere 1.220 çalışanı ile hizmet vermektedir. Teknolojinin ve
bilişimin hayatımızdaki etkin rolünü işine yansıtmayı hedefleyen Solmaz, kendi
bünyesindeki ekibi ile ilk sürümünü 1987 senesinde oluşturduğu kurumsal kaynak
planlaması ile müşterilerinin iş yükünü azaltarak zaman ve maliyet tasarrufu
yaratmakta ve en düşük hata payı ile çalışmaktadır.
Bilişim
altyapısından güvenliğe, depo ve kalite yönetiminden, yolsuzluk ve rüşvetle
mücadeleye kadar pek çok alanda çeşitli sertifika ve ödüllerin sahibi olan
Solmaz; Ağustos 2014’te AEO/YYS (Authorised Economic Operator/ Yetkilendirilmiş
Yükümlü Sertifikası) belgesini almıştır.
www.yesillojistikciler.com
olarak Solmaz’ın sektördeki konumunu, projelerini, hedeflerini Taşımacılık
Genel Müdürü Yusuf Yalçın Dorman ve Genel Koordinatör Billur Barlın ile
konuştuk.
2017 Mart
ayında Almanya’nın en önemli lojistik firmalarından Rhenus Logistics ile bir iş
birliğine başladınız. Bu iş birliğinden biraz bahseder misiniz?
Yusuf Yalçın
Dorman: Rhenus ve Solmaz gibi iki köklü aile şirketinin iş birliği iki taraf
için ve ülkeler arası ticaret açısından oldukça önemli. Rhenus Almanya ile 1
Mart 2017 tarihinde karşılıklı ilk seferimizi gerçekleştirdik. 15 Nisan’da da
İspanya ve Portekiz hatlarında aynı şekilde parsiyel ve komple tır taşımacılığı
hizmetlerine başladık. İki taraf arasında çalışma prensipleri açısından iyi bir
sinerji doğdu. Müşterilerin hedefleri doğrultusunda en uygun çözümü
üretebilmeyi amaç edindik.
“RHENUS
LOGISTICS PROJESİ İÇİN YENİ BİR EKİP KURDUK
Rhenus
Logistics ile yaptığınız bu iş birliği için bünyenizde yeni bir ekip
oluşturdunuz mu?
Yusuf Yalçın
Dorman: Şu an freight forwarder tarafında 135 kişilik bir ekibimiz var.
Deneyimli ve bizimle aynı felsefeyi paylaşan kişilerle ekibimizi büyütüyoruz.
Rhenus
Logistics projesi için de yeni bir ekip kurduk. Operasyon müdüründen depoda
elleçleme yapan arkadaşa kadar yeni bir kadro kuruldu.
ÖZMAL ARAÇ
FİLOSUNDAN VAZGEÇTİK, İŞLERİMİZİN TAMAMINI FREIGHT FORWARDER’A ÇEVİREBİLİRİZ
Freight
forwarder iş hacmini yüzde 315 büyüttüğünüzden bahsettiniz. Peki karayolunda ne
durumdasınız?
Yusuf Yalçın
Dorman: 1986’dan beri uluslararası karayolu taşımacılığı hizmeti veriyoruz. İlk
öz mal araç yatırımı 2003 yılında yapılmış. Geçen sene sonu itibariyle özmal
araç filosundan çıkma kararı aldık. Filomuzdaki tırların yaklaşık yüzde 70’ini
sattık. İşlerimizin tamamını freight forwarderlar ile yürütmeyi
değerlendiriyoruz.
Filonuzda hala
araç var sanırım…
Yusuf Yalçın
Dorman: Kamyon, kamyonet ve TIR’lardan oluşan 130 aracımız daha var. Şu anda
ağırlıklı Türk plakalı olmak üzere Sırp, Bulgar, Romen plakalı araçlar da kiralıyoruz.
“PROJE BAZLI
ÇALIŞIP HER ALANDA FARKLI ÇÖZÜMLER SUNUYORUZ”
Depolama
alanınızı büyütecek misiniz? Bu konuyla ilgili hedefiniz nedir?
