Mürettebatsız
gemi için ilk adımı iki Norveçli şirket attı."Denizlerin Tesla'sı"
denilen Yara Birkeland adlı geminin 2018'de suya inmesi ve yaklaşık 60
kilometrelik bir mesafeyi kat etmesi bekleniyor.
Norveçli iki
firma, mürettebatı ve yakıtı olmayan, 40 bin kamyon gücünde bir konteynır
gemisi üretecek. Denizlerin Tesla'sı" denilen Yara Birkeland adlı geminin
2018'de suya inmesi ve yaklaşık 60 kilometrelik bir mesafeyi katetmesi
bekleniyor.
Küresel
konumlandırma sistemi, radarlar, kameralar ve sensörler kullanarak hareket
edecek elektrikli gemi, kendini trafiğe göre ayarlayabilip, kıyıya
yanaşabilecek. 25 milyon dolara mâl olacak gemi, standard bir konteynır
gemisinden üç kat daha pahalı. Ancak proje yetkilileri, mürettebat ve yakıtın
olmaması, yıllık toplam masrafları yüzde 90 oranında azaltacak.
40 bin kamyona
bedel
Yakıt ve işçi
masraflarının kısılmasının yanı sıra Yara Birkeland'in karbon emisyonunda da
başarı gösterecek. Geminin, Norveç'te yük taşıyan 40 bin kamyonun yerine
geçeceği belirtiliyor. Gelecek yılın sonunda 100 geminin suda olması
beklenirken, ilk testler insan kontrolünde yapılacak.
Hollanda-
Brezilya arası seferler
Projenin
yüklenicileri tarım firması Yara International ve sivil ve askeri takip
yazılımı yapan Kongsberg Gruppen.Yara'nın Üretim Müdürü ve projenin başındaki
isim Petter Ostbo, The Wall Street Journal'a verdiği röportajda mürettebatsız
gemi için izin aldıktan sonra daha uzak rotalar için daha büyük gemilere
yatırım yapacaklarını söyledi. Ostbo, Hollanda-Brezilya arası seferlerin bile
ihtimal dahilinde olduğunu açıkladı.Projenin çevre politikası hakkında da
konuşan Ostbo, "Sıfır emisyonla devam etmek istiyoruz. Bazıları iklim
değişikliğinin gerçek olmadığını söylese de bu, iş dünyasının gerçeği. Çünkü
temiz enerji kaynakları, fosil yakıtlardan daha ucuz" dedi. Uluslararası
Denizcilik Örgütü'nün mürettebatsız gemiye 2020'den önce izin vermesi
beklenmezken, Kopenhag merkezli Deniz İstihbarat Danışmanlığı CEO'su Lars
Jensen'e göre asıl sorun, mürettebatsız bir geminin bozulması durumunda tamir
edilmesinin çok masraflı olacağı.
Kaynak: WSJ
Kaynak: lojiport.com