İhraç malı
taşıyan araçlara yurtdışına çıkışta verilen ÖTV’siz mazot miktarı 900 litreye
yükseltildi. Bu kararla Türkiye’de kalacak toplam döviz tutarının şimdilik 310
milyon euro olması bekleniyor. Tüm gümrük kapılarında uygulanmaya başlanırsa bu
miktar 500 milyon euroya kadar çıkacak. Bu destekle dış ticaret hedeflerine
ulaşma yolunda önemli bir adım atıldığını belirten lojistik sektörü temsilcileri,
uygulamanın bütün sınır kapılarına yaygınlaştırılmasını bekliyor.
İhraç malı
taşıyan araçlara yönelik motorin teslimlerinde ÖTV muafiyeti tanınan akaryakıt
miktarının artırılmasına ilişkin düzenleme Resmi Gazete'de yayımlandı. Maliye
Bakanlığının Özel Tüketim Vergisi (I) Sayılı Liste Uygulama Genel Tebliğinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliği'ne göre, TIR çekicilerinde 900, istiap
haddi 15 tonun üzerinde olan kamyon ve tankerlerde 650, istiap haddi 15 tona
kadar olan (15 ton dahil) kamyon ve tankerlerde ise 490 litreye kadar motorin
için ÖTV ödenmeyecek. Frigorifik depolardaki yakıt miktarı, ihraç malı taşıyan
her bir araç türü için belirlenen bu miktar kadar ayrıca dikkate alınacak.
ÖTV’siz akaryakıt satışı mevcut durumda Kapıkule, Hamzabeyli, Pendik, Gürbulak,
Çeşme, Mersin, İpsala sınır kapılarında geçerli olacak.
Verilen
destekle lojistik firmaları artık Türkiye sınırları içinden alınan mazot ile
Almanya-Fransa’ya kadar ulaşabilecek. Yurtdışına giden döviz Türkiye’de
kalırken, aynı zamanda dolaylı olarak ihracat da yapılmış olacak. Muafiyetle
Türkiye’de kalacak toplam döviz tutarının şimdilik 310 milyon euro olması
bekleniyor. Tüm gümrük kapılarında uygulanmaya başlanırsa bu miktar 500 milyon
euroya kadar çıkacak. Kararı memnuniyetle karşılayan lojistik sektörü
temsilcileri, uygulamanın en kısa sürede bütün sınır gümrüklerinde
yaygınlaştırılması bekliyor.
EMRE ELDENER:
DIŞ TİCARET HEDEFİNE CİDD İKATKI SUNACAK
ÖTV’siz yakıt
miktarının 550 litreden 900 litreye yükseltilmesinin lojistik sektörünü destekleyen
bir adım olduğunu belirten
UTİKAD Yönetim
Kurulu Başkanı Emre Eldener, “Özellikle sektörümüzün yurtdışında yüksek
fiyatlara mazot aldığı düşünüldüğünde sınırdan alınan ÖTV’den muaf mazot
miktarının önemi daha da çok ortaya çıkıyor. Sektör oyuncularımız artık Türkiye
sınırları içinden alınan mazot ile Almanya-Fransa’ya kadar ulaşabilecek. Bu
önemli adımın Türk ekonomisinin bel kemiği durumundaki ihracata da maliyetler
açısından yansıyacağını düşünüyorum. Dış ticaret hedefimize ulaşmada etkili olacağının
da altını çizmekte fayda var. Aynı zamanda dövizin ülkemizde kalması açısından
da önemli bir destek olacak. Önümüzdeki günlerde ÖTV’siz mazotun sağlanacağı
noktaların artacağını da umuyoruz. Bu noktada Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın
desteklerinin artarak süreceğini düşünüyoruz” dedi.