Billur Barlın:
İstanbul, Ankara, İzmir ve Kocaeli’nde, toplamda 150bin m2’de depolama hizmeti
veriyoruz. Ambarlı, Halkalı, AHL,
Dilovası, İzmir ve Ankara Gümrük Müdürlükleri’ne bağlı genel antrepolarımız ve
İstanbul Atatürk, Sabiha Gökçen, Ankara, İzmir ve Antalya Havalimanlarında
geçici depolama alanlarımız bulunuyor.
Büyüme
hedeflerimizi müşterilerimiz tetikliyor. 2016’da; içinde serbest ve gümrüklü
yanıcı madde depolama alanı bulunan 35 bin metrekarelik Gebze Lojistik Merkezi
yatırımımızı tamamladık. Yine 2016’da tekstil sektörüne yönelik serbest ve
gümrüklü depolama alanımızı 3 kat büyüterek Büyükçekmece Lojistik Merkezi’ni
hizmete sunduk. E-ticaret lojistiğine yönelik depolama alanlarımızı hem
Hadımköy hem de Gebze Lojistik Merkezlerimizde oluşturduk ve hem Anadolu hem de
Avrupa’dan dağıtım planlamasına olanak sağladık.
Depolarımızı
müşterilerimizin ihtiyaçlarına yönelik olarak dizayn ettik. E-ticaret ve
kimyasal ürünlere yönelik depolamala alanlarının yanı sıra gabari dışı eşyalara
yönelik açık antrepo alanları oluşturduk.
Uzmanlık
alanlarımızdan biri de perakende lojistiği; bu konuda tekstil, ayakkabı, hızlı
tüketim malları, gıda vb. ürünler için entegre lojistik hizmetler sunuyoruz.
Yurtdışındaki ya da yurtiçindeki tedarikçiden teslim alarak son tüketiciye
ulaşana kadar kalite kontrol ve etiketleme dahil olmak üzere bu süreçte
müşterilerimize her türlü lojistik desteği sağlıyoruz.
Projeye baştan
dahil olarak adımları en etkin şekilde belirlemek ve sistemimizi ona göre
yapılandırmak işimizin temelini oluşturuyor. Süreçlerin doğru belirlenmesi
operasyonel kaynakların da etkin kullanılmasını sağlıyor.
E-ticarete
yönelik çalışmalarınız olduğunu söylediniz. E-ticaretin gelecekte lojistiğin
gelişimine çok büyük katkı sağlayacağı sık sık ifade ediliyor. Sizin bu konu
hakkında düşünceleriniz ve çalışmalarınız nelerdir?
“E-TİCARET
HACMİMİZİ GEÇEN YILA ORANLA YÜZDE 100 ARTIRDIK”
Yusuf Yalçın
Dorman: Türkiye’nin toplam ticaretinin yaklaşık yüzde 2’si oranında bir
e-ticaret hacmi bulunuyor. Bu oran ABD’de yüzde 15’ler, Avrupa’da ise yüzde
8’ler seviyesinde. Türkiye’de e-ticaret giderek daha da artacak.
2012 yılından
beri uluslararası ekspres kurye hizmet sağlayıcılarından biri olan SkyNet’in
isim hakkına sahibiz. SkyNet, Hollanda merkezli bir ekspres kurye taşımacılık
ağı. Dünya üzerinde 209 ülkede kendi ofisleri var. Türkiye’de temsilcisi
biziz. 2017’de ekibimize yeni katılan
arkadaşların çabalarıyla birlikte 2016’ya göre e-ticaret lojistiğindeki
hacmimizi yüzde 100 oranında artırdık. Şu an ağırlıklı olarak Avrupa, Afrika ve
Ortadoğu ülkelerine hizmet veriyoruz.
Yurtiçindeki
taşımacılık hizmetlerinizden bahseder misiniz?
Yusuf Yalçın
Dorman: 2012 yılından beri yurtiçinde parsiyel taşımacılık hizmeti veriyoruz.
