Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / İHRACAT TAŞIMALARINA ÖTV’SİZ YAKIT SEKTÖRE NASIL ETKİ EDECEK? İŞTE DEĞERLENDİRMELER…

İHRACAT TAŞIMALARINA ÖTV’SİZ YAKIT SEKTÖRE NASIL ETKİ EDECEK? İŞTE DEĞERLENDİRMELER…

İHRACAT TAŞIMALARINA ÖTV’SİZ YAKIT SEKTÖRE NASIL ETKİ EDECEK? İŞTE DEĞERLENDİRMELER…14.07.2017

İhraç malı taşıyan araçlara yurtdışına çıkışta verilen ÖTV’siz mazot miktarı 900 litreye yükseltildi. Bu kararla Türkiye’de kalacak toplam döviz tutarının şimdilik 310 milyon euro olması bekleniyor. Tüm gümrük kapılarında uygulanmaya başlanırsa bu miktar 500 milyon euroya kadar çıkacak. Bu destekle dış ticaret hedeflerine ulaşma yolunda önemli bir adım atıldığını belirten lojistik sektörü temsilcileri, uygulamanın bütün sınır kapılarına yaygınlaştırılmasını bekliyor.

İhraç malı taşıyan araçlara yönelik motorin teslimlerinde ÖTV muafiyeti tanınan akaryakıt miktarının artırılmasına ilişkin düzenleme Resmi Gazete'de yayımlandı. Maliye Bakanlığının Özel Tüketim Vergisi (I) Sayılı Liste Uygulama Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliği'ne göre, TIR çekicilerinde 900, istiap haddi 15 tonun üzerinde olan kamyon ve tankerlerde 650, istiap haddi 15 tona kadar olan (15 ton dahil) kamyon ve tankerlerde ise 490 litreye kadar motorin için ÖTV ödenmeyecek. Frigorifik depolardaki yakıt miktarı, ihraç malı taşıyan her bir araç türü için belirlenen bu miktar kadar ayrıca dikkate alınacak. ÖTV’siz akaryakıt satışı mevcut durumda Kapıkule, Hamzabeyli, Pendik, Gürbulak, Çeşme, Mersin, İpsala sınır kapılarında geçerli olacak.

Verilen destekle lojistik firmaları artık Türkiye sınırları içinden alınan mazot ile Almanya-Fransa’ya kadar ulaşabilecek. Yurtdışına giden döviz Türkiye’de kalırken, aynı zamanda dolaylı olarak ihracat da yapılmış olacak. Muafiyetle Türkiye’de kalacak toplam döviz tutarının şimdilik 310 milyon euro olması bekleniyor. Tüm gümrük kapılarında uygulanmaya başlanırsa bu miktar 500 milyon euroya kadar çıkacak. Kararı memnuniyetle karşılayan lojistik sektörü temsilcileri, uygulamanın en kısa sürede bütün sınır gümrüklerinde yaygınlaştırılması bekliyor.

EMRE ELDENER: DIŞ TİCARET HEDEFİNE CİDD İKATKI SUNACAK

ÖTV’siz yakıt miktarının 550 litreden 900 litreye yükseltilmesinin lojistik sektörünü destekleyen bir adım olduğunu belirten

UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener, “Özellikle sektörümüzün yurtdışında yüksek fiyatlara mazot aldığı düşünüldüğünde sınırdan alınan ÖTV’den muaf mazot miktarının önemi daha da çok ortaya çıkıyor. Sektör oyuncularımız artık Türkiye sınırları içinden alınan mazot ile Almanya-Fransa’ya kadar ulaşabilecek. Bu önemli adımın Türk ekonomisinin bel kemiği durumundaki ihracata da maliyetler açısından yansıyacağını düşünüyorum. Dış ticaret hedefimize ulaşmada etkili olacağının da altını çizmekte fayda var. Aynı zamanda dövizin ülkemizde kalması açısından da önemli bir destek olacak. Önümüzdeki günlerde ÖTV’siz mazotun sağlanacağı noktaların artacağını da umuyoruz. Bu noktada Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın desteklerinin artarak süreceğini düşünüyoruz” dedi.