ÇETİN NUHOĞLU:
TÜM GÜMRÜK KAPILARINDA YAYGINLAŞTIRILMALI
Uluslararası
Nakliyeciler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu ÖTV'den muaf yakıt
miktarının arttırılmış olmasının hem sektör hem de ihracat için çok önemli
olduğunu söyledi. Taşımacılık ve lojistik sektörünün ihracat için stratejik
öneme sahip olduğunu vurgulayan Nuhoğlu, “Bizim güçlü olmamız, ihracatımızın ve
ekonomimizin güçlü olması demektir. Yapılan değişiklik, çok önemli bir
destektir. Bu destekle kamu maliyesine ilave bir yük gelmezken yurtdışına
gidecek döviz de ülkemizde kalmış olacak. Artık sınırda alacağımız yakıt bizi
Almanya'ya kadar götürebilecek, Yurtdışında yüksek akaryakıt ücreti ödeyen ve
birçok ülkede aldığı yakıt için vergi iadesi alamayan sektörümüz bu destekle
bir nefes alacaktır" dedi. Nuhoğlu, bu değişiklikle, rekabet gücü artacak
olan mal ihracatı yanında, hizmet ihracatına turizmden sonra ikinci en büyük
katkıyı yaklaşık 15 milyar dolarla sağlayan lojistik sektörünün, Türkiye'nin kalkınmasındaki
payının da önemli ölçüde büyüyeceğini ifade etti. ÖTV'den muaf akaryakıt
satışının en kısa sürede bütün sınır gümrüklerinde yaygınlaştırılması
gerektiğini vurgulayan Nuhoğlu, şunları kaydetti: “Bütün kapılarımıza
yaygınlaşması ile toplam 500 milyon euro tutarı üzerinde motorin satışı
yapılmış olacaktır. Böyle bir meblağ yurtdışına ödenmezken aynı zamanda
yurtdışından ithal edilen bu yakıtın sınır kapılarında çıkan araçlara satışı,
‘yurtdışında kullanılma amaçlı’ olması sebebiyle bir tür ihracat da yapılmış
olacaktır. Bu karar ile ihracatımız kazanacak, dış ticaret hedeflerimize ulaşma
yolunda önemli bir adım atılmış olacaktır.”
BÜLENT AYMEN:
HEM DÖVİZ İÇERDE KALACAK HEM DE İHRACAT YAPILACAK
Türkiye
İhracatçılar Meclisi (TİM) Lojistik Konseyi Başkanı Bülent Aymen, bu kararın
Türkiye’ye birçok alanda yarar sağlayacağını söylüyor. Bu uygulamanın dövizin
Türkiye’de kalması ve dolaylı olarak akaryakıtın yurtdışına ihracatı anlamına
geldiğini vurgulayan Aymen, “İhraç malı taşıyan araçların akaryakıt temininde
muafiyet oranının 550 litreden 900 litreye çıkarılması ile birlikte;
yurtdışında harcanacak milyonlarca dolar yurtiçinde kalacak. Aynı zamanda Türk
ihraç ürünü taşıyan yabancı araçlar da yakıt için ülkemize milyonlarca dolar
döviz bırakacaktır. 550 litrelik yakıt ile bugüne kadar Avusturya/Macaristan’a
kadar gidilebilir iken, söz konusu uygulama kapsamında, 900 litrelik yakıt ile
artık TIR’lar Almanya’ya kadar gidebilecektir. Muafiyet oranı 550 litre iken
Türk taşımacılık sektörü tarafından ödenen yaklaşık 190 milyon euro ülkemizde
kalmıştır. Bu rakamlar dikkate alındığında ve muafiyetin 900 litre olacağı
değerlendirildiğinde ülkemizde kalacak toplam tutarın 310 milyon euro olması
beklenmektedir. Ayrıca, Türk ihraç ürünü taşıyan yabancı araçların ülkemizde 65
milyon euro harcama yaptığı bilinmekte ve muafiyetin 900 litre üzerinden
sağlanacağı değerlendirildiğinde söz konusu yabancı plakalı araçların ülkemizde
106 milyon euro harcama yapması beklenmektedir” dedi. Öte yandan, Türkiye’de faaliyet gösteren
uluslararası nakliye firmalarının büyük çoğunluğunun kapasitesi 700 litre
civarında olan depolara sahip olduğunu belirten Aymen, yeni uygulamadan
yararlanabilmeleri için kapasite artırımına gitmeleri gerektiğinin altını
çizdi. ÖTV’siz akaryakıt satışının mevcut durumda Kapıkule, Hamzabeyli, Pendik,
Gürbulak, Çeşme, Mersin, İpsala sınır kapılarında yapıldığını aktaran Aymen,
sözlerini şöyle sürdürdü: “Başta Sarp sınır kapısı olmak üzere tüm sınır
kapılarında ÖTV’siz yakıt satışının sağlanmasında büyük fayda görmekteyiz.
