Türkiye-İran
koridorunda şu anda yılda 15.000-20.000 vagon taşıması gerçekleştirilebildiğini
belirten DTD Yönetim Kurulu Başkanı Özcan Salkaya, iki ülke arasında demiryolu
taşımalarının artırılması için; feribot büyütme çalışmalarına ciddi yatırımlar
yapılsa da, Kuzey Van Gölü Demiryolu Projesi’nin uzun vadede en iyi seçenek
olduğunu söylüyor.
Tarihsel,
kültürel, coğrafik bağlar nedeniyle derin ve anlamlı ilişkiler içerisinde olan
Türkiye ve İran’ın “demiryolu taşımacılığı” alanında da bir araya gelmesinin
her iki tarafa da önemli kazanımlar sağlayacağı aşikar. Bugün Türkiye'den
İran'a ve ötesine ve tersi yönden taşımalarda önemli mesafeler kat edilse de
hala atılması gereken alanlar bulunuyor. Türkiye’den İran ve ötesine
demiryoluyla şu anda sadece Van Gölü üzerinden ulaşılabildiğini belirten
Demiryolu Taşımacılığı Derneği (DTD) Yönetim Kurulu Başkanı Özcan Salkaya,
şunları aktarıyor: “Tatvan-Van arasındaki bağlantı, suyolu taşımalarıyla
sağlamaktadır. Suyolu irtibatını sağlamak üzere 4 adet feribot bulunmaktadır.
Feribotların eski olması nedeniyle, sık sık arızaların meydana gelmesi ve
seferlerin aksaması sonucu oluşan bakım işleri neticesinde gayri faal sürelerin
artması önemli bir sorun teşkil etmektedir. Feribot yetersizliğinin yanı sıra
Rusya ile yaşanan uçak krizi sonrasında bu yönde karayolu taşımacılığı yapan
birçok firmanın doğuya yönelmesiyle birlikte oluşan rekabet sonucunda, karada
nakliye fiyatlarında düşüş yaşandı. Mevcut demiryolu tarifeleri ise bu
fiyatlara göre daha yüksek kalınca, taşınan yükler karayoluna kaydı. Bu durumda
demiryolu taşımalarına negatif yansıdı” diyor.
VAN GÖLÜ ÖZEL
İŞLETMELERE AÇILMALI
Türkiye-İran
arasında şuanda yılda 15.000 - 20.000 adet vagon taşıması gerçekleştirdiğini
bilgisini veren Özcan Salkaya, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Van Gölü geçişine
yönelik ilk aşamada, 1 adet 50 vagon taşıma kapasiteli feribot alımı, iskele
onarımı ve feribot bakım-onarım tesisi yapım çalışmalarının tamamlanması ile
Türkiye-İran-CIS ülkeleri ve Türkiye- Pakistan ve Afganistan arasındaki
demiryolu yük taşımacılığının artırılması hedeflenmektedir. İki ülke arasında
demiryolu taşımalarının artırılması için her ne kadar feribot büyütme
çalışmalarına ciddi yatırımlar yapılsa da, kısa vade için en iyi seçenek Van
Gölü geçişinin özel işletmecilere açılması yöntemiyle çözüme kavuşturulmasıdır.
En kesin çözüm ise kesintisiz ve güvenli bir demiryolu ağının
kurulmasıdır. Bu anlamda en iyi seçenek
Van-Tatvan arasındaki feribotla taşınan tren vagonlarının, Kuzey Van Gölü
Demiryolu Projesi’nin hayata geçirilerek göl etrafından taşınmasıdır.”
BLOK TREN
TAŞIMACILIĞI GELİŞTİRİLMELİ
Dış ticaret
hacmini geliştirmek ve ulaştırma sektörü içinde demiryolu taşıma payını
artırmak amacıyla değişik ülkelerle yapılan anlaşmalar çerçevesinde Avrupa
ülkelerine, Orta Asya Türk
Cumhuriyetleri’ne ve Ortadoğu ülkelerine uluslararası blok tren işletmeciliği
yapıldığını hatırlatan Özcan Salkaya, “Blok tren işletmeciliğiyle; daha fazla
miktarda yük taşınması, mevcut lokomotif ve vagonların etkin şekilde
kullanılması, yük taşımalarında kalitenin yükseltilmesi, taşıma hızının ve
müşteri memnuniyetinin arttırılması amaçlanmıştır. Bugün Türkiye’den; İran’a;
Orta Asya’da Türkmenistan, Kazakistan ve Pakistan’a karşılıklı olarak blok
trenler işletilmektedir. Demirden İpek Yolu projelerinin gelişmesi için de hem
Türkiye’nin hem de İran’ın demiryolu tarife birliği ve blok tren
işletmeciliğine yönelik birlikte atılan adımları sonuç vermiş ve pozitif yönde
bir ivme kazanmıştır. Ancak Avrupa ve Türkiye’deki tarifelere göre İran’da blok
tren işletmeciliğinin daha maliyetli olması nedeniyle bu sistem de yeteri kadar
işletilememektedir” diyor. Türkiye-İran koridorunun ve ticaret hacminin
genişlemesi için öncelikle altyapıda iyileştirme yapılmasının zorunlu olduğunu
vurgulayan Özcan Salkaya, bu anlamda kısa ve uzun vadede atılması gereken adımları
şöyle sıralıyor:
KISA VADEDE
YAPILMASI GEREKENLER
• Demiryolu
taşımacılığı; pazar taleplerinin çeşitliliğine, gereklerine daha fazla cevap
verebilecek hizmeti sunacak seviyeye getirilmelidir. Bu hizmet rekabetçi ve
ekonomik açıdan tercih edilebilir olmalıdır. Ücret politikaları, tarifeler ve
süreçler bakımından demiryolu taşımacılığı basitleştirilmelidir. Ulusal ve
uluslararası lojistik zincirlerine entegre olabilen tamamlayıcı bir demiryolu
taşımacılığı sağlanmalıdır. Özellikle demiryolunda taşıma hacmini düşüren ve
aksatan dar boğazlar ortadan kaldırılmalıdır.
• Yükün
devamlılığı açısından Boğaz geçişleri ve Van Gölü geçişlerinde yaşanan sorunlar
çözümlenmelidir.
• Türk-İran
Demiryolu Çalışma Grubu kurulmalı ve tarife önlemleri de dahil olmak üzere
demiryolu taşımasını olumsuz hale getiren engellerin hemen giderilmesi için
çalışma yapmalıdır.
• Türkiye-İran
trafiğinde karşılıklı yük taşımalarında blok tren işletmeciliği ve kombine
taşımacılığın önü açılmalıdır.
• Gümrük
uygulamalarında şeffaflık, yeknesaklık, işlemlerin basitleştirilmesinin
karşılıklı olarak yapılması sağlanmalıdır.
UZUN VADEDE
YAPILMASI GEREKENLER
• İran ve Türk
demiryollarının emniyetli + kesintisiz bir taşıma için alt yapı
iyileştirilmelidir.
• Kuzey Van
Gölü Demiryolu Projesi hayata geçirilmelidir.
• Marmaray
projesinin daha fazla ertelenmeden yük taşımalarına da hizmet vermelidir.
• Sınır
garlarındaki modernizasyonun sağlanmalıdır.
• Transit
süreyi azaltıcı önlemler alınmalı ve karşılıklı taahhütlerde bulunulmalıdır.
Kaynak: lojistikhatti.com