ÇETİN NUHOĞLU: TÜM GÜMRÜK KAPILARINDA YAYGINLAŞTIRILMALI

Uluslararası Nakliyeciler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu ÖTV'den muaf yakıt miktarının arttırılmış olmasının hem sektör hem de ihracat için çok önemli olduğunu söyledi. Taşımacılık ve lojistik sektörünün ihracat için stratejik öneme sahip olduğunu vurgulayan Nuhoğlu, “Bizim güçlü olmamız, ihracatımızın ve ekonomimizin güçlü olması demektir. Yapılan değişiklik, çok önemli bir destektir. Bu destekle kamu maliyesine ilave bir yük gelmezken yurtdışına gidecek döviz de ülkemizde kalmış olacak. Artık sınırda alacağımız yakıt bizi Almanya'ya kadar götürebilecek, Yurtdışında yüksek akaryakıt ücreti ödeyen ve birçok ülkede aldığı yakıt için vergi iadesi alamayan sektörümüz bu destekle bir nefes alacaktır" dedi. Nuhoğlu, bu değişiklikle, rekabet gücü artacak olan mal ihracatı yanında, hizmet ihracatına turizmden sonra ikinci en büyük katkıyı yaklaşık 15 milyar dolarla sağlayan lojistik sektörünün, Türkiye'nin kalkınmasındaki payının da önemli ölçüde büyüyeceğini ifade etti. ÖTV'den muaf akaryakıt satışının en kısa sürede bütün sınır gümrüklerinde yaygınlaştırılması gerektiğini vurgulayan Nuhoğlu, şunları kaydetti: “Bütün kapılarımıza yaygınlaşması ile toplam 500 milyon euro tutarı üzerinde motorin satışı yapılmış olacaktır. Böyle bir meblağ yurtdışına ödenmezken aynı zamanda yurtdışından ithal edilen bu yakıtın sınır kapılarında çıkan araçlara satışı, ‘yurtdışında kullanılma amaçlı’ olması sebebiyle bir tür ihracat da yapılmış olacaktır. Bu karar ile ihracatımız kazanacak, dış ticaret hedeflerimize ulaşma yolunda önemli bir adım atılmış olacaktır.”