Satış yapılabilen sınır kapılarının artırılması halinde taşımacılık sektörü
tarafından ödenen ve daha önce belirtmiş olduğumuz tutarlar da buna paralel
olarak artış gösterecektir. Örneğin, sadece Sarp sınır kapısı 2016 yılı istatistiklerine
göre, akaryakıt satışı yapılmış olsaydı ilave 35 milyon euro tutarında bir
satış daha gerçekleşmiş olacaktı. Sonuç olarak, önümüzdeki bir yıl için
(istatistiki rakamların aynı olduğu varsayılarak) mevcut kapılara ek olarak
sadece Sarp Sınır kapısından akaryakıt satışının sağlanması halinde bile,
ülkemizde kalacak toplam döviz tutarının 500 milyon euroyu bulacağı
değerlendirilmektedir. Diğer yandan, ilave alınacak 350 litre akaryakıtın batı
kapılarından karayoluyla yapılan taşımalarda her bir sefer için ortalama
avantajı 130-140 euro civarında olacaktır. Gürbulak sınır kapısından çıkışlar
için ilave alınabilecek 350 litre akaryakıtın her bir sefer için ortalama
avantajı ise 180-190 euro civarında olacağı değerlendirilmektedir. Her bir
sefer için hesaplanan ortalama avantaj alınan mesafeye göre değişkenlik
gösterebilmektedir. Bu çerçeveden baktığımızda, Gümrük ve Ticaret Bakanımız Sn.
Bülent Tüfenkci’nin uygulamanın 20’nin üzerinde gümrükte yaygınlaştırılacağı
yönündeki açıklamalarını olumlu olarak değerlendiriyor ve ihracatçılar olarak
destekliyoruz. Bu vesileyle, ihracat ve lojistik sektörüne yapılan bu değerli
katkı için Sn. Bakanımıza sonsuz teşekkürlerimizi sunuyoruz.”
SEDAT GEYİK:
KARAYOLU SEKTÖRÜNÜ BÜYÜTÜR
Barsan Global
Lojistik Yönetim Kurulu Üyesi ve Kara Nakliye Direktörü Sedat Geyik, ÖTV'den
muaf yakıt miktarının arttırılmasının karayolu yük taşımacılığı pazarının
büyümesine katkı sunacağını söyledi. Geyik, “Ülkemizin bulunduğu coğrafyadaki
stratejik avantajlı konumu etrafının denizlerle çevrili oluşu ile Asya ve
Avrupa arasında önemli bir aktarma merkezidir. Türk lojistik sektörü ekonominin
ve ihracatın gelişmesinde önemli bir işleve sahip olup ihraç malı taşıyan
araçlara yurtdışına çıkışta verilen 550 litre ÖTV’siz mazot miktarının yapılan
tebliğ değişikliği ile 900 litreye yükseltilmesi hem sektör hem de ihracat için
çok önemli bir katkıdır. 1 Ocak 2004 tarihi itibarıyla deniz nakliye sektöründe
uygulanmaya başlayan ÖTV’siz yakıt dağıtımı denizyolu yük taşımasında günümüze
dek pazar payının artışında ciddi katkılar sağladı. Uluslararası nakliye
sektörü ihracatla kalkınan ülkemiz için stratejik öncelikli bir sektördür. Bu
anlamda teşvik uygulanan sınır kapılarının sayılarının artmasının sektöre ciddi
anlamda bir rekabet gücü sağlayacağı kuşkusuzdur” dedi.