Taşımacılık dinamiklerimizi etkileyen farklı ürün gruplarına sahip
müşterilerimiz var; her biri için farklı çözümler üretiyoruz. İstanbul, Ankara
ve İzmir’de kendi yapılanmamız var. Bu bölgelerdeki mikro dağıtımları ağırlıklı
olarak kendi araçlarımızla yapıyoruz. 2018 yılı içinde Çorlu, Bursa, Eskişehir,
Denizli ve Adana’da da yapılanmamızı tamamlayacağız.
“YETKİLENDİRİLMİŞ
YÜKÜMLÜ BELGESİNİN AVANTAJLARI TÜRKİYE İLE AB ARASINDA YAPILACAK KARŞILIKLI
TANIMA ANLAŞMALARINDAN SONRA ORTAYA ÇIKACAK”
Sizin
yetkilendirilmiş yükümlü belgeniz var. Bu belgeye çok az firma sahip.
Yetkilendirilmiş yükümlü belgesi size ne gibi avantajlar sağladı?
Billur Barlın:
Bu belgenin kullanımıyla ilgili olarak, uygulamalar netlik kazanmadı. AEO’nun
uluslararası düzeyde çalışabilmesi için karşılıklı tanıma anlaşmalarının
imzalanması lazım. Şu anda sadece Güney Kore’yle imzalanmış olan bu tanıma
anlaşmasının Türkiye için en önemli tarafı hiç şüphesiz ticaretimizin en yoğun
olduğu Avrupa Birliği. Belgenin avantajları ancak o zaman ortaya çıkacak.
“TÜRKİYE’DE
HİZMET İHRAÇ EDEN FİRMALAR İÇERİSİNDE İLK 10’A GİRMEK İSTİYORUZ”
Solmaz’ın 5 yıl
sonraki hedefi nedir?
Yusuf Yalçın
Dorman: Biz entegre lojistik hizmetler sağlıyoruz. Taşıma, gümrük ve depolama
hizmetlerinin tamamını tek elden yönetiyoruz. Türkiye’de bu şekilde bir
organizasyona sahip lojistik firma sayısı çok az. Biz daha çok 3PL hatta 4PL
ihtiyacı olan firmalara odaklanıyoruz. Hedefimiz teknolojik altyapımızı ve
yazılımımızı günümüz koşullarında müşterilerimize en kolay ve hızlı ulaşımı sağlayacak
şekilde geliştirmeye devam ederek büyümek.
Bu büyümeyi
yurtdışına da taşımayı hedefliyoruz. Solmaz’ın yurtdışında ofislerinin, hatta
depolarının olması orta vadeli planlarımız içerisinde yer almakta. Bu inorganik
bir büyüme de olabilir. Şu anda radarımızda olan birkaç firma var.
Bu hedeflerle
birlikte Türkiye’de hizmet ihraç eden firmalar içerisinde ilk 10’a girmek
istiyoruz.
SOLMAZ
AKADEMİ’NİN EĞİTİM ÇALIŞMALARI
Son olarak
bünyenizdeki Solmaz Akademi’nin çalışmaları hakkında bilgi verir misiniz?
Billur Barlın:
Solmaz Akademi olarak gümrük, dış ticaret, lojistik ve taşımacılık ile ilgili
konularda eğitimler düzenliyoruz. Burada hem genel katılıma açık, sektör
profesyonellerine yönelik, hem de müşterilerimiz için dedike eğitimler
sunuyoruz. Geçen sene birçok eğitim düzenledik. Bir hayli katılımcımız oldu.
Katılım sertifikası veriyoruz ve ilerde bir üniversiteyle iş birliği yaparak
onaylı bir sertifika programı düzenlemeyi hedefliyoruz.
Bizim
eğitimlerimiz genelde günlük ya da iki günlük oluyor. Ayda bir grup eğitimi
veriyoruz. Bu aralar Yetkilendirilmiş Yükümlü konusu çok popüler olduğu için bu
yönde eğitimler düzenliyoruz. Ayrıca şirketlere yönelik bilgilendirme
eğitimlerimiz var.
Röportaj: ŞENEL
ÖZDEMİR / senel.ozdemir@yesillojistikciler.com
Kaynak: yesillojistikciler.com