BÜLENT AYMEN: HEM DÖVİZ İÇERDE KALACAK HEM DE İHRACAT YAPILACAK

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Lojistik Konseyi Başkanı Bülent Aymen, bu kararın Türkiye’ye birçok alanda yarar sağlayacağını söylüyor. Bu uygulamanın dövizin Türkiye’de kalması ve dolaylı olarak akaryakıtın yurtdışına ihracatı anlamına geldiğini vurgulayan Aymen, “İhraç malı taşıyan araçların akaryakıt temininde muafiyet oranının 550 litreden 900 litreye çıkarılması ile birlikte; yurtdışında harcanacak milyonlarca dolar yurtiçinde kalacak. Aynı zamanda Türk ihraç ürünü taşıyan yabancı araçlar da yakıt için ülkemize milyonlarca dolar döviz bırakacaktır. 550 litrelik yakıt ile bugüne kadar Avusturya/Macaristan’a kadar gidilebilir iken, söz konusu uygulama kapsamında, 900 litrelik yakıt ile artık TIR’lar Almanya’ya kadar gidebilecektir. Muafiyet oranı 550 litre iken Türk taşımacılık sektörü tarafından ödenen yaklaşık 190 milyon euro ülkemizde kalmıştır. Bu rakamlar dikkate alındığında ve muafiyetin 900 litre olacağı değerlendirildiğinde ülkemizde kalacak toplam tutarın 310 milyon euro olması beklenmektedir. Ayrıca, Türk ihraç ürünü taşıyan yabancı araçların ülkemizde 65 milyon euro harcama yaptığı bilinmekte ve muafiyetin 900 litre üzerinden sağlanacağı değerlendirildiğinde söz konusu yabancı plakalı araçların ülkemizde 106 milyon euro harcama yapması beklenmektedir” dedi.  Öte yandan, Türkiye’de faaliyet gösteren uluslararası nakliye firmalarının büyük çoğunluğunun kapasitesi 700 litre civarında olan depolara sahip olduğunu belirten Aymen, yeni uygulamadan yararlanabilmeleri için kapasite artırımına gitmeleri gerektiğinin altını çizdi. ÖTV’siz akaryakıt satışının mevcut durumda Kapıkule, Hamzabeyli, Pendik, Gürbulak, Çeşme, Mersin, İpsala sınır kapılarında yapıldığını aktaran Aymen, sözlerini şöyle sürdürdü: “Başta Sarp sınır kapısı olmak üzere tüm sınır kapılarında ÖTV’siz yakıt satışının sağlanmasında büyük fayda görmekteyiz. Satış yapılabilen sınır kapılarının artırılması halinde taşımacılık sektörü tarafından ödenen ve daha önce belirtmiş olduğumuz tutarlar da buna paralel olarak artış gösterecektir. Örneğin, sadece Sarp sınır kapısı 2016 yılı istatistiklerine göre, akaryakıt satışı yapılmış olsaydı ilave 35 milyon euro tutarında bir satış daha gerçekleşmiş olacaktı. Sonuç olarak, önümüzdeki bir yıl için (istatistiki rakamların aynı olduğu varsayılarak) mevcut kapılara ek olarak sadece Sarp Sınır kapısından akaryakıt satışının sağlanması halinde bile, ülkemizde kalacak toplam döviz tutarının 500 milyon euroyu bulacağı değerlendirilmektedir. Diğer yandan, ilave alınacak 350 litre akaryakıtın batı kapılarından karayoluyla yapılan taşımalarda her bir sefer için ortalama avantajı 130-140 euro civarında olacaktır. Gürbulak sınır kapısından çıkışlar için ilave alınabilecek 350 litre akaryakıtın her bir sefer için ortalama avantajı ise 180-190 euro civarında olacağı değerlendirilmektedir. Her bir sefer için hesaplanan ortalama avantaj alınan mesafeye göre değişkenlik gösterebilmektedir. Bu çerçeveden baktığımızda, Gümrük ve Ticaret Bakanımız Sn. Bülent Tüfenkci’nin uygulamanın 20’nin üzerinde gümrükte yaygınlaştırılacağı yönündeki açıklamalarını olumlu olarak değerlendiriyor ve ihracatçılar olarak destekliyoruz. Bu vesileyle, ihracat ve lojistik sektörüne yapılan bu değerli katkı için Sn. Bakanımıza sonsuz teşekkürlerimizi sunuyoruz.”

SEDAT GEYİK: KARAYOLU SEKTÖRÜNÜ BÜYÜTÜR 

Barsan Global Lojistik Yönetim Kurulu Üyesi ve Kara Nakliye Direktörü Sedat Geyik, ÖTV'den muaf yakıt miktarının arttırılmasının karayolu yük taşımacılığı pazarının büyümesine katkı sunacağını söyledi. Geyik, “Ülkemizin bulunduğu coğrafyadaki stratejik avantajlı konumu etrafının denizlerle çevrili oluşu ile Asya ve Avrupa arasında önemli bir aktarma merkezidir. Türk lojistik sektörü ekonominin ve ihracatın gelişmesinde önemli bir işleve sahip olup ihraç malı taşıyan araçlara yurtdışına çıkışta verilen 550 litre ÖTV’siz mazot miktarının yapılan tebliğ değişikliği ile 900 litreye yükseltilmesi hem sektör hem de ihracat için çok önemli bir katkıdır. 1 Ocak 2004 tarihi itibarıyla deniz nakliye sektöründe uygulanmaya başlayan ÖTV’siz yakıt dağıtımı denizyolu yük taşımasında günümüze dek pazar payının artışında ciddi katkılar sağladı. Uluslararası nakliye sektörü ihracatla kalkınan ülkemiz için stratejik öncelikli bir sektördür. Bu anlamda teşvik uygulanan sınır kapılarının sayılarının artmasının sektöre ciddi anlamda bir rekabet gücü sağlayacağı kuşkusuzdur” dedi.