Y. YALÇIN
DORMAN: TÜRK ARAÇLARIN REKABET GÜCÜ ARTACAK
Solmaz
Taşımacılık Genel Müdürü Y. Yalçın Dorman, Avrupa’da motorin fiyatlarının
1.00-1.20 euro/ litre bandında olduğu dikkate alındığında Kapıkule’den çıkış
yapan TIR’ların ilave 350 litre mazotu ÖTV’siz almasının maliyet avantajı
sağlayacağını söyledi. Dorman, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu artış aynı zamanda
kamu maliyesine ilave bir yük getirmezken yurtdışına çıkan döviz de ülkemizde
kalmış olacaktır. Sınırda alınan yakıtla araçlarımız 2.500 km yol
yapabilecektir. Birçok ülkede aldığı yakıt için vergi iadesi alamayan
sektörümüz için de bu artış tasarruf sağlayacaktır. Yabancı plakalı araçlara
karşı rekabet gücümüzü arttıracağından Türk plakalı araçlarla yapılan
taşımalarda bir miktar artış olacaktır. Ocak-Mayıs 2017 döneminde Türk plakalı
araçlarla yapılan 520 bin taşımanın sadece %30’u Avrupa’ya
gerçekleştirildiğinden ihracatımıza katkısı sınırlı olacaktır.”
Dorman, ÖTV'den
muaf yakıt miktarının arttırılmasının tüm sınır kapılarında uygulanmasının ise
Türkiye’nin tek başına alabileceği bir karar olmadığını söyledi. Uygulansa bile
bunun bazı avantaj ve dezavantajları olduğuna dikkat çeken Dorman, şunları
aktardı: “Örneğin Yunanistan ve Fransa’ya girişte maksimum 200 litre motorin sınırı
var, daha fazla motorin ile girerseniz cezası bulunmakta. Bu limitler
karşılıklı olarak uygulamaya geçiyor. Biz Bulgaristan’a 900 litre ile
girebiliyorsak Bulgar TIR’ları da Türkiye’ye 900 litre motorin ile
girebilecektir. Diğer yandan bu uygulama Gürcistan’a çıkışta da başlatılırsa
avantajımıza olacaktır. Çünkü orada ki fiyat bizim ÖTV’siz fiyatlardan daha
pahalıdır. Ancak Irak, İran ve Suriye’deki fiyatlar 0.35-0.50 usd/litre
mertebelerinde olduğundan bu kapılarda ÖTV’siz alım 900 litreye çıkarılsa dahi
talep görmeyecektir. Kamudan temel beklentimiz; araç fuar, sergi yükü taşıyorsa
ya da serbest bölgeden çıkış yapılıyorsa ÖTV’siz motorin alma hakkının
tanınmasıdır. Bu uygulamanın düzeltilmesini umuyoruz. Ayrıca haksız rekabet
yaratmaması için dönen araçlardaki motorin limitlerinin denetimlerinin de
aksatılmadan yapılması gerekmektedir.”
ALPARSLAN
ÇAĞLAYAN: İHRACATÇI VE LOJİSTİKÇİYE DESTEKLER ARTTIRILMALI
Fevzi Gandur
Lojistik Genel Müdürü Alparslan Çağlayan, ÖTV'den muaf yakıt miktarının
arttırılmasıyla Türk araçların düşük maliyetli yabancı plakalı araçlar
karşısında az da olsa maliyet farkını kapatmış olacağını söyledi. Sektör olarak
en büyük dileklerinin bakanlık düzeyinde bu tür desteklerin artırılması
olduğunu vurgulayan Çağlayan, “Her geçen yıl rekabetin daha da zorlaştığı
ülkemizde, akaryakıt ücretlerinin maliyet dağılımında %35- %40’lık bir orana
sahip olduğu düşünürse bu destek gerçekten etkili olacaktır. Lakin bu desteğin
ihracat taşımaları hacminde bir değişiklik yaratacağını sanmıyorum. Çünkü
nakliye firmaları bu farkı ihracat navlunlarına yansıtırsa, maliyetlerde başa
dönmüş olacaktır. İhracat hacminin artması için benzer desteklerin üretici
firmalara yapılması her iki tarafı da daha da rahatlatacaktır” dedi. Ayrıca
uygulamanın belli kapılarda yapılmasının normal olduğunu vurgulayan Çağlayan,
şunları ekledi: “Çünkü Yunanistan zaten belirli bir litrenin üzerinde girişi
onaylamıyor. Ortadoğu ve Karadeniz çıkışlarında ise zamanla uygulamanın hayata
geçirileceğini zannediyorum. Avrupa çıkışlarındaki hacim uygulamanın
faydalarını ölçmede yeterli olacak ve ileriye yönelik karar verilmesini
sağlayacaktır.”
Kaynak: lojistikhatti.com