Y. YALÇIN DORMAN: TÜRK ARAÇLARIN REKABET GÜCÜ ARTACAK

Solmaz Taşımacılık Genel Müdürü Y. Yalçın Dorman, Avrupa’da motorin fiyatlarının 1.00-1.20 euro/ litre bandında olduğu dikkate alındığında Kapıkule’den çıkış yapan TIR’ların ilave 350 litre mazotu ÖTV’siz almasının maliyet avantajı sağlayacağını söyledi. Dorman, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu artış aynı zamanda kamu maliyesine ilave bir yük getirmezken yurtdışına çıkan döviz de ülkemizde kalmış olacaktır. Sınırda alınan yakıtla araçlarımız 2.500 km yol yapabilecektir. Birçok ülkede aldığı yakıt için vergi iadesi alamayan sektörümüz için de bu artış tasarruf sağlayacaktır. Yabancı plakalı araçlara karşı rekabet gücümüzü arttıracağından Türk plakalı araçlarla yapılan taşımalarda bir miktar artış olacaktır. Ocak-Mayıs 2017 döneminde Türk plakalı araçlarla yapılan 520 bin taşımanın sadece %30’u Avrupa’ya gerçekleştirildiğinden ihracatımıza katkısı sınırlı olacaktır.”

Dorman, ÖTV'den muaf yakıt miktarının arttırılmasının tüm sınır kapılarında uygulanmasının ise Türkiye’nin tek başına alabileceği bir karar olmadığını söyledi. Uygulansa bile bunun bazı avantaj ve dezavantajları olduğuna dikkat çeken Dorman, şunları aktardı: “Örneğin Yunanistan ve Fransa’ya girişte maksimum 200 litre motorin sınırı var, daha fazla motorin ile girerseniz cezası bulunmakta. Bu limitler karşılıklı olarak uygulamaya geçiyor. Biz Bulgaristan’a 900 litre ile girebiliyorsak Bulgar TIR’ları da Türkiye’ye 900 litre motorin ile girebilecektir. Diğer yandan bu uygulama Gürcistan’a çıkışta da başlatılırsa avantajımıza olacaktır. Çünkü orada ki fiyat bizim ÖTV’siz fiyatlardan daha pahalıdır. Ancak Irak, İran ve Suriye’deki fiyatlar 0.35-0.50 usd/litre mertebelerinde olduğundan bu kapılarda ÖTV’siz alım 900 litreye çıkarılsa dahi talep görmeyecektir. Kamudan temel beklentimiz; araç fuar, sergi yükü taşıyorsa ya da serbest bölgeden çıkış yapılıyorsa ÖTV’siz motorin alma hakkının tanınmasıdır. Bu uygulamanın düzeltilmesini umuyoruz. Ayrıca haksız rekabet yaratmaması için dönen araçlardaki motorin limitlerinin denetimlerinin de aksatılmadan yapılması gerekmektedir.”

ALPARSLAN ÇAĞLAYAN: İHRACATÇI VE LOJİSTİKÇİYE DESTEKLER ARTTIRILMALI

Fevzi Gandur Lojistik Genel Müdürü Alparslan Çağlayan, ÖTV'den muaf yakıt miktarının arttırılmasıyla Türk araçların düşük maliyetli yabancı plakalı araçlar karşısında az da olsa maliyet farkını kapatmış olacağını söyledi. Sektör olarak en büyük dileklerinin bakanlık düzeyinde bu tür desteklerin artırılması olduğunu vurgulayan Çağlayan, “Her geçen yıl rekabetin daha da zorlaştığı ülkemizde, akaryakıt ücretlerinin maliyet dağılımında %35- %40’lık bir orana sahip olduğu düşünürse bu destek gerçekten etkili olacaktır. Lakin bu desteğin ihracat taşımaları hacminde bir değişiklik yaratacağını sanmıyorum. Çünkü nakliye firmaları bu farkı ihracat navlunlarına yansıtırsa, maliyetlerde başa dönmüş olacaktır. İhracat hacminin artması için benzer desteklerin üretici firmalara yapılması her iki tarafı da daha da rahatlatacaktır” dedi. Ayrıca uygulamanın belli kapılarda yapılmasının normal olduğunu vurgulayan Çağlayan, şunları ekledi: “Çünkü Yunanistan zaten belirli bir litrenin üzerinde girişi onaylamıyor. Ortadoğu ve Karadeniz çıkışlarında ise zamanla uygulamanın hayata geçirileceğini zannediyorum. Avrupa çıkışlarındaki hacim uygulamanın faydalarını ölçmede yeterli olacak ve ileriye yönelik karar verilmesini sağlayacaktır.”

Kaynak: lojistikhatti.com